De Volkskrant tv-selectie voor maandag 15 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Kunststof
NPO Radio 1, 19.30 uur

Tv- en radiomaker Eric Corton is te gast bij Jellie Brouwer om te vertellen over zijn terugkeer naar het theater, waar hij ooit zijn carrière begon. Corton speelt de solovoorstelling Ma, gebaseerd op het boek van Hugo Borst over zijn moeder.

Holland!
NPO 3, 20.20 uur

In het tweede deel van haar zoektocht naar de staat van tolerantie en vrijzinnigheid in Nederland werpt presentator Ryanne van Dorst een blik op het drugsbeleid, gaat ze demonstreren en bezoekt ze een van de laatste krakersbolwerken.

Bekijk hier de eerste aflevering van Holland! op maandag 8 januari.

2Doc: Liever dood dan vermist
NPO 2, 21.10 uur

Gisèla Mallant en Frénk van der Linden verdiepen zich in de talloze geallieerde piloten die tijdens de Tweede Wereloorlog zijn neergestort in Nederland. Waarom bergt de ene gemeente hun toestellen wel en de andere niet?

Spoorloos
NPO 1, 21.15 uur

Derk Bolt duikt in het circuit van Chinese restaurants. De Rotterdamse Kevin is opgegroeid zonder zijn vader, een kok uit Hongkong. Zijn vader zou inmiddels werkzaam zijn in een Chinees restaurant in Engeland.

Lees verder onder de trailer.

Histories: de slag om Leuven
Canvas, 22.05 uur

In de jaren zestig vond in de Belgische universiteitsstad Leuven een taalkundige splitsing plaats: binnen de 'ver-Franste' universiteit werd de roep om 'Walen buiten' steeds luider. Hoofdrolspelers van Vlaamse en Waalse zijde blikken terug.

Wat verdien je?
NPO 1, 22.15 uur

Hoeveel verdienen de verschillende beroepsgroepen in Nederland? In deze nieuwe serie probeert Astrid Joosten het taboe op praten over je salaris te doorbreken. Twee panels beantwoorden vragen over diverse sectoren, deze week de medische.

Closer (Mike Nichols, 2004)
RTL 8, 20.30-22.40 uur

'Hello stranger.' Nadat de ijle klanken van Damien Rices The Blower's Daughter in de openingsscène van Closer zijn weggestorven, zijn dat de eerste woorden die Natalie Portman uitspreekt. Ze is zojuist aangereden door een Londense taxi en spreekt de profetische woorden tegen de door Jude Law gespeelde jongeman die haar zal begeleiden naar het ziekenhuis. Zwoel kijkt zij naar hem: een tijdsprong verder zijn de twee een stel. Die tijdsprongen komen vaker voor in Closer, geschreven door de Engelsman Patrick Marber, die de film baseerde op zijn eigen toneelstuk uit 1997. Hierdoor krijgen we van de relaties tussen de vier hoofdpersonages alleen het begin en het eind te zien; de passie en genegenheid daartussen wordt weggelaten. Onvermijdelijk ontstaat zo het beeld van een akelig kil fin de siècle, waarin mensen de communicatieve vaardigheden missen om op een fatsoenlijke manier met hun relationele problemen om te gaan.

De eerste twee films van regisseur Mike Nichols (1931-2014), Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966) en The Graduate (1967), zullen vergeleken met de rest van zijn omvangrijke oeuvre altijd het diepst met de Amerikaanse filmgeschiedenis vergroeid blijven. Maar ook in Closer laat hij zijn acteurs telkens de juiste toon treffen. Zo is ieder van de personages voldoende fascinerend om de liefdesverwikkelingen geloofwaardig te houden en zelfzuchtig en irritant genoeg om te begrijpen dat ze elkaar blijven ontvluchten. Clive Owen als narcistische dermatoloog spant daarin de kroon, maar Natalie Portman (stripper), Jude Law (journalist) en Julia Roberts (fotograaf) doen nauwelijks voor hem onder. Het ironisch getitelde Closer is een mooie, bittere film.

Lees verder onder de trailer.

Fast Five (Justin Lin, 2011)
Veronica, 20.30-23.05 uur

Ooit was een filmachtervolging al spectaculair als er auto's over het trottoir scheurden en ze hier en daar een bloemenkraampje of een over straat gedragen glazen ruit aan diggelen reden. Die tijd komt nooit meer terug, met dank aan producties als de The Fast and the Furious-serie. In het heerlijk onzinnige deel 5 crossen Brian O'Conner (wijlen Paul Walker) en Dominic Toretto (Vin Diesel) met een gigantische stalen kluis door Rio de Janeiro, waarmee ze het halve stadscentrum verwoesten en een vloot politieauto's tot schroot reduceren. Daarbij is, niet onbelangrijk, de chemie tussen de acteurs perfect.

Lees verder onder de trailer.

Heat (Michael Mann, 1995)
SBS 9, 22.35-01.50 uur

Hoewel beide acteurs ook al te zien waren in The Godfather Part II, speelden Robert de Niro en Al Pacino pas in deze thriller voor het eerst samen in één scène. Ze zijn elkaars tegenpolen en gelijken: De Niro een dief die een grote overval pleegt, Pacino de politieman die op hem jaagt. Regisseur Mann gaf hun personages veel diepgang, wat de film verrijkt en allerminst ten koste gaat van de adembenemende actiescènes.

Lees verder onder de trailer.

Knight and Day (James Mangold, 2010)
Veronica, 23.05-01.15 uur

Cameron Diaz valt in het vliegtuig als een blok voor Tom Cruise, uiteraard zonder te weten dat hij een geheim agent is die door vijandige collega's achterna wordt gezeten. Geweldig, de scène waarin ze zichzelf op het toilet van het vliegtuig moed inspreekt, terwijl hij op de maat van zomerse tangomuziek de ene na de andere aanvaller uitschakelt. Zo stijlvol en komisch wordt Knight and Day later nooit meer, maar het zit zó goed tussen de enthousiaste, kwieke hoofdrolspelers dat de film omvliegt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.