De Volkskrant tv-selectie voor maandag 22 mei

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Nieuwe aflevering van Twin Peaks zijn vanaf maandag te zien.Beeld ap

Twin Peaks
Videoland.com

Eindelijk, nieuwe afleveringen van de cultserie die 25 jaar geleden zomaar van de buis verdween. Regisseur David Lynch is terug, net als een groot deel van de originele cast. Deel 1 en 2 staan maandagmiddag om 12.00 uur online.

Studio Sport
NPO 1, 19.00 UUR

De Wereld Draait Door is met vakantie, dus is er dagelijks een extra uitzending van Studio Sport. Genoeg te bespreken: Ajax staat woensdag in de finale van de Europa League en Tom Dumoulin is topfavoriet voor de eindzege in de Ronde van Italië.

Wij willen leven!
NPO 2, 20.25 UUR

Coen Verbraak (Kijken in de ziel) blikt terug op de treinkaping bij De Punt, deze maand precies dertig jaar geleden. Verbraak praat met mensen die het van nabij meemaakten. Wat is de invloed van de kaping geweest op de rest van hun leven?

Coen Verbraak blikt in Wij willen leven! terug op de treinkaping bij De Punt.Beeld BNN-Vara

Radar Extra
NPO 1, 20.30 UUR

Een uitzending over werkloosheid onder 50-plussers. Wat kunnen ouderen die tussen wal (werk) en schip (pensioen) vallen doen? We horen ervaringsdeskundigen en experts, onder wie voorvechter van het basisinkomen Rutger Bregman.

The Same Sky
NPO 2, 22.55 UUR

Start van zesdelige spionageserie waarin de jonge Oost-Duitser Lars Weber in de lente van 1974 naar Berlijn wordt gestuurd om vijanden te verleiden. Zijn eerste doelwit is de Britse Lauren Faber, een data-analist en alleenstaande moeder.

Interview with a murderer
CANVAS, 23.15 UUR

Is Bert Spencer de moordenaar van krantenjongen Carl Bridgewater? Eerder verdwenen vier mannen onterecht achter de tralies voor deze zaak uit 1978. Criminoloog David Wilson weet zeker dat het Spencer is en confronteert hem met zijn bewijs.

Leviathan (Andrej Zvjagintsev, 2014)
Arte, 20.15-22.30 uur

Natuurlijk zullen er cineasten uit andere landen zijn die het ook kunnen. Maar toch. Zoals Andrej Zvjagintsev in zijn met een Oscarnominatie gelauwerde film Leviathan humor, tragiek, defaitisme en schoonheid verbindt, daar moet je een Rus voor zijn. Het verhaal over de dwarse, rechtschapen Kolja die zijn grond en huis onteigend ziet door de corrupte burgemeester, speelt zich af in het fotogenieke uiterste noordoosten van Rusland, aan de Barentszzee. Waar bijna geen mensen wonen, geen bomen groeien en waar wind en kou de mensen vormen tot fatalistische zwijgers die, althans gedurende de korte zomer, bij opkomende zon in stilte de bus nemen naar de visverwerkingsfabriek. Na een dag werken, slechts onderbroken door een regelmatige sigaret, in stilte genoten, smoren ze de uitzichtloze avonden in wodka.

Aleksej Serebrjakov in Leviathan van Andrej Zvjagintsev.

In een interview op de dvd van de film zegt regisseur Zvjagintsev dat een kwart van de opnamen in de film bestaat uit natuurbeelden. Dat besef je tijdens het kijken nauwelijks. Wel word je gewaar dat hij je langzaam onderdompelt in het lome licht dat de omgeving tekent en de film kleurt. In de eerste scène verlaat Kolja in alle vroegte zijn huis, om zijn vriend van het station te halen. Die, een advocaat uit Moskou, zal hem bijstaan in zijn pogingen het recht te laten zegevieren. De camera buiten kijkt naar Kolja die door zijn rijkelijk van ramen voorziene huis loopt, dat prachtig uitzicht biedt op de matineuze baai. Hij opent de deur, verlaat het huis, gaat op weg naar zijn auto, twijfelt even, keert terug, knipt het licht uit en gaat dan alsnog op weg naar zijn auto. In elke Hollywoodfilm zou deze scène gekortwiekt zijn en zou Kolja de deur van zijn huis dichttrekken en daarna cut de auto starten. Maar niet in Leviathan. Alles rekt Zvjagintsev op, zodat we wennen aan de monotonie van het bestaan daar in die uiterste punt, en zodat we meegaan in de doelloze bezigheden van haar inwoners: een gezelschap met Kolja trekt er op een dag op uit om 'wat te gaan schieten'. 'Het is 100 kilometer rijden.' Je denkt: ze gaan jagen. Maar nee, ze rijden 100 kilometer om dan tien lege meegenomen flessen op een rijtje te zetten. Die een van hen met een mitrailleur vervolgens in één moeite kapotschiet. Gelukkig heeft een ander nog een partijtje ingelijste posters van Sovjetleiders meegenomen.

Als het allemaal niet zo dieptreurig doordrenkt was van die moordende hoeveelheden wodka wat door de kinderen in de film enerzijds verafschuwd en anderzijds nagevolgd wordt en als de corruptie en het onrecht niet zo eenvoudig zouden zegevieren, zou Leviathan een schitterende komedie zijn. Nu is het een droefstemmend maar wonderschoon drama.

Un héros très discret (Jacques Audiard, 1996)
TV 5, 23.11-00.55 uur

Tijdens het filmfestival van Cannes zendt TV 5 een aantal bezienswaardige programma's en films uit. Elke werkdag is er om 18.30 uur, 'live vanaf la Croisette', een 10-minutenjournaal. Gedurende de hele maand mei worden moderne en klassieke speelfilms en documentaires uitgezonden die ooit enigerlei bekroning in Cannes verwierven. En daaromheen programmeert TV 5 portretten van, uiteraard Franse, cineasten en acteurs. Vandaag staan een portret van acteur Bernard Giraudeau (12.32 uur) en de speelfilm Un héros très discret op de rol. De inmiddels alom bejubelde Franse regisseur Jacques Audiard (Un prophète, Deephan) maakte voor zijn internationale doorbraak een handvol intrigerende films, waaronder deze tragikomedie over een charlatan eerste klas, die na de Tweede Wereldoorlog een verzetsverleden bij elkaar liegt en tot zijn verbazing merkt dat zijn landgenoten in hun honger naar helden dat kritiekloos accepteren. Een extra dimensie krijgt de film doordat hij is doorsneden met ogenschijnlijk documentaire beelden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden