De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 15 september

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Leslie Nielsen en Priscilla Presley in Naked Gun 33 1/3.

Midsomer murders
Één, 20.40 uur

Op een Jane Austen-themafeestje neemt een jonge vrouw de benen, richting het bos. Niet veel later wordt ze dood teruggevonden en kan rechercheur John Barnaby aan de bak. Misschien heeft een toevallig overvliegende drone wel iets gezien.

Achter de dijken
NPO 2, 21.00 uur

Leo Blokhuis vertelt over de tachtigjarige oorlog en de manier waarop Willem van Oranje het geloof gebruikte tegen de Spanjaarden. Met zijn broer Paul Blokhuis (ChristenUnie), bespreekt hij de invloed van het calvinisme op de politiek van nu.

De familierechercheur
NPO 3, 21.20 uur

In de eerste aflevering van deze documentaireserie horen we van de twee rechercheurs die de familie van Glenn van Haen, die in 2012 door zinloos geweld om het leven kwam, bijstonden. Hoe begeleid je een onderzoek midden in al dat verdriet?

Nederland helpt Sint Maarten
NPO 1, 21.26 uur

Art Rooijakkers presenteert vanuit het actiecentrum in Beeld en Geluid in Hilversum het laatste uur van de nationale actiedag voor Giro 5125 en de slachtoffers van de orkaan Irma. Om 22.45 volgt op NPO3 de reportage St. Maarten na de orkaan.

Stacey Dooley investigates
RTL 5, 21.25 uur

In de jungles van Cambodja begint BBC-journalist Stacey Dooley een reis in het spoor van MDMA. De in Cambodja buitgemaakte grondstoffen worden naar Canada verscheept en omgezet in pillen die daarna in Atlanta (Amerika) worden verkocht.

Tekst gaat verder onder de video.

Cinema perverso
Arte, 21.35 uur

ARTE doet een greep uit het beste van de Bahnhofskino, de Duitse tegenhanger van de Amerikaanse Grindhouse: oude filmtheaters waar je voor een zacht prijsje producties vol lollige seks, domme actie en goedkope effecten kon zien.

Naked Gun 33 1/3: The Final Insult (Peter Segal, 1994)
RTL 7, 22.00-23.35 uur.

Weinig films zijn zo'n stortbak vol meligheid als dit derde en laatste deel van de Naked Gun-serie. Er komt geen normale seconde voor in deze parodie op het politiefilmgenre, waarin de uit zijn pensioen geviste inspecteur Frank Drebin (Leslie Nielsen) aast op de bloeddorstige bommenplanter Rocco (Fred Ward). Vanzelfsprekend is die plot slechts het excuus voor allerlei cartooneske onzin, en als kijker moet je een flinke dosis onderbroekenlol voor lief nemen om van de betere grappen te kunnen genieten. Hoe dan ook, het is duidelijk dat Nielsen en zijn tegenspelers (onder wie O.J. Simpson in zijn laatste pre-gevangenisfilmrol) er zin in hadden, en dat regisseur Segal over een prima gevoel voor timing beschikt. De beste stukken zitten aan het begin en einde van de film: Naked Gun 33 1/3 opent met een geweldige slapstickversie van de kinderwagenscène uit Brian De Palma's The Untouchables (1987), die op zijn beurt een hommage was aan de beroemde trappenscène uit Eisensteins Pantserkruiser Potemkin (1925). De ontsporende Oscaruitreiking werkt als finale ook uitstekend vooral wanneer Drebin per abuis in een showballet belandt met (de pruik van) Pia Zadora, of op de achtergrond de trailer van Mother Theresa, de Musical voorbijkomt.

Tekst gaat verder onder de video.

Beyond Sleep (Boudewijn Koole, 2016)
NPO 2, 22.55-00.40 uur.

Nooit meer slapen, de 51 jaar geleden verschenen literaire klassieker van Willem Frederik Hermans (1921-1995), werd jarenlang als onverfilmbaar beschouwd. Hermans dook in het hoofd van zijn wankele held Alfred, geologiestudent in existentiële crisis. Diens vruchteloze wetenschappelijke dwaaltocht over de Noorse toendra, waar Alfred hoopt te bewijzen dat bepaalde kraters niet ontstonden door de aardse elementen maar door meteorietinslagen, laat zich lezen als een gedetailleerd reisverslag én als een allegorie op het gebrek aan geestelijk houvast voor de moderne mens. Dat proberen te vatten in treffend beeld mag een gedurfde onderneming worden genoemd. Het is regisseur Boudewijn Koole (Kauwboy) gelukt. Beyond Sleep is ondanks een wat stroef begin een geslaagd, invoelbaar en op enkele momenten meeslepend portret van een verwarde en verdwaalde ziel, sterk gespeeld door Reinout Scholten van Aschat. De film verzilverde eind september drie van de zeven Gouden Kalf-nominaties: beste regie, muziek en geluidsontwerp. Wat dat laatste betreft: zelden zoemden insecten zo beklemmend en nerveus door de speakers.

Tekst gaat verder onder de video.

Men in Black (Barry Sonnenfeld, 1997)
Eén, 23.30-01.00 uur.

Inmiddels tig keer uitgezonden op tv, dé zomerhit van 1997: deze geestige en slimme actiekomedie waarin Will Smith en Tommy Lee Jones het als veiligheidsagenten opnemen tegen buitenaardse asielzoekers. De aliens zijn doorgaans niet van mensen te onderscheiden, maar hebben soms wel kwade bedoelingen. De humor van het op een strip van Lowell Cunningham gebaseerde verhaal schuilt vooral in de absurde situaties en de tegenstelling tussen oudgediende Jones en nieuwkomer Smith: de één een droogkloot, de ander een woesteling. De laatste scène is misschien wel de leukste van de film: daarin wordt onthuld spoiler alert dat basketballer Dennis Rodman een buitenaards wezen is ('geen beste vermomming', aldus een nieuwe collega van Smith) en zoomt de camera uit op de aarde, het melkwegstelsel en het heelal, om dit heelal vervolgens te tonen als knikker in een knikkerspel van een buitenaards tentakelwezen. De twee vervolgen kunnen niet tippen aan het origineel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden