De Volkskrant tv-selectie voor donderdag 20 april

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Untitled, Manhole - Maurizio Cattelan. Te zien in Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam. Beeld anp

Europa League: Schalke 04-Ajax RTL 7, 20.00 uur

Dankzij twee goals van Davy Klaassen won Ajax vorige week in Amsterdam van Schalke 04 in de kwartfinale. Om 21.05 wordt afgetrapt in de return. Later ook samenvattingen van onder meer Manchester United-Anderlecht.

Helden van de wildernis NPO 1, 20.30 uur

In Brazilië ontmoet Art Rooijakkers de bioloog en apenkenner Marc van Roosmalen. In het Amazonewoud wijdt Van Roosmalen zich al veertig jaar aan de studie en bescherming van slingerapen. Het deed hem zelfs in de gevangenis belanden.

Break free NPO 3, 21.05 uur

In de slotaflevering een portret van de 20-jarige Stijn Poncin uit Breda. Om van zijn faalangst af te komen regelt hij een stageplek op Bonaire, ver weg van vrienden en familie. De reis verrijkt zijn leven, maar op een avond na een feest verongelukt hij.

Bekijk hier de eerdere afleveringen van Break free.

Kuipers zoekt contact NPO 1, 21.25 uur

Zijn wij alleen in het heelal of is er buitenaards leven? Dat vraagt ruimtevaarder André Kuipers zich af in deze reportage. Kuipers maakt een rondgang langs Amerikaanse onderzoeksinstituten die op zoek zijn naar buitenaardse signalen.

Het uur van de wolf NPO 2, 22.55 uur

Documentaire over de Italiaanse kunstenaar Maurizio Cattelan, die met zijn provocaties en donkere humor de kunstwereld op zijn kop zette. We volgen de opbouw van Cattelans grote overzichtsexpositie in 2011 in het Guggenheim Museum.

Lees verder na de trailer.

Andre Kuipers, 2005. Beeld anp

Hostages Eén, 23.05 uur

Begin van een Amerikaanse dramaserie (naar Israëlisch origineel) rond chirurg Ellen Sanders (Toni Collette), die wordt uitverkozen om de Amerikaanse president te opereren. Voordat de operatie plaatsvindt, worden Ellen en haar familie gegijzeld.

The Skeleton Key (Iain Softley, 2005) Net 5, 20.30-22.40 uur.

Een van de aardigheden van het schrijven van televisietips is dat je op een matige filmavond toch op zoek moet naar iets wat enigszins aanbevelenswaardig is. Daardoor zie je soms sneller de kwaliteiten van een film die je anders links zou laten liggen. Dat geldt ook voor het vandaag uit te zenden The Skeleton Key. Die productie laat zich makkelijk afserveren als een tamelijk onzinnige oefening in het horrorgenre, rond thuisverpleger Caroline (Kate Hudson) die in een landhuis in zwoel Louisiana de zorg krijgt over een door beroertes gevelde man (John Hurt) en al snel merkt dat er in het huis van alles geheimzinnigs aan de hand is. Echt eng wordt het nooit, ondanks alle sinistere Hoodoo-praktijken; je schrikt je hoogstens de pleuris bij enkele weinig subtiele schokeffecten.

Maar als je een beetje je best doet zijn er ook pluspunten. Behalve solide vertolkingen van oudgediende Rowlands en Hudson die hier erg doet denken aan de toen nog volstrekt onbekende Jennifer Lawrence biedt de film een lekker southern gothicsfeertje. Regisseur Iain Softley (K-Pax, The Wings of the Dove) creëert enkele interessante visuele motieven. Zo is er de loper uit de titel, die op alle deuren van het huis past en daarmee steeds een mooi excuus levert voor vervreemdende close-ups van sleutels en sleutelgaten. Ook zijn er shots die suggereren dat iets of iemand naar Caroline kijkt, zonder dat die belofte wordt ingelost. Maar het meest bijzonder is het tamelijk vroege moment in de film waarop ze met de tram door New Orleans rijdt en, terwijl ze de op straat staande camera passeert, recht in de lens kijkt. Wie ziet ze? En wie staart er zo terug? Niets waar de film een meesterwerk door wordt, maar ongewoon en (een tikje) beklemmend is het wel.

Tekst gaat verder na de trailer.

The Quiet American (Philip Noyce, 2002) AMC, 17.50-19.46 uur.

Drie jaar nadat Graham Greene's roman The Quiet American (1955) werd gepubliceerd, regisseerde Joseph L. Mankiewicz de goed ontvangen verfilming met Michael Redgrave in de hoofdrol. Greene was echter minder enthousiast. Hij herkende zijn anti-oorlogsboodschap niet terug en noemde de film Amerikaanse propaganda. Misschien was de tweede verfilming, vanavond op tv, Greene beter bevallen. Een stille Amerikaan, dat is volgens de verteller van de roman net zoiets als een een witte olifant. Bij de verfilming door de Australische regisseur Phillip Noyce (Patriot Games, Rabbit-Proof Fence) is die vergelijking geschrapt, maar dat betekent niet dat Noyce een afgezwakte versie maakte. Integendeel: The Quiet American is een meeslepend, van een door het cameragenie Christopher Doyle beklemmende vormgeving voorzien oorlogsdrama, waarin Michael Caine monumentaal gestalte geeft aan de oudere Britse journalist Thomas Fowler. Die heeft in het zweterige, koloniale Saigon van de jaren vijftig zijn hart verpand aan een plaatselijke schone, en hij is niet de enige. Brendan Fraser speelt de jonge Amerikaanse stille 'idealist' met wiens komst de gebeurtenissen een fatale wending nemen, zowel in het leven van Fowler als in de wereldgeschiedenis. Liefde, vriendschap, verraad en moord in een betoverend landschap er zijn mindere films gemaakt. Complexe politieke verhoudingen spelen een belangrijke rol, maar het is Caine, als flegmatieke cynicus met een hang naar de opiumpijp, die alle aandacht naar zich toetrekt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden