De Volkskrant tv-selectie voor donderdag 21 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

De Hooiwagen van schilder Jheronimus (Jeroen) Bosch Beeld anp

DWDD Summerschool - NPO 1, 20.30 uur

Ilse DeLange en JB Meijers van The Common Linnets geven een college met muzikale illustraties over americana, de benaming voor de muziek waar zij zelf verzot op zijn. Welke rol speelde de radio bij het ontstaan van deze muziek?

The Common Linnets Beeld anp

Louis Theroux: A Different Brain - NPO 3, 21.00 uur

Louis Theroux verdiept zich in de problemen van mensen met hersenletsel. Hij spreekt met personeel en patiënten van de Britse kliniek Brain Injury Rehabilitation Trust. Hoe gaan de patiënten en hun familie om met hersenletsel?

Brazil, A Natural History - Canvas, 21.00 uur

Het landschap van de Pantanal gaat elk jaar over van grasland in moerasland. In het droge seizoen zijn de reuzenotters en jaguars in hun element, in het regenseizoen de kaaimannen en vissen. Ook zijn er kobaltblauwe hyacintara's.

Baardmannetjes - NPO 2, 21.15 uur

Cabaretier Hans Dorrestijn en vogelkenner Nico de Haan zijn terug met het derde seizoen van hun vogelspotserie. In aflevering één bezoeken zij de Leuvenumse Bossen. Het is een perfect gebied om de middelste bonte specht te spotten.

The Refugee Camp - Our Desert Home

The Refugee Camp - Our Desert Home - BBC 2, 22.00 uur

Drie BBC-presentatoren gingen volledig op in het dagelijks leven van Zataari, een vluchtelingenkamp in Jordanië waar wel tachtigduizend gevluchte Syriërs verblijven. Hoe kom je midden in de woestijn aan water, hoe geef je iedereen brood?

Vluchtelingenkamp Zaatari Beeld afp

Het uur van de wolf: Jheronimus Bosch - NPO 2, 22.40 uur

Herhaling van de documentaire waarin een groep kunsthistorici wordt gevolgd die in musea als het Prado en het Louvre alle schilderijen van Jheronimus Bosch onderzoeken.

Spy Game (Tony Scott, 2001) - SBS 9, 20.30-23.05 uur.

In 1998, na zijn Oscar voor Karakter, leek niets meer de Hollywood-doorbraak van Mike van Diem in de weg te staan. Hij zou de spionage-actiethriller Spy Game gaan regisseren, met Robert Redford als bijna gepensioneerde CIA-agent Nathan Muir, die zijn voormalig protegé Tom Bishop (Brad Pitt) vanuit kantoor uit een Chinese dodencel moet zien te krijgen. Dat het uiteindelijk toch niet doorging voor Van Diem, schreef hij in een Volkskrant-interview van vorig jaar toe aan 'hormonale schommelingen van creatieve ego's'. Veel meer kon hij er niet over kwijt, vanwege een door hem ondertekende geheimhoudingsovereenkomst. 'Uiteindelijk heb ik de slangenkuil van Spy Game dat was het wel een beetje verlaten op een zeer laat moment, waardoor ze mijn salaris moesten betalen en ik nu in mooi huis woon.' Maison Spy Game, noemt Van Diem dat huis weleens.

Wat voor film was Spy Game geworden als niet Tony Scott maar Van Diem aan het roer had gestaan? Nu is het in elk geval typische Scott-kost, snipperig snel gemonteerd, soms bijna op het abstracte af, met rondtollende en anderszins meeslepende (soms weinig noodzakelijke) camerabewegingen en veel gezoef en gedreun op de geluidsband. Toch knap dat zeker Redford te midden van alle drukte een aardige acteerprestatie weet neer te zetten, als de agent die zijn spionagespelletjes zo slim speelt dat zelfs zijn meerderen het niet doorhebben: terwijl de CIA-bazen Bishop het liefst laten verpieteren in zijn cel, past Muir achter hun rug om allerlei tactieken toe om hem tóch te redden. Intussen zien we via flashbacks hoe de twee elkaar in Vietnam leerden kennen, hoe Muir voor het eerst Bishop als spion inzette in jarenzeventig-Berlijn en hoe hun karakters fataal botsen tijdens de Libanese burgeroorlog. Een handzame vogelvlucht over de brandhaarden van de wereld dus, met twee schijnbaar nauwelijks ouder wordende hoofdpersonages in het middelpunt. Muir wordt een beetje grijs met de jaren, dat is alles.

Lethal Weapon 2 (Richard Donner, 1989) - Veronica, 20.35-22.45 uur.

De vier Lethal Weapon-films die in tien jaar werden gemaakt door dezelfde regisseur (tv-veteraan Donner) en scenarioschrijver, zijn weinig verrassende formulefilms, maar staan nog als een huis. Dat is vooral te danken aan de gelukkige combinatie van de twee politiemannen om wie de serie draait: de blanke, onconventionele, kinderloze weduwnaar Mel Gibson en de zwarte, liefhebbende echtgenoot en vader Danny Glover. Zij kunnen niet alleen overweg met de komische intermezzo's, maar ook met de melodramatische momenten.

Day Watch (Timur Bekmambetov, 2006) - RTL 7, 23.00-01.30 uur.

Knettergekke tovenaars- en vampierenactie, lastig te volgen voor wie voorganger Night Watch (Nochnoy dozor, 2004) niet heeft gezien, maar ook dan nog steeds een lust voor het oog mits bezwaren gebaseerd op logica en gezond verstand terzijde kunnen worden geschoven. Een dame die met haar auto horizontaal langs de façade van een flatgebouw scheert om op tijd bij een afspraak te komen, dat kan natuurlijk niet, maar regisseur Bekmambetov en zijn scenaristen houden zich in hun bewerking van Sergej Lukyanenko's fantasyboeken liever aan de wetten van de magie dan aan die van de zwaartekracht. Dit in Rusland enorm succesvolle spektakel was, samen met Night Watch, Bekmambetovs visitekaartje voor Amerika: twee jaar later regisseerde hij in Hollywood Wanted, om aldaar een van de meest eigenzinnige import-regisseurs en -producers te worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden