De Volkskrant tv-selectie voor donderdag 9 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Beeld uit Tim Burtons 'Alice in Wonderland'.

Europa League

RTL 7, 18.00 uur

Ajax is als laatste Nederlandse club over in de Europa League en neemt het in de heenwedstrijd van de achtste finale in Kopenhagen op tegen FC Kopenhagen. Extra bijzonder voor Kasper Dolberg, de jonge Deense spits van Ajax.

Keuringsdienst van waarde

NPO 3, 20.30 uur

Het populaire voorgerecht carpaccio hoort te bestaan uit dun gesneden ossenhaas, maar in Nederlandse restaurants wordt vaak gewoon rundvlees gebruikt. Roberto Payer, directeur van hotel Waldorf Astoria Amsterdam, geeft zijn mening.

What the Hague?!

NPO 3, 21.00 uur

In het vierde en laatste deel van Myrthe Hilkens' serie over de wijze waarop politieke campagnes worden gevoerd onder meer een gesprek met AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis, die onthult hoe hij iemand 'premier kan maken'.

Volle zalen

NPO 2, 21.10 uur

Cornald Maas gaat op pad met acteur Nasrdin Dchar, die toewerkt naar de première van zijn theatersolo Dad. Ook neemt Maas een kijkje bij de nieuwe, door vooral vrouwen gemaakte versie van Mozarts beroemde opera Don Giovanni.

Brexit: Britain's biggest deal

BBC 2, 22.00 uur

Aan de vooravond van de invoering van Brexit praat BBC-journalist Laura Kuennsberg met verschillende sleutelpersonen over de gevolgen van wat wordt gezien als de grootste uitdaging sinds de Tweede Wereldoorlog.

Dit zijn wij

NPO 1, 22.20 uur

In de aflevering 'Wij houden van onze dieren' toont Michiel van Erp hoe innig de band is tussen Nederlanders en hun huisdieren. Er is een portret van de Haagse dierenvoedselbank en ook wordt een kijkje genomen bij een dierencrematorium.

Alice in Wonderland / Dark Shadows (Tim Burton, 2010/2012)

Net 5, 20.30-22.40/22.40-01.24 uur

Twee keer Tim Burton op één avond; er zijn tijden geweest dat dat tot gejuich zou leiden, maar in de 21ste eeuw maakte het voormalige wonderkind (58 inmiddels) jammer genoeg vaker minder geslaagde films dan voltreffers. De beste van de twee wordt vanavond als eerste uitgezonden, en hoewel Alice in Wonderland binnen Burtons oeuvre niet tot de voltreffers wordt gerekend, is deze zuurstokfantasie wel degelijk geslaagd.

Dat begint al met een aaneenschakeling van terugverwijzingen die de suggestie wekken dat Burton hier een vervolgfilm maakt op het beroemde verhaal over het meisje dat eens diep in een konijnenhol tuimelde. Ze herinnert het zich niet, maar de 19-jarige Alice is als kind al achter dat ongeduldige konijn aangerend. De Maartse Haas en de Kolderkat zouden haar ook bekend voor moeten komen. Of werd toch het verkeerde meisje naar Wonderland gelokt?

Waarschijnlijk verwijst Burton gewoon naar de boeken van Lewis Carrolls Alice, en anders de Disney-klassieker uit 1951. Tegelijkertijd is het een grotendeels computer-gegenereerde parade van succesnummers (de high tea bij de Gekke Hoedenmaker, het flamingo-golf van de Hartenkoningin) en verplichte citaten: 'Curious and curiouser', 'Off with their heads!'. Dit kleurige mengsel van nieuwe accenten en ingeloste verwachtingen pakt wisselvallig uit, alleen al in het acteerwerk.

Terwijl Mia Wasikowska tamelijk vlak blijft als Alice en dankzij haar oncontroleerbare groeistuipen opvallend vaak wisselt van kledij en Johnny Depp als Gekke Hoedenmaker alle vertrouwde trucjes uit zijn verkleedkist haalt, is Helena Bonham Carter sterk als de Hartenkoningin. Inclusief haar digitale make-up: de hele film loopt ze foeterend rond met een opgeblazen, spierwit hoofd, wat het personage meer dan ooit tot een volwassen verwend kind maakt.

Al met al zijn de beelden ook de grootste troef van deze Alice-update. Tim Burton blijkt de juiste regisseur om van Alice' afdaling in het konijnenhol, en van haar gesukkel met krimpdrankjes en groeikoekjes, een visueel feest te maken. De film werd overigens zo'n enorme hit dat Disney de regisseur eindelijk groen licht gaf om zijn uit de roulatie gehouden kortfilm Frankenweenie uit 1984 op speelfilmlengte te maken, in 3D en met een verveelvoudigd budget.

Tussendoor maakte Burton nog even snel het vanavond eveneens uit te zenden Dark Shadows, een vampierverhaal gebaseerd op een gelijknamige Amerikaanse cult-sitcom uit de jaren zeventig de eerste die het bovennatuurlijke in een populaire televisieserie introduceerde. Co-producent Johnny Depp speelt hier Barnabas Collins, een vampier die na twee eeuwen eenzame opsluiting belandt in het Amerika van de jaren zeventig. Burton zoekt vooral de duistere humor en daarmee lijkt Dark Shadows qua toon meer op The Addams Family dan op modernere vampierverhalen, hoewel de regisseur soms mikt op een schrikeffectje hier en een kinky randje daar.

Planet Terror (Robert Rodriguez, 2007)

SBS 9, 23.20-01.20 uur

Planet Terror is de extreem bloederige, over-de-top-bijdrage van Robert Rodriguez aan zijn Grindhouse-project met Quentin Tarantino; hun poging om B-films uit de jaren zeventig te doen herleven. Rodriguez liet zich inspireren door de zombiefilms van George A. Romero en alle lowbudgetgoorlapperij die daarop volgde: bloedfonteinen, pus en gezwellen, oneliners en personages van bordkarton. Net als Tarantino's Death Proof zit Planet Terror vol bekrast celluloid, slechte geluidssporen en scheeflopende filmrollen. De B-filmkopie is tot in de puntjes uitgevoerd. Het voelt pretentieloos (wat het natuurlijk niet is) en is tegelijk zo overdreven slecht dat het grappig wordt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden