De Volkskrant tv-selectie voor maandag 4 september

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Isabelle Huppert en Gérard Depardieu in Loulou van Maurice Pialat.

De wereld draait door
NPO 1, 19.00 uur

Matthijs van Nieuwkerk is terug voor de dertiende jaargang van zijn talkshow. Met een optreden van de nieuwe huisband van Roxeanne Hazes en rapper Fresku als tafelheer. Vanavond keert ook Pauw terug. (NPO 1, 22.55 uur).

Koken met Van Boven
NPO 2, 20.30 uur

Thuiskok Yvette van Boven is terug met een nieuw seizoen vol culinaire hoogstandjes met duurzame ingrediënten, liefst rechtstreeks uit de natuur. Vandaag gaat ze de Noordzee op om te vissen en kookt ze van haar vangst een vispotje met venkel.

Risky rivers
NPO 3, 20.25 uur

Tv-maker Maxim Hartman en zangeres Ryanne van Dorst trotseren in een kano de razende Marshyangdi-rivier in Nepal in de eerste aflevering van deze avonturenserie, waarin twee BN'ers zich moeten redden op de wildste rivieren ter wereld.

Tekst gaat verder onder de video.

Holland's next topmodel
RTL 5, 20.30 uur

Naast acht vrouwelijke gaan ook acht mannelijke modellen de strijd aan in seizoen tien. Modeblogger Anna Nooshin is de nieuwe presentatrice, in de jury zit fotograaf Nigel Barker, bekend van oerversie America's Next Topmodel.

Tekst gaat verder onder de video.

2Doc: Vliegend voedsel
NPO 2, 21.00 uur

Omdat de documentaire over GroenLinks-voorman Jesse Klaver moest uitwijken naar andere kanalen, is op NPO 2 nu deze natuurdocu te zien, waarvoor Henk Dokter meer dan een jaar tussen de wilde ganzen in Nederland bivakkeerde.

Johnny into the wild
RTL 4, 21.30 uur

Nieuwe reisserie van Johnny de Mol, een variant op zijn eerdere serie Waar is De Mol?, waarin hij met bekende Nederlanders inheemse volken bezoekt. In de eerste aflevering reist hij met presentatrices Eva Jinek en Merel Westrik naar Mongolië.

Tekst gaat verder onder de video.

Loulou (Maurice Pialat, 1980)
TV 5, 23.05-00.48 uur.

De Franse actrice Isabelle Huppert (64) beleefde dankzij Paul Verhoevens Elle een voorspoedig jaar. Haar weergaloze rol als stoïcijnse wreker leverde haar een César (de Franse Oscar) en een Golden Globe op. En ze haalde er haar enige Oscarnominatie mee binnen in haar ruim 45 jaar en 130 titels beslaande carrière. Reden voor de Franse cultuurzender TV 5 haar deze maand te eren met een paar films uit haar productiefste periode, de jaren tachtig.

Het vanavond uitgezonden Loulou is van de hand van de in 2003 op 77-jarige leeftijd overleden Franse regisseur Maurice Pialat (Police, Sous le soleil de Satan, Van Gogh). Daarin is de (mannelijke) hoofdrol voor Gérard Depardieu, toen nog een niet-dichtgegroeide dertiger. Zijn Loulou is een in leren jack gehulde nietsnut die op een avond in een discotheek het hart steelt van de bourgeois Nelly (Huppert), die voor hem haar veilige bestaan met André (Guy Marchand) opgeeft. Als die laatste twee in het begin van de film door Parijs slenteren, merkt André op dat de kruidenier en de slager zijn verdwenen uit de buurt en vervangen door vage, trendy winkels en 'restaurants voor homo's'. Het is wat Pialat de rest van de film laat zien: het veranderende Parijs in de jaren rond 1980. Een nieuwe seksuele moraal, waarmee Loulou als geen ander raad weet; een nieuwe arbeidsmoraal; noem het en Loulou is er de verpersoonlijking van. En Nelly lust er aanvankelijk wel pap van.

Bijna veertig jaar later is Loulou minder rauw dan de film destijds werd ervaren. Maar het fysieke en op improvisatie gebaseerde spel van Depardieu en Huppert, die door Pialat in documentairestijl (schoudercamera, geen externe muziek) gevolgd worden door een veelal donker Parijs, is nog altijd een feest om naar te kijken. Al is feest niet het juiste woord. Het fysieke bestaat behalve uit liefdeloze seks vooral uit vechten. En er wordt veel gepraat maar eng weinig gezegd, Loulou voorop: 'Weet je wat ik nu het allerliefst zou willen? Nee? Zal ik het zeggen? Ik weet het zelf ook niet.' De jaren tachtig, ja.

Tekst gaat verder onder de video.

Just Like Heaven (Mark Waters, 2005)
Net 5, 20.30-22.25 uur.

In 2005 verschenen twee films in de bioscoop waarin Reese Witherspoon de vrouwelijke hoofdrol speelde. Voor haar fantastische vertolking van June Carter, de vrouw van Johnny Cash in Walk the Line, won ze een Oscar. Dat was voor velen een verrassing, omdat de Amerikaanse vooral bekend was van films zoals het vanavond uitgezonden Just Like Heaven. Daarin speelt ze de geest van een in coma liggende vrouw, die contact krijgt met de nieuwe bewoner van haar appartement. Een romantische komedie waarin alle Hollywoodregisters opengaan, maar die langer blijft hangen dan dit soort films gewoonlijk doen. Dankzij Reese Witherspoon en vooruit, ook door Mark Ruffalo (The Kids Are All Right, Spotlight), de andere hoofdrolspeler.

Tekst gaat verder onder de video.

The Box (Richard Kelly, 2009)
RTL 8, 20.30-22.45 uur.

Visioenen van het hiernamaals, de altruïsmecoëfficiënt, buitenaards leven, Sartres existentialisme en Frank Langella met een hap uit zijn gezicht: het gaat allemaal een onontwarbaar verband aan in de derde speelfilm van fantast Richard Kelly (Donnie Darko). Cameron Diaz speelt de door geldzorgen geplaagde lerares Norma Lewis, die een geheimzinnig pakket op de deurmat vindt. Het is een soort knoppendoos die het leven van Norma, haar man Arthur en zoontje Walter permanent kan veranderen. Met een druk op de knop, zo legt de volgende dag de geheimzinnige meneer Steward (Langella) uit, verdienen Norma en Walter 1 miljoen dollar, maar ze zorgen er ook voor dat ergens anders op de wereld iemand sterft. Aan hen de keuze. Vooral het eerste uur jaagt Kelly met zijn sinistere, suggestieve beelden en enge muziek de rillingen over de rug.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden