De Volkskrant tv-selectie voor maandag 11 april

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Frank.

Koken met Van Boven

NPO 2, 20.30 uur

Een stukje kaas bij de thee? Yvette van Boven laat samen met kaasexpert Betty Koster zien hoe deze smaakcombinatie aan een opmars bezig is. Zo bereiden ze een gerecht met zachte geitenkaas en een kruidenmix van oolongthee.

Spuiten & slikken op reis

NPO 3, 20.30 uur

De BNN-verslaggevers verspreiden zich over de wereld: Tim Hofman ontmoet in Thailand een aantal 'ladyboys', mannen die als vrouwen door het leven gaan. Linda Hakeboom ziet aan de Mexicaanse grens de gevolgen van de drugsoorlog.

Tim Hofman.Beeld ANP Kippa

2Doc: De aanklagers

NPO 2, 21.00 uur

Vierluik van Coen Verbraak, waarin hij officieren van justitie van verschillende parketten volgt. In de eerste aflevering is hij met een officier van justitie op een plaats delict na een liquidatie. Ook is hij bij de aanhouding van een jihadverdachte.

Abused: The untold story

BBC 1, 21.30 uur

De slachtoffers van het seksueel misbruik door Top of the Popspresentator Jimmy Savile doen voor het eerst hun verhaal. In 2012 leidde de onthulling dat Savile honderden jongeren heeft misbruikt tot een schandaal in Groot-Brittannië.

Sir Jimmy Savile in 2005.Beeld epa

Valerio International

NPO 3, 22.00 uur

In de Colombiaanse stad Medellín ontmoet Valerio de Nederlandse trompettiste Maite Hontelé. Zij is een ster in Colombia. In Las Vegas spreekt hij met ondernemer Jelle van der Zwet van het merk OppoSuits, dat maatpakken maakt met prints.

Nooit meer slapen

NPO Radio 1, 00.00 uur

De in Rusland woonachtige schrijver en journalist Pieter Waterdrinker is te gast. In zijn roman Poubelle, over het leven van schrijver en europarlementariër Wessel Stols, schildert Waterdrinker een portret van een zwalkend en verwend Europa.

Poubelle: kroniek van een andere wereld

Lees hier het interview (+) dat de Volkskrant had met Pieter Waterdrinker.

Swordfish (Dominic Sena, 2001)

Veronica, 22.35-00.25 uur.

Na de aanslagen van 11 september 2001 verdween Swordfish uit de Britse bioscopen. De film, met een vette knipoog balancerend tussen actie en komedie, over de jacht op een stel terroristen, vol explosies en bloedfonteinen, werd niet langer kies geacht. In Nederland ging Swordfish echter op de voorgenomen datum in première: 13 september 2001. 'Gewoon een lekkere actiefilm voor jongeren die even hun verstand op nul willen zetten', vond de distributeur.

Toch heeft de film achteraf gezien een bijsmaak. Na 9/11 kelderde de amusementswaarde van terroristische aanslagen en in die zin is Swordfish de laatste vertegenwoordiger van een zorgeloos tijdperk, waarin je voor spectaculaire ontploffingen naar de bioscoop moest. Goed is Swordfish overigens niet, vermakelijk wel. Een schmierende John Travolta (in de openingsscène foetert hij op alle baggerfilms uit Hollywood), virtuoos gedraaide actiescènes (de scène die volgt op Travolta's monoloog moest het bullit time-spektakel van The Matrix overtreffen) en Halle Berry die destijd overal hoognodig uit de kleren moest (zie ook Monster's Ball uit hetzelfde jaar) maken dit tot uiterst genietbare pulp.

Frank (Lenny Abrahamson, 2014)

Film1 Comedy & Kids, 16.50-18.21 uur.

Het verhaal van het intrigerende en prettig-vreemde Frank is losjes gebaseerd op de ervaringen van journalist Jon Ronson (The Men Who Stare At Goats). Hij schreef een boek over zijn ervaringen als bandlid bij de cultsensatie Frank Sidebottom Oh Blimey Big Band, waarbij de frontzanger zich verstopte onder een idioot groot hoofd van papier-maché. In de film zet deze man z'n masker nooit - echt nooit - af. Hij zingt ermee, eet ermee, drinkt ermee, slaapt ermee en gaat er zelfs mee onder de douche. Als je je vervolgens realiseert dat hij wordt gespeeld door Michael Fassbender, een van de beste en aantrekkelijkste acteurs van het moment, weet je ongeveer hóé vreemd het er in deze film aan toe gaat. In de studiosessies en optredens die volgen blijkt de keuze voor Fassbender meer dan een leuk grapje: hij doet fysiek zo veel dat de vraag zich opdringt of een andere acteur je voorbij de gimmick van het masker had kunnen laten kijken, zoals hij hier doet. Ondertussen blijft Frank volstrekt ongrijpbaar, knap balancerend op de scheidslijn tussen parodie en ode aan het alternatieve-bandjescircuit, terwijl de reden van dat malle kunsthoofd op Fassbenders personage (laat het hem in vrijheid werken of is-ie echt niet helemaal in orde?) keurig in het midden wordt gehouden.

Death Becomes Her (Robert Zemeckis, 1992)

Arte, 20.15-21.50 uur.

Ouder wordende actrices in Hollywood hebben een probleem. Dat weten ook Goldie Hawn en Meryl Streep, beiden al aardig op leeftijd. Wanneer ze aan het werk blijven, gebeurt dat niet zonder af en toe hun imago, hun leeftijd en hun afnemende schoonheid publiekelijk op de hak te nemen. Het hoort er kennelijk bij: Hawn deed het als afgedankte echtgenote in The First Wives Club, Streep speelde al eens een ouder wordende, hysterische diva in SheDevil. Het kan overigens verkeren: de carrière van Hawn is inmiddels zo goed als voorbij, Streep werd sinds haar rol in dit Death Becomes Her maarliefst tien keer genomineerd voor een Oscar (ze verzilverde die één maal, voor haar vertolking van Margaret Thatcher in The Iron Lady). In de satire Death Becomes Her spelen de twee sterren rivaliserende actrices, wanhopig op zoek naar de sleutel tot de eeuwige jeugd. Vol bizarre grappen en special effects, maar zeker ook met een kern van waarheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden