De Volkskrant tv-selectie voor het pinksterweekend

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken: een geslaagde Telefilm over een hautaine schrijver, een ongewone paranoiathriller, maar ook de finale van het Eurovisie Songfestival en een requiem voor een boom.

De Grote Zwaen.

Prometheus (Ridley Scott, 2012)
Zaterdag, RTL 5, 22.30 uur

Volbloed Alien-prequel, deze terugkeer naar het sciencefictiongenre van Ridley Scott, die hier zijn zelfgebaande paden opnieuw betreedt. Inclusief dragende bijrol voor de welbekende slijmerige parasitaire wezens die mensen binnendringen langs hun lichaamsopeningen en eitjes achterlaten die het gastlichaam opensplijten. De film zit vol rechtstreekse verwijzingen naar het origineel, maar wil ook meer zijn dan ruimtehorror: een filosofisch en religieus getint actiedrama.

Ascenseur pour l'échafaud (Louis Malle, 1958)
Zaterdag, Canvas, 22.55 uur

Deze klassieker dankt zijn status vooral aan de onvergetelijke soundtrack van Miles Davis, die in 1957 toevallig in Parijs een plaat opnam, en door Malle bij aankomst werd gevraagd om de achtergrondmuziek voor zijn eerste film te spelen. Davis improviseerde de soundtrack op het ritme van Malles sfeervolle zwart-witbeelden. Het is de muziek die de beelden van Jeanne Moreau, eenzaam zwervend door de straten van Parijs, onvergetelijk maakt. Ze speelt de maîtresse van een oorlogsveteraan, die haar echtgenoot ombrengt, waarna hij vast komt te zitten in een lift.

North by Northwest (Alfred Hitchcock, 1959)
Zaterdag, NPO 2, 23.30 uur

Een van Hitchcocks beste. Als je de theorie volgt dat de meester in al zijn films een eigen obsessie uitspeelt, let dan hier op het kleedgedrag van hoofdrol Roger O. Thornhill (Cary Grant), die verzeild raakt in een moordintrige en daarbij zijn goed gesneden pakken telkens weer aan- en uittrekt. Naast veel memorabele scènes (het sproeivliegtuigje, de achtervolging op Mount Rushmore) is er de gewaagde verleidingstactiek van ijzige blondine Eva Marie Saint.

De Grote Zwaen (Max Porcelijn, 2015)
Zondag, NPO 3, 20.25 uur

Daar staat-ie, de tas met fout geld. In het vakantiehuisje van de boekhouder van de armlastige schrijver Gerard F. Zwaen, die binnenvalt voor een nachtelijke borrel. De mogelijke eigenaren, de levenloze boekhouder, en twee ongure en al even gewelddadig omgebrachte types, zijn zichtbaar niet in staat zich nog om de tas te bekommeren. Wat te doen? Zwaen heeft een inval. Mits hij niet té inhalig is, zal niemand hem ontdekken. Veel van de charme van deze Telefilm zit in de vervlechting van het misdaad- en politiemilieu met dat van Zwaen (cabaretier Peter van de Witte). Porcelijn blinkt uit in bijtende dialoog, en het in de jaren negentig gesitueerde wereldje van de hautaine schrijver en diens kliek leent zich uitstekend voor satire. Grootste troef: Michiel Romeyn, die als misdadiger Clyde elke scène laat opleven.

Philomena (Stephen Frears, 2013)
Zondag, NPO 2, 22.15 uur

Zachtmoedig drama waarin de aan lager wal geraakte oud-journalist Martin Sixsmith (Steve Coogan) stuit op het levensverhaal van Philomena Lee (Judi Dench), die in het strengkatholieke Ierland van de jaren vijftig ongetrouwd haar kind moest afstaan - en het nooit meer terugzag. Ze was niet de enige.

The Informant! (Steven Soderbergh, 2009)
Maandag, SBS 9, 20.30 uur

IJsberen bedekken hun neus wanneer ze op jacht zijn, zodat ze verdwijnen in het poollandschap. Maar hoe weet een ijsbeer dat zijn neus zwart is, vraagt Marc Whitacre zich af in The Informant!. En daarbij blijft het niet in deze bewerking van Kurt Eichenwalds non-fictiebestseller. Whitacre (Matt Damon) overpeinst van alles en telkens drukken die gedachtestromen de handeling en dialoog naar de achtergrond. De film is op feiten gebaseerd: halverwege de jaren negentig klikte Marc Whiteacre tegen de FBI over de corruptie binnen zijn bedrijf en werd daarmee Amerika's grootste klokkenluider. Maar zodra de film een klassieke paranoiathriller dreigt te worden, drijven zijn gedachten af, en drijft The Informant! met hem mee. Vaak lijkt The Informant! een ouderwetse Pink Panther-film een toon die wringt met het sombere onderwerp. Maar dat heeft een reden: The Informant! is manisch-depressief als zijn hoofdpersoon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden