De Volkskrant tv-selectie voor donderdag 23 februari

Tv-tips: achter de schermen bij de VVD, Citizenfour en Carol

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Cate Blanchett in Carol.

Voetbal: Europa League

RTL 7, 18.00 uur

Twee returns: om 19.00 uur liggen de opties nog open voor Ajax tegen Legia Warschau; het eerste duel in Polen eindigde in 0-0. Om 21.05 uur lijkt AZ kansloos tegen Olympique Lyon, aangezien de uitwedstrijd werd verloren met 4-1.

De kennis van nu

NPO 2, 19.20 uur

Er gaan miljoenen om in het conserveren van de oude meesters, maar hoe zit het met de hedendaagse kunst, gemaakt van materialen als plastic en rubber? Diederik Jekel en Elisabeth van Nimwegen nemen een kijkje bij de Nederlandse musea.

Volle zalen

NPO 2, 21.10 uur

Cornald Maas volgt rapper Typhoon bij de totstandkoming van zijn persoonlijke theatershow Moro Lobi. Ook brengt Maas samen met Hedy d'Ancona een bezoek aan de nieuwe toneelversie van Jeanne d'Arc van het Nationale Toneel.

Beaufort

RTL 4, 21.30 uur

Voor zijn nieuwe avonturenserie doorstond Beau van Erven Dorens een lange reeks ontberingen. In aflevering één maakt hij in Jordanië met enkel een kameel als gezelschap een lange tocht door de woestijn van Wadi Rum.

Brood

NPO 1, 22.20 uur

In de slotaflevering is Robèrt van Beckhoven in Zweden. In het dorpje Stora Skedvi bezoekt hij een houtovenbakkerij waar op een traditionele manier knäckebröd wordt gemaakt. In Stockholm leert Robèrt dat ook Vikingen al brood maakten.

Politicologica

NPO 2, 22.55 uur

Hoe wordt er bij de VVD gespind, geframed en gesleuteld aan het imago? In aflevering twee gesprekken met het kritische VVD-lid uit Gelderland Mijntje Pluimers, partijvoorzitter Henry Keizer en journalisten Ron Fresen en Ariejan Korteweg.

Neelie Kroes, Ivo Opstelten en partijvoorzitter Henry Keizer bij het VVD voorjaarscongres in 2015. Beeld anp

Citizenfour (Laura Poitras, 2014)

NPO 2, 23.40-01.30 uur

Het zal de droom van menig documentairemaker zijn: als enige boven op het wereldnieuws zitten. Het overkomt Laura Poitras, wanneer ene Edward Snowden contact met haar legt. Hij ziet in haar een geestverwant en lotgenoot, omdat ze zich met haar kritische films over de Irak-oorlog en Guantánamo Bay in de kijker speelde bij de Amerikaanse overheid. De dan nog onbekende Snowden staat op het punt om, op ietwat andere schaal, hetzelfde te doen, wanneer Poitras na een extreem voorzichtige e-mailuitwisseling in juni 2013 naar Hongkong vertrekt. In de hotelkamer waar Snowden zich heeft verschanst, leest ze als een van de allereersten de door Snowden verzamelde documenten rond de buitensporige afluisterpraktijken van de inlichtingendienst NSA; ze zit er met de camera bovenop als Snowden de documenten doorspeelt aan The Guardian-journalist Glenn Greenwald en ze blijft bij Snowden als de Amerikaanse én internationale politiek door de onthullingen totaal op hun kop worden gezet.

Dit alles maakt Citizenfour, in 2015 bekroond met de Oscar voor beste lange documentaire, zeldzaam fascinerend. Een paranoia-thriller in de vorm van een onderkoeld Kammerspiel, dat in de eerste plaats gaat over de implicaties van het afluisterschandaal zonder privacy geen democratie en vrijheid, wordt steeds weer gesteld in de film. Wanneer in het hotel het brandalarm afgaat, blijkt de angst voor de alwetende overheid er bij Snowden goed in te zitten (en tegen die tijd wellicht ook bij de toeschouwer).

Maar Citizenfour gaat ook over Snowden zelf: een kalme twintiger die naar eer en geweten staatsvijand wordt en beseft dat hij daarmee zijn leven en dat van zijn geliefden volledig overhoop gooit. Een perfecte antiheld voor een film, ook als je zijn acties deplorabel vindt. En wat tijdens het kijken eveneens veel indruk maakt, is de vervreemdende verhouding tussen het grote en het kleine: de overkokende media en de door paniek bevangen wereldleiders versus de eenling in zijn rommelige hotelkamer. Onwerkelijk is het, om Snowden stilletjes de berichtgeving op CNN te zien volgen bijna alsof hij zomaar een tv-kijkende hotelgast is. Briljante, urgente en verontrustende cinema.

Carol (Todd Haynes, 2015)

Film 1 Premiere, 18.30-20.23 uur uur

De getrouwde Carol (Cate Blanchett) valt in het New York van de jaren vijftig als een blok voor de jonge warenhuisverkoopster Therese (Rooney Mara). Sublieme lesbische romance naar Patricia Highsmiths roman The Price of Salt (1952), met een van de beste slotmomenten van de afgelopen jaren en gevat in een ingetogen stijl die hoofdrolspeelster Blanchett mooi verwoordde: 'De stijl van Carol is een bijna bleke, spookachtige schaduw van wat er speelt in het, hopelijk, rijke gevoelsleven van de personages.'

The Kite Runner (Marc Forster, 2007)

Net 5, 23.35-02.10 uur

Ontroerende, maar vrij keurige verfilming van Khaled Hosseini's gelijknamige bestseller (2003), over jongensvriendschap in het Afghanistan van de jaren zeventig van de vorige eeuw. Een van de twee jochies, die met zijn vader vlucht naar de Verenigde Staten, keert jaren later terug naar Kabul. Hoewel het moeilijk is mee te leven met een held die fout op fout stapelt, maakt regisseur Forster (World War Z) aannemelijk dat Amir als geen ander onder zijn eigen tekortkomingen lijdt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.