De Volkskrant tv-selectie voor maandag 10 april

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Dodge Charger (links) en Toyota Supra MK4 in The Fast and the Furious.

Jules Unlimited
NPO 3, 20.30 uur

Presentator Jamie Trenité leert deze week hoe te handelen bij een ramp met gevaarlijke stoffen door een bezoek te brengen aan het Nationaal Trainings Centrum CBRN in Vught. Defensie oefent er met levensechte rampoefening; Jamie neemt deel.

De verdeelde staten van Amerika
Canvas, 20.30 uur

Begin van een dit jaar in de VS gemaakte reportagereeks waarin Michael Kirk onderzoekt hoe het - sinds Donald Trump - verder moet met extreem verdeelde Republikeinen en Democraten. Kirk spreekt met insiders uit politiek Washington.

2Doc: Het kaf en het koren
NPO 2, 21.00 uur

Voor de documentaire De IND op zoek naar oorlogsmisdadigers mochten journalisten voor het eerst meekijken bij de Unit 1F van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), die 'foute' vluchtelingen onder aanmelders eruit moet pikken.

The Blacklist: Redemption
RTL 5, 21.30 uur

In deze spin-off van de Amerikaanse thrillerserie The Blacklist heeft de Nederlandse Famke Janssen een prominente rol als Susan Hargrave. Zij speelt een leidinggevende van Grey Matters, een afdeling die vuile knusjes opknapt voor de overheid.

In The Blacklist heeft de Nederlandse Famke Janssen een prominente rol Beeld afp

Talent: Autisme
NPO 2, 22.45 uur

Deze week is er dagelijks na Nieuws-uur een portret van iemand met een vorm van autisme én een opmerkelijk talent. Zoals Ariën van Oord: zijn fascinatie voor scherpe voorwerpen heeft hem tot de beste scharenslijper ter wereld gemaakt.

Reggie Yates: The insider
NPO 3, 22.50 uur

De Britse verslaggever Reggie Yates is in de Mexicaanse stad Acapulco. Ooit een vakantieparadijs, nu dankzij de gewelddadige drugskartels een van de gevaarlijkste steden ter wereld. Yates ontmoet jonge soldaten die de kartels bestrijden.

The Fast and the Furious (Rob Cohen, 2001)
Veronica, 20.30-22.40 uur.

Voor een tiendelige filmreeks heeft The Fast and the Furious een opmerkelijke expositie - een aantal rustige scènes in het begin van de film om de personages en het verhaal in te leiden. Geen, namelijk. Op spectaculaire wijze wordt 's nachts buiten Los Angeles een rijdende vrachtwagen geënterd door mensen die wij nog niet gezien hebben en die zich bevinden in vier zwaar getunede racemonsters met het uiterlijk van een middenklasser, denk Subaru Impreza. Wanneer de zon zich weer opricht boven de grote, platte stad, zit een blonde jongeman, Brian O'Conner (Paul Walker), in de broodjeszaak waar zich ook een groepje straatracers meldt. Voor we kunnen beseffen waarom, bevindt Brian zich in knokpartij. Zoveel is dan al wel duidelijk: in The Fast and the Furious gaat het minder om het verhaal. Al is dat er wel (spoiler alert): Brian blijkt na een half uur film een undercover agent van een team dat moet achterhalen wie toch telkens die vrachtwagens overvallen. En de groep straatracers die zich ophoudt rond die broodjeszaak uit het begin, is hoofdverdachte. Entree loyaliteitsconflict. Verhaal of niet, The Fast and the Furious is bovenal een geslaagde potpourri van clichés die opdoemen bij de combinatie film en straatraces: snoeiharde muziek, Japanse auto's, rokende banden, ontploffingen, bendeoorlogen, feesten, verveelde meisjes en een camera die dan weer net zo snel rijdt als de auto die hij filmt, dan weer ogenschijnlijk verdwijnt in het binnenste van de motor. Wie wil weten hoe je van een over de kop slaande, stuiterende en neerkomende auto een klassieke scène maakt, moet zeker blijven kijken tot de laatste, sowieso ijzersterke, actiescène van de film. In de tussentijd hebt u dan kunnen ervaren hoe The Fast and the Furious gulzig uit de filmgeschiedenis put: van James Dean (Rebel Without a Cause) tot de Mad Max-serie, alles komt voorbij in deze vermakelijke onzinfilm.

Le trou / Falbalas (Jacques Becker, 1960/1945)
Arte, 20.15-22.15 / 22.15-00.05 uur.

Mooi dubbelprogramma met twee films van de jong gestorven Franse cineast Jacques Becker (1906-1960), die het vak leerde van de grote Jean Renoir. Hij maakte zelf slechts dertien films, waaronder de klassiekers Casque d'Or (1952) en Touchez pas au grisbi (1954). Die worden vanavond niet vertoond. Wel twee minder bekende films. Le trou was Beckers laatste film. Het is een mooi, klassiek gevangenisdrama over vijf gevangenen in een Parijse cel die een ontsnapping voorbereiden. Als je de sobere, ijzersterk gemonteerde wijze ziet waarop Becker de gebeurtenissen filmt, snap je waarom de latere avant-garde van de nouvelle vague Becker koesterde en niet vervloekte. Hij toonde zich in Le trou een modern cineast. Wat minder geldt voor Falbalas, een melodrama over een casanova in de Parijse modewereld die, in mooie film-noirstijl, het lid op de neus krijgt als hij de verkeerde vrouw, de verloofde van een collega, verleidt.

One Fine Day (Michael Hoffman, 1996)
RTL 8, 20.30-22.40 uur.

Alleraardigste, licht ironische film met George Clooney, die door dit soort rollen telkens weer met Hollywoodlegende Cary Grant wordt vergeleken: dezelfde oogopslag, dezelfde combinatie van jongensachtigheid en charme. Het zit allemaal in de door Clooney gespeelde journalist die vooral door te bekvechten, flirt met zijn nieuwe liefde. En tussen dat werken en sjansen door moet deze Jack Taylor tijd vinden voor zijn zoontje. Architect Melanie Parker (Michelle Pfeiffer) moet dezelfde balletjes in de lucht houden. Hun romantische komedie vol afstoten en aantrekken, is licht verteerbaar en smaakvol, vooral ook omdat het tussen de acteurs vanaf de eerste scène klikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden