De Volkskrant tv-selectie voor maandag 18 december

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Domien Verschuuren, Angelique Houtveen en Sander Hoogendoorn laten zich dit jaar vrijwillig opsluiten in het Glazen Huis in Apeldoorn voor 3FM Serious Request. Beeld anp

EenVandaag
NPO 1, 18.15 uur

Wie wordt de Politicus van het Jaar? Dat maken Pieter Jan Hagens en Gijs Rademaker bekend vanuit Den Haag. Het gaat tussen Jesse Klaver (GroenLinks), Thierry Baudet (FvD), Khadija Arib, Jeroen Dijsselbloem (beiden PvdA) en Klaas Dijkhoff (VVD).

Een huis vol
NPO 1, 19.20 uur

Op de plek van DWDD is een nieuwe reeks te zien van de realityserie over grote gezinnen. Zoals de Limburgse familie Buddenbruck, met negen kinderen en de tiende op komst. Ook zien we alleenstaande vader Jay en zijn vijf kinderen in Rotterdam.

Serious Request
NPO 3, 19.25 uur

Serious Request 2017 is begonnen. 3FM-dj's Domien Verschuuren, Sander Hoogendoorn en Angelique Houtveen zitten in Het Glazen Huis in Apeldoorn. Zij gaan een week lang vasten en geld inzamelen voor het Rode Kruis.

In het spoor van IS
NPO 2, 21.10 uur

Tweede en laatste deel van de reportage waarin journalisten Sinan Can en Jochem Pinxteren door verwoeste gebieden in Syrië en Irak reizen. Ze bezoeken de bevrijde steden van het kalifaat. Can spreekt een commandant van IS.

George Best: All By Himself
Canvas, 21.15 uur

Documentaire over George Best (1946-2005), de charismatische Noord-Ierse voetballer uit Belfast. Hij had een succesvolle, glamoureuze carrière bij Manchester United, maar zijn leven was ook tragisch door drankgebruik en depressies.

Bette Davis - Der dunkle Blick
Arte, 22.30 uur

Portret van Hollywooddiva Bette Davis (1908-1989), die veel heeft betekend voor de vrouwenemancipatie in de filmwereld. In films als All About Eve (1950) en The Star (1952) en ook daarbuiten toonde Davis zich dominant, slim en soms onsympathiek.

Red Cliff (John Woo, 2008)
SBS 9, 20.25-23.25 uur.

Zeventien jaar nadat hij naar Hollywood was vertrokken, waar hij onder meer Face/Off en Mission: Impossible 2 maakte, keerde John Woo terug naar China. Daar maakte hij het vanavond uit te zenden Red Cliff; met een budget van 80 miljoen dollar destijds de duurste Chinese film aller tijden. De reden van zijn terugkeer was volgens Woo zijn film Paycheck. Die luchtige Philip K. Dick-adaptatie was in zijn ogen de zoveelste identiteitsloze film die hij in opdracht van een Amerikaanse filmstudio maakte. En dat terwijl hij begin jaren negentig na spektakelfilms als The Killer, Bullet in the Head en Hard Boiled als het nieuwe Chinese actiewonder naar Hollywood was gehaald. 'Ik kon er geen betekenis in vinden', zei Woo in een interview met de Volkskrant over de film die hem artistiek de das omdeed.

Red Cliff (in het Chinees Chi Bi) is een verfilming van een van de populairste Chinese klassiekers: De Roman van de Drie Koninkrijken, het uit de 13de eeuw daterende verslag van een van de grootste veldslagen in de geschiedenis van China, in 208 na Christus.

In Azië werd het actiespektakel in twee delen uitgebracht, elk ongeveer even lang als de westerse versie van 158 minuten. Maar ook in samengebalde vorm pakt Woo groots en episch uit en hoefde hij niet elk zijpad uit zijn film te snijden. Grofweg volgt Red Cliff de carrière van militair strateeg Zhuge Liang. Hij verenigt twee zwakke legers in de strijd tegen de overweldigende troepenmacht van de boze minister Cao Cao, die de keizer als een marionet in zijn macht heeft. De digitaal opgepompte vechtscènes zijn indrukwekkend, maar doordat de personages wat oppervlakkig blijven, wordt de film nooit helemaal zo spannend als-ie had moeten zijn.

Coming to America (John Landis, 1988)
RTL 8, 20.30-22.45 uur.

In Coming to America zoekt Eddie Murphy als Afrikaanse kroonprins in Queens naar een geschikte partner. De Oscar-winnende make-up transformeert hem en Arsenio Hall tot nog een drietal andere personages, onder wie de zeer overtuigende, dik besnorde Joodse senior Saul. In de scènes waar Murphy eerder op Groucho Marx lijkt dan op zichzelf en oubollige Joodse moppen tapt, is hij écht leuk.

The Hobbit: The Desolation of Smaug (Peter Jackson, 2013)
Veronica, 22.40-01.40 uur.

Van de opstartproblemen waaraan het stroperige eerste uur van de eerste aflevering van de tot trilogie opgerekte verfilming van The Hobbit leed, heeft dit tweede deel geen last. The Desolation of Smaug begint met een flashback waarin tovenaar Gandalf (Ian McKellen) met dwerg Thorin (Richard Armitage) plannen smeedt om een schat terug te veroveren die de draak Smaug ooit heeft gestolen van het dwergvolk.

De film gaat vervolgens verder waar deel 1, An Unexpected Journey, ophield. Het reisgezelschap rond hobbit en inbreker Bilbo (Martin Freeman), die handig genoeg wordt geacht om de schat aan de draak te ontfutselen, zit midden in het avontuur. Een roedel wolfachtigen is nauwelijks verslagen of de groep verdwaalt in een giftig bos en wordt belaagd door levensgrote spinnen.

Uitzonderlijk fraai in beeld gebracht spektakel levert dat op, waarbij Jacksons vaste cameraman Andrew Lesnie het gevoel creëert dat het gevaar uit alle hoeken komt. Boven, onder, links, rechts, veraf en dichtbij: sierlijk zwiept Lesnie met zijn camera rond de actie, alsof hij ook de zwaartekracht bestuurt. Wel klinkt de zoveelste gewichtige dialoog over 'een schaduw die in het donker groeit' op een gegeven moment nogal vermoeid, terwijl de zesde rode zonsondergang op dat moment allang niet meer de kracht heeft van de eerste.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden