De Volkskrant tv-selectie voor maandag 19 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u maandag zien.

Mark Wahlberg en Joaquin Phoenix in We Own the Night (James Gray, 2007).

Koken met Van Boven
NPO 2, 20.25 uur

Voor de intrede van de koeling aten zeelui scheepsbeschuit, peulvruchten en gezouten vlees: etenswaren die lang goed bleven. Het captain's dinner was een iets chiquere uitvoering hiervan. Van Boven geeft hier haar eigen draai aan.

2Doc: Schimmenspel
NPO 2, 21.00 uur

Premier Rutte weet het zeker: de Russen proberen via internet de Europese samenleving te ontregelen. De documentairemakers van Schimmenspel zoeken in een aantal steden naar bewijs hiervoor.

Hugo Claus: dichter, minnaar, rebel
Canvas, 19.05 uur

Portret uit 2013, vijf jaar na het overlijden van Hugo Claus. Hij was gulzig in alles: schrijven, schilderen, eten, drinken, vrouwen. Zijn vrouw, broer, zonen, collega's en vrienden verwoorden wie Claus voor hen was.

Eindelijk Thuis
NPO 1, 21.15 uur

De 27-jarige Eliza keert samen met haar adoptiemoeder terug naar haar geboorteland Suriname. Daar praten ze voor het eerst over de adoptie en de bijbehorende gevoelens. Eliza is een binnenvetter en hield tot voor kort haar emoties voor zichzelf.

Hugo Claus Beeld ANP

Memories
NPO 1, 22.10 uur

In de laatste Memories van dit seizoen duikt Katja Schuurman in het verhaal van Eveline. In 2004 ontmoette zij Amerikaan John in Thailand. Kort, want Eveline had baarmoederhalskanker en moest voor de behandeling terug naar Nederland.

Banking District
NPO 2, 23.05

Bankdirecteur Paul Grangier raakt in coma. Zijn zus vermoedt dat hem iets is aangedaan en samen met een journalist gaat ze op onderzoek uit. Haar moeder en broer zijn niet bepaald blij met deze zoektocht.

Katja Schuurman. Beeld ANP

We Own the Night (James Gray, 2007)
Viceland, 22.00-00.20 uur

Regisseur-scenarist James Gray verwierf met films als Little Odessa (1994), Two Lovers (2008) en The Immigrant (2013) een complexe reputatie. Veel Amerikaanse critici beschouwen hem als een Scorsese-imitator, terwijl hij in Europa (vooral Frankrijk) wordt gevierd als een uniek auteur, die met zijn bloedserieuze verhalen en precieze stijl geen concessies doet aan de jachtigheid van de 21ste eeuw. Scènes en shots duren vaak on-hollywoodiaans lang bij Gray. Vier films maakte hij tot op heden met acteur Joaquin Phoenix, telkens optimaal gebruik makend van Phoenix' loom-getergde blik en even ontvlambare als charismatische voorkomen. Vanavond staat hun tweede, film-noirachtige samenwerking We Own the Night op het programma; ook Mark Wahlberg is na The Yards (1999) opnieuw van de partij. Phoenix is de beheerder van een nachtclub waar louche deals worden gesloten; nadat zijn bij de NYPD werkende broer (Wahlberg) een inval heeft gedaan, moet hij de levensgevaarlijke keuze maken tussen politie en onderwereld. De plot is vaak eerder symbolisch dan geloofwaardig, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de sfeer, het gedragen acteerwerk en enkele effectief gedraaide actiescènes. Hoogtepunt is de chaotische auto-achtervolging in de regen, waarbij het steeds luidere gezoef van de ruitenwissers op de soundtrack misschien wel voor de meeste spanning zorgt.

Lees verder onder de trailer.

The Bourne Ultimatum (Paul Greengrass, 2007)
Veronica, 20.30-22.45 uur

Je zou denken dat de door geheugenverlies geplaagde geheimagent Jason Bourne, een creatie van spionageromanschrijver Robert Ludlum, na The Bourne Identity (2002) en The Bourne Supremacy (2004) eindelijk rustig op zijn gat zou kunnen gaan zitten. Niets is minder waar, zo blijkt in The Bourne Ultimatum. Nog steeds heeft hij zijn naam te zuiveren, stukjes identiteit terug te vinden, trauma's te verwerken en corrupte praktijken binnen de CIA te ontmaskeren. Het belangrijkste is dat Bourne zijn cv als huurmoordenaar onder ogen durft te zien, en dat dit gepaard gaat met veel, heel veel virtuoos vormgegeven actiegeweld. Hoofdrolspeler Matt Damon en regisseur Greengrass zeiden na afloop dat ze genoeg hadden van Bourne. Een kleine tien jaar later kwamen de twee toch weer opdraven voor een vierde ronde, Jason Bourne (2016).

Lees verder onder de trailer.

Cet obscur objet du désir (Luis Buñuel, 1977)
Arte, 22.05-23.45 uur

Pierre Louÿs' boek La femme et le pantin (1898), over een flamencodanseres die mannen verslindt in morsig Sevilla, werd meerdere keren verfilmd. De bekendste is misschien The Devil is a Woman (Josef von Sternberg, 1935), met Marlene Dietrich in de hoofdrol; de eigenzinnigste ongetwijfeld die van meestersurrealist Luis Buñuel, Cet obscur objet du désir. Hij en scenarist Jean-Claude Carrière maakten er een typisch Buñueliaans-vervreemdende raamvertelling van, waarin de heer Mathieu (Fernando Rey) uitweidt over zijn tragische liefde voor het 19-jarige kamermeisje Conchita. Terwijl hij zijn bekentenissen doet aan een publiek van treinpassagiers, zien we hoe ze hem afwisselend verleidt en op afstand houdt en hoe hij zich door haar gek laat maken. Buñuel, die hierna geen films meer zou regisseren, liet Conchita door twee verschillende actrices spelen: Carole Bouquet voor Conchita's frigide kant, Ángela Molina voor de sensuele. Buñuel zei zelf dat het een noodgreep was, dat actricepaar: toen de oorspronkelijke hoofdrolspeelster boos van de set was weggelopen, dreigden de opnamen definitief te worden gestopt. Na enkele martini's bedacht Buñuel zijn noodoplossing. De woedende actrice in kwestie was overigens Maria Schneider, die weigerde naaktscènes te spelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden