De Volkskrant tv-selectie voor maandag 18 april

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

In de Museumweek vertelt Lucas de Man dagelijks het verhaal achter een kunstwerk. Beeld Ivo van der Bent

Gort à la carte

NPO 2, 19.25 uur.

In de Provence gaat Ilja Gort op zoek naar de receptuur van ratatouille, het beroemde Franse gerecht van gestoofde groenten. Gort trekt op met een kweker van oude tomatenrassen en ontmoet een sterrenchef die dol op groente is.

2Doc: De aanklagers

NPO 2, 21.00 uur.

In de tweede aflevering van Coen Verbraaks serie over het werk van officieren van justitie is te zien hoe een nieuwe TGO, Team Grootschalig Onderzoek, wordt geopend voor een dode man. Ook een terugblik op de zedenzaak van Robert M.

De kleedkamer

Canvas, 21.05 uur.

In aflevering één van deze documentairereeks over het leven na een carrière als profvoetballer staat de legendarische voorhoede van het Anderlecht uit 1972 centraal. Jan Mulder, Paul van Himst en Rob Rensenbrink blikken terug op hun leven.

Jan Mulder. Beeld anp

Koppen XL

Eén, 21.25 uur.

In de van de BBC gekochte reportage Teenage and gay vertellen vier homoseksuele Britse tieners hoe het is om jong uit de kast te komen. Mykyla, Cariad en Beckham waren 14 jaar. Tamika vertelde haar ouders op haar 15de dat ze lesbisch is.

Valerio International

NPO 3, 22.00 uur.

Valerio Zeno bezoekt een gamevilla in Berlijn, waar Nederlander Fabian Diepstraten z'n geld verdient met het spelen van de game League of Legends. In New York treft hij styliste Melaney Oldenhof, die voor modemagazines sterren aankleedt.

Valerio Zeno. Beeld anp
Panorama Mesdag Beeld ANP

Man en kunst

NPO 2, 22.45 uur.

In de Museumweek vertelt Lucas de Man dagelijks het verhaal achter een kunstwerk. In aflevering één is dat Panorama Mesdag van H. W. Mesdag uit 1881. Met 120 meter lengte en 14 meter hoogte is dit het allergrootste schilderij van Nederland.

Betty (Claude Chabrol, 1992)

TV 5, 23.54-01.33 uur.

'Ze is al haar hele leven al op zoek, zonder te weten waarnaar.' Dat zegt de rijke weduwe Laure (Stéphane Audran) tegen haar minnaar over Betty (Marie Trintignant), de 28-jarige vrouw over wie ze zich op een avond heeft ontfermd. Betty was meegekomen met een gesoigneerde drugsverslaafde naar een chic etablissement in Versailles. Die had haar opgepikt toen ze redelijk starnakel in een kroeg zat. Laure biedt haar een kamer in de suite van het luxe hotel die ze bewoont. En daar drinken en eten de vrouwen en ligt Betty veel in bed, lichamelijk en geestelijk een wrak. Waarom dat zo is, wordt mondjesmaat duidelijk in niet chronologisch vertelde flashbacks die veelal ontspruiten aan het hoofd van de half dromende Betty.

Betty, een late film van de nouvelle vague-meester Claude Chabrol (1930-2010), is een atypische film voor de man die vaak vernuftige plots verfilmde. Want deze boekverfilming van de Belgische auteur Georges Simenon ontbeert nu juist een plot. Er is ogenschijnlijk geen verhaal, alleen in het verleden van Betty. In eerste instantie zijn het vooral de personages, en dus de acteurs, die ons voor de film moeten innemen. En dat doen ze, met voorop Marie Trintignant in destijds pas haar tweede hoofdrol (na La nuit d'été en ville, 1990). Ze intrigeert vanaf de eerste minuut als de gevallen vrouw die toevallig in een rijke familie trouwde en niet tegen de mores van dat semi-adellijke leven kon. Stéphane Audran, Chabrols echtgenote en muze - dat laatste bleef ze ook na hun scheiding in 1980 - is minstens zo fascinerend als de rijke weduwe uit Lyon, die na de dood van haar man even op adem ging komen in Parijs en nu al drie jaar in een chic hotel in Versailles woont.

In Betty sluimert groot drama en verdriet, dat Chabrol op momenten meesterlijk naar de oppervlakte laat komen, waarna de film weer moeiteloos een tijdlang plotloos verder kan. Schijnbaar plotloos, want na afloop weten wij wel degelijk waarnaar Betty al haar hele leven op zoek was.

Encierro (Olivier van der Zee, 2012)

Film 1 Sundance, 17.40-19.00 uur.

Weergaloos gefilmde documentaire over dat onbegrijpelijke fenomeen stierenrennen in de Spaanse stad Pamplona. Daar wagen zich elk jaar, tijdens de feestweek Las Fiestas de San Fermin in juli, duizenden mensen aan een wedloop met de kolossale beesten die door de stad geleid worden op weg naar een zekere dood in de arena. Van der Zee portretteert een aantal mannen en een enkele vrouw uit de stad zelf, en van ver, zoals de Amerikaan die emigreerde om elk jaar te kunnen rennen. Bovenal blinkt Encierro uit in de beelden van het rennen. Van der Zee gebruikte een high speed 3D-camera, opgehangen aan een 270 meter lange kabel. En dat resulteert (ook zonder het 3D-effect) in beelden die je de film inzuigen, waardoor je de gekte zowaar gaat begrijpen. Niet te missen.

Intersections (David Marconi, 2013)

Veronica, 22.35-00.35 uur.

Onderhoudende actiefilm die in Nederland de bioscoop niet haalde. Het zal met het gebrek aan klinkende namen te maken hebben, al is ook het verhaal moeilijk aantrekkelijk te maken: jong gehuwd stel is op huwelijksreis in Marokko, waar zij hem om het leven wil brengen met hulp van haar minnaar. Na een heftig verkeersongeluk in de woestijn (ja, dat kan allemaal in een film) lopen de zaken dramatisch anders dan gedacht en volgt, in een door dat dramatische toeval samengesteld gezelschap, een in vele opzichten afmattende tocht door de woestijn, die eindigt in de fotogenieke badplaats Essaouira.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.