De Volkskrant tv-selectie voor maandag 6 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Asa Butterfield in Hugo

Bevallen met...

TLC, 20.00 UUR.

Lig je te bevallen, staat acteur Dirk Zeelenberg opeens naast je bed. Het kan in dit nieuwe programma waarin vier BN'ers meelopen met verloskundigen. In de eerste aflevering: Victoria Koblenko. Later Zeelenberg, Do en Filemon Wesselink.

The People v. O. J. Simpson

RTL 8, 20.30 UUR.

Herhaling (vanaf aflevering 1) van de bekroonde dramareeks over de moordzaak rondom oud-topsporter O.J. Simpson. Met Cuba Gooding Jr. als O.J. en Courtney B. Vance en John Travolta als steradvocaten Johnnie Cochran en Robert Shapiro.

Cuba Gooding Jr. als O.J. Simpson

Zwarte zwanen

NPO 2, 20.55 UUR.

Cees Grimbergen laat ouderen vertellen over hun ervaringen met de grote pensioenfondsen. Riet (80) verbaast zich over haar weduwenpensioen van 14 euro en Hans (53) relativeert het nut van pensioenopbouw na sterfgevallen in zijn buurt.

Top Gear

BBC 2, 21.00 UUR.

Voor wie het gisteren heeft gemist, de herhaling van de nieuwe níeuwe Top Gear. Presentator Chris Evans vertrok na één flopseizoen; acteur Matt LeBlanc (Friends) is gebleven en is een trio met YouTubester Chris Harris en presentator Rory Reid.

Rutger & Maxim kiezen

NPO 3, 22.05 UUR.

In de laatste tien dagen van de verkiezingscampagne brengen Rutger Castricum en Maxim Hartman verslag uit van de nieuwste ontwikkelingen. De Pownedmannen hebben iedere werkdag korte reportages en interviews met de lijsttrekkers.

Danny zoekt stemmers

NPO 3, 22.15 UUR.

Danny Ghosen wil dat jongeren gaan stemmen en stuurt ze op date met politici. Onder hen judoka Roy Meyer, die na een onstuimige jeugd weinig vertrouwen heeft in de autoriteiten. Mona Keijzer, nummer 2 van het CDA, gaat met hem in gesprek.

Presentator Danny Ghosen Beeld anp

Hugo (Martin Scorsese, 2011)

RTL 8, 20.30-23.05 uur.

Oogverblindende ode aan de film, de filmgeschiedenis en de jeugd. Ver weg bleef Martin Scorsese van het geweld dat zo vaak onderwerp is van zijn films. Zijn met vijf Oscars bekroonde Hugo speelt zich af op, in en rond een Parijs' treinstation in de jaren dertig, waar weesjongen Hugo niet alleen zorgt dat de klokken blijven lopen, maar ook anderszins met mechanieken aan de slag gaat - en zo zijn vader eert. Bovenal ademt het personage Hugo, net als de film zelf, liefde voor de cinema: hij smokkelt zijn vriendinnetje de bioscoop in zodra hij erachter komt dat zij nog nooit een film heeft gezien. En het langdurige hart van de film is een hartverwarmende flashback naar het leven van filmpionier George Méliès.

Met een aanstekelijk plezier laat Scorsese de filmstudio van Méliès herleven. Films vol draken, zeemeerminnen en andere wonderlijke wezens maakte de Fransman. Zijn achtergrond als goochelaar was duidelijk zichtbaar. Mannen zonder hoofd, verdwijnende dames, dansende skeletten - Méliès bracht het als eerste op het witte doek - vaak voor een verbijsterd publiek. Films moeten gezien, herinnerd en bewaard worden, dat is wat Hugo duidelijk maakt. Al zijn ze meer dan honderd jaar oud, films kunnen blijven inspireren. Het mooie is dat Scorsese voor die boodschap de modernste technieken gebruikt. De geschiedenis koesteren is niet hetzelfde als erin blijven hangen; dat is wat Scorsese, met zijn onstilbare kijkhonger en fenomenale cinematografische geheugen, ook laat zien.

l'Enfer (Claude Chabrol, 1994)

Arte, 13.50-15.25 uur.

Een eenvoudige, typische Chabrol-thriller, gemaakt in de nadagen van zijn carrière. Met de ster van dat moment, Emmanuelle Béart, in de rol van de levenslustige echtgenote van de ziekelijke hoteleigenaar Paul, gespeeld door François Cluzet (Les intouchables). In de van hem bekende realistische stijl slaagt Chabrol erin het ziekteproces in het hoofd van Paul aannemelijk te maken. Tijdens het managen van het vrolijk zomerse hotel aan een Zuid-Frans meer, en zonder zichtbare aanleiding, verandert de vriendelijke Paul in een door ziekelijke jaloezie gepijnigd monster. Zijn vrouw doet wat ze kan om het tij te keren, maar net als de kijker beseft ze te laat dat de psychische toestand van haar man erger is dan gedacht.

The Bourne Legacy (Tony Gilroy, 2012)

Veronica, 20.30-23.10 uur.

Het vierde deel uit de filmserie over superagent Jason Bourne moest het na gekissebis achter de schermen doen zonder zijn ster Matt Damon. The Bourne Legacy draait om Aaron Cross, een tot in zijn poriën getrainde geheim agent die, net als Bourne, door zijn organisatie buitenspel moet worden gezet. Jeremy Renner is prima als Cross en het tegenspel van Rachel Weisz als de wetenschapper die hem terzijde staat, is aardig. De schietpartij in een laboratorium en de met drones, raketten en wolven gevulde openingssequentie mogen er ook zijn. Maar de echte held wordt node gemist.

Conspiracy Theory (Richard Donner, 1997)

Veronica, 23.10-01.45 uur.

De hernieuwde samenwerking, na drie succesvolle Lethal Weapon-films, tussen regisseur Richard Donner en ster Mel Gibson resulteerde niet in hun sterkste film. In de thriller Conspiracy Theory is Gibson een paranoïde taxichauffeur die krantenberichten combineert tot dwaze theorieën. Voorbeeld: als de president van Amerika Turkije bezoekt, zal de NASA, die van hem af wil, daar een aardbeving veroorzaken. Hij stalkt Julia Roberts, gerechtsdienaar, met zijn theorieën. En zie, niet al zijn theorieën blijken kletskoek en er bloeit nog iets moois op ook.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.