De Volkskrant tv-selectie voor donderdag 4 mei

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Martijn Lakemeier in Oorlogswinter van Martin Koolhoven.

Nationale Herdenking 2017
NPO 1, 18.45 uur

Verslag van de Nationale Herdenking van de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Op NPO 1 begint de uitzending met de herdenkingsbijeenkomst in de Nieuwe Kerk. De 4 mei-voordracht is van schrijver Annejet van der Zijl.

De oorlogswinter van Roermond
NPO 2, 20.25 uur

Documentaire over de winter van 1944-1945 in Roermond, toen de stad op de frontlinie lag van de strijd tussen de Duitsers en de geallieerden. Overlevenden vertellen hoe ze de bezetting, bombardementen, deportatie en dwangarbeid doorstonden.

Riphagen
NPO 3, 20.30 uur

Alle drie de delen van deze serie van regisseur Pieter Kuijpers zijn achter elkaar te zien. Jeroen van Koningsbrugge speelt de Nederlandse Jodenjager Andries Riphagen. Hij krijgt verzetsstrijder Jan van Liempd (Kay Greidanus) achter zich aan.

Acteur Jeroen van KoningsbruggeBeeld anp

Voor Joden verboden
NPO 2, 20.55 uur

75 jaar geleden, op 3 mei 1942, werd de Jodenster ingevoerd. Herman van der Zandt praat hierover in café de Ysbreeker in Amsterdam met gasten. Overlevenden van de oorlog vertellen hoe het was om een Jodenster te moeten dragen.

Sonja Barend: Vragen zonder antwoord
NPO 1, 21.55 uur

Herhaling van het portret dat Coen Verbraak in 2012 maakte van Sonja Barend. Ze vertelt over haar drijfveren en haar familiegeschiedenis. Ook over haar vader, die toen zij 2 was werd opgepakt door de Duitsers.

2Doc: De film die nooit afkwam
NPO 2, 22.55 uur

Frans Bromet blikt terug op een nooit afgerond filmproject, dat eind jaren zeventig strandde. De film ging over Holocaustoverlever Sieg Maandag, het jongetje van de beroemde foto waarop hij concentratiekamp Bergen-Belsen verlaat.

Oorlogswinter (Martin Koolhoven, 2008)
RTL 5, 20.30-22.35 uur

Gezien de lange lijst met filmlocaties (van de Baltische staten tot Gelderse dorpjes) moet de productie van Oorlogswinter een logistieke opgave zijn geweest. Des te knapper dat Martin Koolhovens verfilming van Jan Terlouws roman zo'n stijlvaste exercitie blijkt. De volwassenwording van de jonge Michiel (sterk debuut van Martijn Lakemeier) gedurende de winter van 1944-1945 wordt door regisseur-scenarioschrijver Koolhoven overtuigend vormgegeven. De grote gebeurtenissen (verraad, dood) worden klein gehouden, details (de wanhoop van achterblijvers) krijgen de benodigde nadruk. En zo overtuigt het verhaal waarin Michiel van een schuchtere burgemeesterszoon, aangetrokken door de spanning van de oorlog, verandert in een daadkrachtige verzetsstrijder, nou ja, op zijn manier dan.

Na het bezoek aan een neergehaald Engels vliegtuigje raakt hij betrokken bij zaken waarvan zijn vader en zijn oom nog zo hadden gezegd dat hij zich er verre van moest houden. Waar de muziek (van Brian De Palma's huiscomponist Pino Donaggio) en sommige slowmotion-effecten te dik zijn aangezet, zijn de vertolkingen van de acteurs prachtig in balans.

Raymond Thiry als de neutrale burgemeester en zorgzame vader, Anneke Blok als zijn ondanks alles opgewekte vrouw, Melody Klaver als Michiels puberzusje en Yorick van Wageningen als de oom met een mys terieuze achtergrond: zo veel sterk spel kom je niet vaak tegen in een Nederlandse film.

Schindler's List (Steven Spielberg, 1993)
SBS 6, 20.05-23.05 uur

Op dit monumentale relaas over de Duitse indus trieel Oskar Schindler (Liam Neeson), die ruim duizend Joden van de dood redde, was bij verschijnen, en later, kritiek. Zo zei collega-cineast Stanley Kubrick: 'De Holocaust gaat over zes miljoen mensen die werden vermoord. Schindler's List over de zeshonderd die dat niet werden.' Inmiddels geldt Spielbergs drama desalniettemin als een klassieker. Ondanks de controversiële scène waarin een groep naakte vrouwen een 'Bad- und Desinfektion'-kelder wordt ingejaagd; camera en muziek wekken de suggestie dat de vrouwen weldra worden vergast, waarna de opluchting groot is als er geen gas maar water uit de douchekoppen stroomt.

Voor Paul Verhoeven reden in zijn Volkskrant-rubriek over filmklassiekers Spielberg te bekritiseren: 'Kan dit? Mag je dat zo doen? Is dit niet heel erg Hollywood? Is dit Spielbergs manier om in een inktzwart verhaal toch nog een happy end te creëren? En is het niet vals ten opzichte van die miljoenen echte slachtoffers?'

Sophie's Choice (Alan J. Pakula, 1982)
Net 5, 22.25-23.48 uur

'Auschwitz verbeelden is blasfemie', zei de Amerikaanse schrijver en winnaar van de Nobelprijs voor de vrede Elie Wiesel. Logisch dat ook de verfilming van William Styrons roman Sophie's Choice bij verschijnen op kritiek kon rekenen. Want de sleutelscènes van dit aangrijpende drama spelen zich af in Auschwitz in de oorlog.

Regisseur Alan J. Pakula kan niet anders dan dit cruciale moment tonen; het is nodig om de voorafgaande film te snappen en niet overdreven te vinden. Daarin zien we door de ogen van een jonge schrijver (Peter MacNicol) hoe hij in het pension waar hij zijn intrek neemt kennismaakt met een getourmenteerd echtpaar, van wie vooral de vrouw, Sophie (Meryl Streep), het te zwaar heeft met het leven. Langzaam wordt hij stapelverliefd op haar én komt hij erachter waarom een relatie met haar niet tot de mogelijkheden behoort.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden