De Volkskrant tv-selectie voor maandag 3 juli

'Summer of love' en David Lynchs meesterwerk Blue Velvet

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Dennis Hopper en Isabella Rossellini in Blue Velvet.

3 op reis midweek
NPO 3, 19.55 uur

In deze zomervariant van het BNN-programma gaan presentatoren op zomers avontuur. In de eerste week gaat Maurice Lede in San Francisco op zoek naar de wortels van de 'Summer of love'. Is de sfeer van vijftig jaar geleden er nog steeds?

2Doc: De wereld van Puck
NPO 2, 20.25 uur

Documentaire van Gert-Jan de Vries, vader van de ernstig gehandicapte dochter Puck. Vanaf de zwangerschap filmde De Vries zijn gezin en praat hij met vrouw en zoons over de worstelingen die de komst van Puck met zich meebrengt.

Tekst gaat verder onder de video.

The Great American Thaw
Canvas, 21.15 uur

Natuurdocumentaire over de grote seizoenswisselingen in het Yellowstone National Park in de VS. In deel één is de winter achter de rug en zet de dooi in: grizzlyberen verlaten hun winterschuilplaatsen en hongerige wolven willen een eland grijpen.

Summer night
RTL 4, 21.30 uur

Nu Humberto Tan met vakantie is, neemt Beau van Erven Dorens de presentatie van de dagelijks RTL-talkshow over. Met aanpassingen: de uitzending begint een uur eerder en duurt liefst anderhalf uur. Wel is Marieke Elsinga opnieuw sidekick.

Zomaar een gast
NPO 3, 21.55 uur

Begin van een dagelijkse tv-variant van de formule waarmee cabaretiers Patrick Nederkoorn en Oscar Kocken furore maakten op theaterfestivals. In een tent ergens in Nederland worden onbekende Nederlanders geïnterviewd, zonder voorbereiding.

Capital
NPO 2, 22.55 uur

Miniserie van de BBC over de bewoners van Pepys Road in Londen, onder wie bankier Roger (Toby Jones) en weduwe Petunia (Gemma Jones). Hun levens komen samen wanneer iedereen dezelfde, zorgwekkende boodschap in de bus krijgt.

Tekst gaat verder onder de video.

Blue Velvet (David Lynch, 1986)
AMC, 00.25-02.25 uur.

Een afgesneden oor als opening naar een andere wereld. Wie anders dan David Lynch verzint zoiets? Het oor was een van de eerste beelden die hij voor zich zag toen hij begon na te denken over zijn vierde film, Blue Velvet. Inspiratie vond hij ook in het zwoele jarenzestigliedje van Bobby Vinton waaraan de film zijn titel ontleent en dat hem liet mijmeren over een stadje waarin ogenschijnlijk niets gebeurt maar toch ook iets mysterieus aan de hand is. 'Bovendien voelde ik het verlangen om in de kamer van een meisje binnen te sluipen en haar 's nachts te bespieden', vertelt Lynch op de blu-ray van Blue Velvet. 'En dat ik, terwijl ik dat deed, de aanwijzing voor een mysterie zou zien.'

Het kostte Lynch meerdere jaren om die beelden te verbinden tot een begrijpelijk verhaal. Blue Velvet speelt zich af in het fictieve Lumberton, waar Jeffrey Beaumont (Kyle MacLachlan, Dale Cooper in Lynch' latere tv-serie Twin Peaks) bij toeval het bewuste afgesneden oor vindt. Een vondst die de jongeman dermate intrigeert, dat hij op onderzoek gaat en zodoende steeds meer van zijn overzichtelijke burgerbestaan afdrijft. Zo belandt hij in het appartement van nachtclubzangeres Dorothy Vallens (Isabella Rossellini). Spiedend vanuit de kleerkast ontdekt hij dat zij is onderworpen aan drugsdealer Frank Booth (Dennis Hopper op zijn maniakaalst) en diens gestoorde gevolg. Daarmee verandert Jeffrey's leven voorgoed.

Aldus samengevat lijkt Blue Velvet een tamelijk overzichtelijke thriller, maar Lynch breekt de film voortdurend open. Dat begint al bij de in snoepkleuren gedraaide en zeer sinistere openingsscène, waarin de camera diep in het gras duikt en stuit op monsterlijk insectengekrioel. Of neem de agressieve vrijpartij van Jeffrey en Dorothy, die Lynch versnijdt tot een surrealistische collage terwijl het kreunen op de geluidsband zo wordt vertraagd, dat het als het getergde gebrul van beesten klinkt. 'I have your disease in me now', verzucht Dorothy na afloop bevredigd. Geen wonder dat het publiek aanvankelijk niet wist wat het met Lynch' meesterwerk moest aanvangen.

Tekst gaat verder onder de video.

Valentino (Remy van Heugten, 2013)
NPO 3, 20.30-21.55 uur.

Beter een nep-Italiaan dan een echte Marokkaan. Op basis van dit zelfverzonnen motto heeft Farid (Najib Amhali, charmant) een behoorlijk geslaagd leven opgebouwd. Met een Latijnse tongval, uit Italiaanse B-films geleerde zinnen, een piekfijne garderobe en heel veel smoesjes werkt hij als autoverkoper Dino Valentino bij Maserati en heeft hij directeursdochter Monique (Elise Schaap) tot zijn grote liefde weten te maken. Alles loopt op rolletjes in deze vernederlandste versie van de Franse komedie L'Italien (2010), tot Monique Farid ten huwelijk vraagt; als romantische multicultikomedie vol flauwe verwikkelingen sloddervost Valentino ongeïnspireerd af op het verplichte happy end. Regisseur Van Heugten zou zich na dit niet al te sterke speelfilmdebuut volledig revancheren met het fantastische, veel persoonlijkere misdaaddrama Gluckauf (2015).

Tekst gaat verder onder de video.

Robin Hood: Prince of Thieves / Tin Cup (Kevin Reynolds, 1991 / Ron Shelton, 1996)
Net 5, 20.30-23.25 uur / 23.25-02.05 uur.

Twee films met Kevin Costner achterelkaar, waarom ook niet. Vanavond is Costner eerst de nobele dief Robin Hood in de adequate verfilming van het bekende avonturenverhaal. Daarna maakt hij als mislukte golfprofessional psycholoog Molly Griswold (Rene Russo) het hof in het zoetige melodrama Tin Cup - na Bull Durham (1988) de tweede film die hij met regisseur Ron Shelton draaide. Dohn Johnson speelt zijn concurrent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.