De Volkskrant tv-selectie voor maandag 16 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Hulk van Ang Lee.

Koken met Van Boven
NPO 2, 20.25 uur

Een aflevering over de combinatie van appel met gember, een van de gezondste specerijen. Kok Yvette van Boven plukt appels in haar straat om cider te maken. Daarna maakt ze zoete appel-gembertaart en hartige appel-gembercurry.

Andere tijden special
NPO 2, 20.55 uur

In 100 jaar Russische Revolutie een terugblik op de Oktoberrevolutie in 1917. Hiermee kwam een einde aan het tsarenbewind van de Romanovs. Rusland-historicus Michel Krielaars analyseert de verfilmingen en wandelt door Sint-Petersburg.

Van God los
NPO 3, 21.20 uur

Cabaretier Javier Guzman speelt in de aflevering 'Rehab' (regie Eddy Terstall) de aan cocaïne verslaafde Luis, die in een afkickkliniek een affaire beleeft met alcoholist Simone (Femke Lakerveld). Het enige probleem: Simone is al getrouwd.

Buurman, wat doet u nu?
Één, 21.30 uur

De Vlaamse presentatrice Cath Luyten gaat in haar portrettenreeks van bekende Nederlanders op stap met Rob de Nijs, zanger van klassieke liedjes als Malle Babbe en Banger hart. De Nijs wordt dit jaar 75 en dat wordt gevierd.

Vlaamse presentatrice Cath Luyten gaat in haar portrettenreeks van bekende Nederlanders op stap met Rob de Nijs. Beeld anp

Nieuwsuur
NPO 2, 22.00 uur

In de serie 'De onderstroom - Nieuwsuur in de gemeente' onderzoekt Jan Eikelboom vanuit diverse standplaatsen wat er leeft op lokaal niveau, in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. De eerste weken is Eikelboom in Schiedam.

I shot my parents
NPO 3, 22.20 uur

Documentaire over de Amerikaanse familie Brooks, die de nacht moet verwerken waarin zoon Nathan (14) zijn ouders neerschoot in hun slaap. Verbazingwekkend genoeg overleefden beide ouders de aanslag. Nathan kreeg vijftien jaar cel.

The Incredible Hulk (Louis Leterrier, 2008) / Hulk (Ang Lee, 2003)
Veronica, 20.30-22.45 uur / 22.45-01.30 uur

Veronica gaat vijf uur lang op groen, met een avondje Hulk. Het monster is een lastig filmpersonage. Hij staat verder van ons, gewone mensen, af dan Batman of Spider-Man. De schuchtere wetenschapper Bruce Banner (in The Incredible Hulk vertolkt door Edward Norton, die ook meeschreef aan het script) wil nu eenmaal zo min mogelijk te maken hebben met het groene beest; hij transformeert met tegenzin. En hoeveel nuance Norton ook probeert aan te brengen in zijn spel, hij is geen partij voor de geanimeerde groene bonk spieren die verschijnt zodra Banner zich opwindt.

Dat gebrek aan identificatiemogelijkheid maakt van het monster een eendimensionaal personage. In The Incredible Hulk wordt dat nog eens onderstreept door de nadruk op het verwoestende monster te leggen in knappe, maar toch ook wel erg lange vechtscènes, bijvoorbeeld met een ander monster (waarin Tim Roth huist).

Vijf jaar eerder had Ang Lee het anders, maar evenmin succesvol, aangepakt. Zijn pad leek geplaveid door succesvolle verfilmingen van Batman, Superman en Spider-Man, maar Lee's Hulk legde het af tegen zijn illustere voorgangers: geen megasucces. Lee zocht het wél in de verdieping van zijn hoofdpersoon. Was Bruce Banner (Eric Bana) in de strips een fysicus die muteert als gevolg van een overdosis radioactiviteit, bij de van oorsprong Taiwanese filmmaker is hij een bioloog die het slachtoffer is van genetische manipulatie. Een overmoedig dna-experiment van zijn vader (Nick Nolte) vormt de basis voor zijn metamorfosen, de gammastraling is slechts een katalysator. Hij torst dus een akelig verleden met zich mee dat maakt een personage al gauw interessanter.

Onveranderd bleef dat hij in een groot groen monster verandert als hij te boos wordt, een dat dan ook nog eens geheel computer-gegenereerd is. Een cartoon werd-ie bijna, wat de gelaagdheid in die andere scènes in Hulk tenietdeed.

Gosford Park (Robert Altman, 2001)
Arte, 13.45-16.00 uur

Meesterlijke proeve van bekwaamheid van de toen 75-jarige regisseur Robert Altman (overleden in 2008). Kostuumdrama en whodunit ineen, waarin de camera's zwieren tussen gasten en bedienden van een verveeld aristocratisch echtpaar dat een jachtweekend organiseert. Die verveling verdwijnt op slag als een lijk wordt gevonden. Altman legt zich daarop schijnbaar achteloos toe op het observeren van zijn personages. Dat leverde zeven Oscarnominaties op, waarvan alleen die voor Julian Fellowes' scenario in een beeldje werd omgezet.

A Perfect Murder (Andrew Davis, 1998)
SBS 9, 22.30-00.40 uur

Er zijn weinig acteurs die zo goed een innemende gluiperd kunnen spelen als Michael Douglas. Maar onvoorwaardelijk het hart van de kijker stelen? Nee. Zelfs in Fatal Attraction, waarin hij het slachtoffer is van een ontembaar hysterisch stalkende Glenn Close, blijft de compassie met hem beperkt tot een schouderophalen; tja, toch een beetje je eigen schuld, jongen. Als schurk (bijvoorbeeld in Wall Street) wekt hij bijna meer sympathie. Vanavond in A Perfect Murder slaagt hij daar als vilein hoofdpersonage minder in. Vanaf het eerste moment is hij angstaanjagend. In zijn übergestylede New Yorkse appartement speelt zijn personage een steeds enger kat-en-muisspelletje met zijn overspelige vrouw (Gwyneth Paltrow), waarbij de titel even onthullend als misleidend is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden