De Volkskrant tv-selectie voor maandag 12 december

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Brigitte Bardot en Michel Piccoli in Le Mépris (1963).

Het ei van Midas
NPO 2, 19.50 uur

Nieuwe natuurserie van bioloog Midas Dekkers. In aflevering één toont hij de natuur als staalkaart van vernuft: spinrag is sterker dan staal, slijmzwam slimmer dan het navigatiesysteem en plantenwortels zijn het ultieme transportsysteem.

De slimste mens
NPO 2, 20.25 uur

Nieuw seizoen van de kennisquiz met Philip Freriks en Maarten van Rossem, de negende reeks sinds 2012. In aflevering één spelen presentator Eric Corton, CDA-politica Madeleine van Toorenburg en cabaretier Emilio Guzman tegen elkaar.

Onze missie in Afghanistan
NPO 2, 21.10 uur

In dit tweeluik wordt het spoor gevolgd van de Nederlandse militairen in Afghanistan. In deel één weten makers Sinan Can en Thomas Blom ondanks een Talibanhinderlaag in Uruzgan te komen. Wat rest van de Nederlandse projecten in de regio?

Music Awards
BBC 1, 21.30 uur

Liveverslag van de uitreiking van de BBC Music Awards in Londen. Met optredens van Robbie Williams, John Legend, Emeli Sandé en Kaiser Chiefs. Voor het beste album zijn Adele, Jess Glynne, Coldplay, Calvin Harris en David Bowie genomineerd.

Muslims like us
BBC 2, 22.00 uur

In dit Britse tv-experiment gaan tien moslims, met een eigen blik op de wereld en de islam, tijdelijk samenwonen in een huis. Hun discussies laten zien waarin zij van mening verschillen over hoe de islam het best wordt vertegenwoordigd.

Le Mépris (Jean-Luc Godard, 1963)
TV 5, 00.09-01.50 uur

Over de opnamen van Jean-Luc Godards Le Mépris zou men net zo'n film kunnen maken als die van Godard zelf. Vrij naar Alberto Moravia's roman Il disprezzo (1954) volgt Le Mépris schrijver Paul Javal (Michel Piccoli) die in zomers Italië zijn ziel aan de duivel verkoopt. Hij compromitteert zich artistiek door het script van een moeizaam verlopende Odyssee-verfilming - geregisseerd door een zichzelf spelende Fritz Lang - om te schrijven naar de commerciële wensen van Hollywoodproducer Jeremy Prokosch (Jack Palance). Een zelfverkwanseling die Paul de liefde en achting van zijn echtgenote Camille (Brigitte Bardot) kost.

Vergeleken met wat achter de schermen van Le Mépris gebeurde, zijn deze film-in-een-filmperikelen kinderspel. Godard baseerde de verhouding tussen Paul en Camille grotendeels op zijn problematische huwelijk met muze Anna Karina. Piccoli droeg tijdens de opnamen Godards kleren en Bardot moest Karina's manier van lopen imiteren. Godard botste constant met zijn producers en cast. Dat hij zijn acteurs nooit uitlegde waarom hun personages deden wat ze deden, bleek voor Palance onwerkbaar; uiteindelijk kon hij de naam Godard niet meer uitspreken. 'Ik heb liever dat deze persoon vertrekt', schijnt hij op de set te hebben gezegd. Moeizaam verliep ook Godards samenwerking met Bardot, terwijl hij daar aanvankelijk naar had uitgezien.

De helft van het budget (1 miljoen dollar) ging op aan Bardots gage en op de set gedroeg de vedette zich hoogst instabiel. Ook weigerde ze iets anders dan minirokjes te dragen, en om haar zover te krijgen dat ze haar opgestoken kapsel 2 centimeter lager droeg, moest Godard 20 meter op zijn handen lopen. Dat de producers na de opnamen ook nog eens allerlei aanpassingen afdwongen (waaronder extra blootscènes met Bardot), maakt het nog onbegrijpelijker dat Le Mépris zo'n machtig mooie, precieze film kon worden. Godard zou nooit meer zo'n exact evenwicht vinden (en zoeken) tussen het experiment en de klassieke vertelvorm. Of het nu om de merkwaardige villa aan de kust van Capri gaat of om het appartement waar Paul en Camille hun huwelijkscrisis uitvechten, elk kader baadt dankzij de onlangs overleden cameraman Raoul Coutard in schoonheid. De muziek, de kostuums, de melancholie: Le Mépris, vanavond uitgezonden met Nederlandse ondertiteling, is zo'n film die je nog liever wilt inademen dan kijken.

The Dark Knight Rises (Christopher Nolan, 2012)
Veronica, 20.30-23.45 uur

Waardig slotstuk van Nolans Batmantrilogie, zonder aan voorganger The Dark Knight (2008) te kunnen tippen. Daarin was Heath Ledger onovertroffen; ditmaal is er Tom Hardy als de gemaskerde Bane. Hij wil de beschaving redden door haar te vernietigen en beraamt vanuit het riool van Gotham een burgeropstand. Voor vertier zorgt de in strak leer gehulde dievegge Selina (Anne Hathaway), die nergens zo wordt genoemd, maar verdacht veel lijkt op Catwoman.

Ciske de Rat (Guido Pieters, 1984)
RTL 8, 20.30-22.45 uur

Geslaagd drama, spelend in de jaren dertig, over een straatjongetje dat veel te weinig liefde krijgt en daarvan de bittere consequenties moet dragen. De dialogen zullen nooit lesmateriaal worden, maar de keuze van de makers om - anders dan Piet Bakkers boek - het perspectief bij de jonge belhamel te leggen, ook aandacht te besteden aan de politiek-maatschappelijke achtergrond en Frans Bromet de film vanaf de schouder te laten draaien, resulteerde in, jazeker, een Hollandse klassieker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden