De Volkskrant tv-selectie voor maandag 5 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u maandag zien.

Benicio del Toro in 21 Grams.

Nieuws of nonsens

NPO 2, 20.25 uur
Een special van de NOS over nepnieuws. Vanuit de School voor Journalistiek in Utrecht verdiepen Rob Trip en Amber Brantsen zich in het verschijnsel nepnieuws met journalisten, politici, factchekers en correspondenten in het buitenland.

Eindelijk thuis

NPO 1, 21.15 uur
Daan Nieber reist met geadopteerde kinderen en hun ouders naar het geboorteland van het kind. Hij gaat met Priyani en moeder Annelies naar Sri Lanka. Priyani botste in haar jeugd vaak met haar adoptie-ouders. Wat doet de reis met haar?

Dance around the world

NPO 3, 21.25 uur
In zijn reisserie over dans verdiepen presentator Jan Kooijman en danser Ish Ait Hamou zich in de Hopak, de kozakkendans van Oekraïne. Om de dans goed te kunnen doen moet je volgens de Oekraïners een echte man zijn. Daar hoort veel drank bij.

The Oscars 2018

Net 5, 22.20 uur
In de herhaling, ditmaal op een schappelijker tijdstip dan afgelopen nacht: de uitreiking van de Oscars 2018 in het Dolby Theatre in Los Angeles. Talkshowhost en komiek Jimmy Kimmel praat de show aan elkaar.

Pauw

NPO 1, 22.55 uur
Jeroen Pauw wisselt Eva Jinek af op de late avond en is de komende drie maanden te zien met zijn dagelijkse talkshow. Tot aan de Gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart zullen veel nationale en lokale politici aanschuiven.

Nooit meer slapen

NPO Radio 1, 00.00 uur
Aan de vooravond van de Boekenweek gaat Pieter van der Wielen in gesprek met Griet Op de Beeck, bekend van romans als Vele hemels boven de zevende en Kom hier dat ik u kus. Zij schreef het boekenweekgeschenk Gezien de feiten.

Schrijver van het boekenweekgeschenk Griet Op de Beeck is te gast bij Pieter van der Wielen. Foto anp

21 Grams (Alejandro González Iñárritu, 2003)

Viceland, 22.00-00.25 uur
Jack Jordan (Benicio Del Toro), een ex-veroordeelde die zijn leven met veel moeite op het rechte pad gekregen heeft, is diep gelovig. God heeft een plan, en niets gebeurt zonder reden. Maar in 21 Grams, na Amores perros (2000) de nog nét een tikkeltje zwaardere tweede film van de Mexicaan Alejandro González Iñárritu, deelt het noodlot zulke klappen uit dat religie en goede wil geen weerwoord hebben. Wanneer hij een auto-ongeluk veroorzaakt waarbij twee kinderen en hun vader om het leven komen, verliest Jack alle houvast.

In een even complexe als ontregelende montage verbindt Iñárritu drie verhaallijnen, waarin gewichtige thema's als verlies, schuld, wraak en verlossing diepgravend worden onderzocht. Naast Del Toro zijn er rollen voor Sean Penn en Naomi Watts. 21 Grams, genoemd naar het veronderstelde gewicht van de menselijke ziel, is ambitieus en overweldigend, zoals alle films van Iñárritu, van Amores perros tot Birdman (2014) en zijn tot nu toe laatste film The Revenant (2015).

Série noire (Alain Corneau, 1979)

Arte, 20.15-22.05 uur
Misdaadmeesterwerk met een hoofdrol voor de charismatische en enigmatische acteur Patrick Dewaere, die in 1982 op 36-jarige leeftijd onverwacht een einde aan zijn leven maakte. Dewaere speelt een handelsreiziger in kleding in de grauwe voorsteden van Parijs. Wanneer hij op een dag een jas verkoopt aan een vrouw, betaalt zij hem in de vorm van seks met haar nichtje (Myriam Boyer). Hij raakt hoteldebotel van haar en laat zich door het meisje gebruiken om van haar rijke tante af te komen.

Veel misdaad en moord in deze polar, een typisch Frans genre dat misdaadfilm, policier, film noir en psychologisch drama combineert. Maar bovenal biedt Série noire een sfeertekening van uitzichtloosheid, waarin Dewaere uitblinkt met die voor hem kenmerkende combinatie: hij kan voorkomend en innemend overkomen, maar blijkt altijd een ongeleid projectiel bij wie onder de oppervlakte van alles borrelt.

The Fugitive (Andrew Davis, 1993)

Veronica, 22.50-01.25 uur
Een klassieker uit de tijd dat Harrison Fords botten nog niet kraakten als hij weer eens de benen moest nemen. Wanneer de rijke echtgenote van chirurg Richard Kimble (Ford) dood in zijn armen wordt aangetroffen, concludeert de politie van Chicago al snel: de man heeft zelf zijn vrouw vermoord. Kimble ontkent en ontsnapt tijdens zijn transport naar de gevangenis.

Het begin van een dubbele jachtpartij: terwijl Kimble de moordenaar zoekt, wordt hij zelf op de hielen gezeten door U.S. Marshal Samuel Gerard (Tommy Lee Jones). Een laconieke professional, die het naar eigen zeggen geen lor kan schelen of Kimble onschuldig is of niet, maar gaandeweg toch gaat twijfelen of hij wel de juiste persoon achtervolgt.

Het alweer 21 jaar oude The Fugitive, gebaseerd op een populaire tv-serie uit de jaren zestig, is goed geconserveerd gebleven. Regisseur Andrew Davis houdt de vaart erin, er wordt volop geschoten en gevochten en toch draait The Fugitive vooral om drama, spanning en intriges. Aspecten die in actiefilms minder snel verouderen dan de stunts en special effects. Slechts enkele scènes delen Ford en Jones met elkaar, maar met hun fantastische spel zijn ze ook ieder voor zich steeds een plezier om naar te kijken. Jones, die voor de rol een Oscar kreeg, zou zijn Fugitive-personage nogmaals spelen in actiefilm U.S. Marshals (1998).