De Volkskrant tv-selectie voor donderdag 24 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Ellen ten Damme vertolkt de rol van Maria in The Passion. Beeld EO

Volle Zalen

NPO 2, 21.15 uur
Cornald Maas ontmoet acteur Cyriel Guds, die naast Huub Stapel de hoofdrol speelt in de toneelbewerking van filmhit Intouchables. Guds blikt terug op zijn jeugd in Amsterdam-Slotervaart en Maas bezoekt de voorstelling met Guds' ouders.

Kijken in de ziel

NPO 2, 20.25 uur
Tweede en laatste deel van Coen Verbraaks reeks interviews met schrijvers. Adriaan van Dis, Arnon Grunberg, Kristien Hemmerechts, A.F.Th. van der Heijden, Kees van Kooten, Saskia Noort en Jan Siebelink praten over hun vak en zichzelf.

Koen Verbraak interviewt A.F.Th. van der Heijden en andere schrijvers. Beeld NTR/Lilian van Rooij

Keuringsdienst van waarde

NPO 3, 20.30 uur
Waar komt onze euro vandaan? Niet de munteenheid, maar de muntjes. Ze worden geslagen in Europese munthuizen: die importeren kant en klare stalen schijfjes van buiten Europa, bij een bedrijf dat net zo lief bommen maakt als munten.

Want hoe wordt een euro gemaakt? Beeld KRO-NCRV

The Passion

NPO 1, 20.35 uur
Live vanuit Amersfoort het nu al traditionele passiespektakel van de EO, met oude hits in een nieuw Bijbels jasje. Dit jaar onder anderen Howard Komproe als Pilatus, Ellen ten Damme als Maria en Martijn Fischer (Zij gelooft in mij) als Jezus.

Martijn Fischer vertolkt de rol van Jezus in The Passion. Beeld EO

Seasonal Wonderlands

CANVAS, 21.05 uur
Het BBC-natuurteam neemt een kijkje in het National Park van New England, waar in de herfst al het groen plaatsmaakt voor spectaculair goud en rood. Mieren, mensen, elanden en eekhoorns spelen alle een rol in de jaarlijkse metamorfose.

Erbarme Dich

NPO 2, 22.55 uur
Documentaire van Ramón Gieling over de kracht van Bachs Matthäus Passion. Daklozen kijken mee bij een repetitie in een kerk en bekenden, onder wie operaregisseur Peter Sellars en schrijfster Anna Enquist, vertellen over hun band met het stuk.

Heist (David Mamet, 2001)

SBS 9, 20.30-22.40 uur
'Het is hoog tijd ermee op te houden.' Met die woorden zijgt Joe Moore neer op de stoel tegenover zijn heler. Moore is een professionele inbreker en heeft zojuist zijn laatste klus geklaard: een perfect voorbereide en uitgevoerde overval op een juwelier. Maar hoe gaan die dingen in misdaadfilms? Zijn heler Bergman heeft nóg een klus voorbereid en gaat Moore pas betalen als ook die klus geklaard is. Wat daarna gebeurt, is een onderhoudende, lange opeenvolging van bedriegerijen waarin ook de kijker soms het spoor bijster raakt. Veel meer dan in de ontknoping ligt de lol in het taalballet van amusante dialogen en het spel van de voortreffelijke acteurs, van wie vooral Danny DeVito als Moore's heler Bergman op dreef is.

Maar er kan maar één hoofdrol zijn. De 70-jarige Gene Hackman speelde als Joe Moore in 2001 een van zijn laatste rollen; na 2004 is hij niet meer in een film te zien geweest. En zoals vaker is Joe Moore een echt Hackman-personage: een einzelgänger met het hart op de goede plaats maar met gebrekkige sociale vaardigheden. Die bovendien goed overweg kan met de spitse dialogen die een belangrijk deel van de kwaliteit van Heist bepalen.

Die dialogen komen uit de pen van de regisseur van de film, David Mamet, die vooral bekend is als scenarioschrijver van doortimmerde plots vol gevatte oneliners (The Untouchables, Wag the Dog, Hannibal). Dat doortimmerde plot ontbeert Heist, maar gevatte oneliners zijn er volop in de film, die retrospectief onwillekeurig een gevoel van melancholie opwekt. Niet alleen kijk je naar een inbreker op leeftijd die iedereen te slim af hoopt te zijn, je kijkt ook naar een afscheid nemende acteur die er op momenten moeite mee heeft op en top geconcentreerd te blijven. De glimlach waarmee hij in het laatste shot het beeld uit rijdt, tekent ook een beetje de herinnering aan een groot acteur.

Blackmail (Eugenio Mira, 2013)

Film 1 Premiere, 20.30-22.00 uur
Ooit was Tom (Elijah Wood) een gevierd concertpianist, maar sinds hij tijdens een concert vastliep op een onspeelbare compositie van nota bene zijn eigen leermeester heeft hij nooit meer opgetreden. Het is dankzij zijn vrouw (Kerry Bishé) dat hij nu weer in een chique concertzaal in Chicago achter de vleugel zit. Dan krijgt hij de schrik van zijn leven, al heeft dat dit keer niks met zijn pianospel te maken. Wat dan volgt is een op momenten best idioot verhaal, maar dat valt nauwelijks op door de visuele brille waarmee de Spaanse regisseur Eugenio Mira, zelf ooit opgeleid tot concertpianist, die plot ontrafelt. De camera glijdt gracieus als een kunstschaatser door de concertzaal en in en uit de vleugel, die een centrale rol speelt in de stijlvolle thriller.

The Dark Knight (Christopher Nolan, 2008)

Veronica, 20.30-23.35 uur
Met de tweede van zijn drie Batmanfilms maakte Christopher Nolan een uiterst grimmige film, die zijn klasse en status bovenal dankt aan de overrompelende vertolking van slechterik The Joker. Eerder, in Batman (1989, Tim Burton), werd die niet onverdienstelijk belichaamd door Jack Nicholson, maar die vertolking verbleekt bij wat Heath Ledger ten beste geeft. Hij is in het bij Nolan toch al intens duistere Gotham City een onpeilbaar slechte, amorele schurk, die succesvol uit is op het creëren van chaos. Daarbij lispelt hij, likt hij nerveus langs zijn beschadigde mondhoeken, trekt hij als een gebochelde zijn schouders in en laat hij op onverwachte momenten een kakellach horen.

Heath Ledger als The Joker.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden