De Volkskrant tv-selectie voor donderdag 2 februari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Chiwetel Ejiofor en Michael Fassbender in 12 Years a Slave

Keuringsdienst van Waarde
NPO 3, 20.30 UUR.

Je hoeft geen vlindervanger te zijn om thuis te pochen met een ingelijst prachtexemplaar: een vlindertje achter glas koop je gewoon in de winkel. Maar waar komen deze insecten vandaan? Zoals wel vaker ligt het antwoord in China.

Het is hier autistisch
NPO 3, 21.05 UUR.

Filemon Wesselink vervolgt zijn traject om erachter te komen of hij ASS heeft. Ook praat hij met een vrouw in LA die vermoedt dat haar zoontje autisme kreeg van een injectie. Model Christina Curry vertelt hem over haar ervaringen met Asperger.

Presentator Filemon Wesselink Beeld anp

Brood
NPO 1, 22.20 UUR.

In Italië heeft iedere streek zijn eigen brood. Patissier en presentator Robèrt van Beckhoven gaat proeven en raapt in het noorden van Toscane een paar kastanjes voor in de 'marocca di casola'. In Brescia ontmoet hij de wereldkampioen bakken.

Kijk uit voor Ginger Baker
NPO 2, 22.55 UUR.

Animaties, archiefmateriaal en stapels interviews kleuren dit portret van drummer Ginger Baker. In de jaren zestig speelde hij met Eric Clapton in Cream, later zou hij als een van de eersten Afrikaanse ritmes naar het Westen halen.

From Motown to 'Off the Wall'
CANVAS, 23.15 UUR.

In deze documentaire van Spike Lee is te zien hoe Michael Jackson uitgroeide tot wereldster. Eerst door zich te bewijzen bij label Motown en later bij CBS Records, waar hij met producer Quincy Jones werkte aan zijn solodebuut Off the Wall.

Spy in the Wild
BBC 1, 21.00 UUR.

BBC's natuurteam filmt deze week het harde leven van onder andere chimpansees, stokstaartjes en pinguïns. Van die laatste is te zien hoe één exemplaar zo brutaal is om tijdens een storm stenen te jatten uit de nesten van zijn soortgenoten.

12 Years a Slave (Steve McQueen, 2013)
Net 5, 20.30-23.15 uur.

Het is een schrijnend, maar ook enigszins dubbelzinnig moment in het met drie Oscars bekroonde 12 Years a Slave: de scène waarin de gekidnapte en als slaaf verkochte Solomon Northup met andere slaven op het veld de spiritual Roll Jordan Roll zingt. Het 18de-eeuwse lied werd onder slaven populair omdat het, verpakt als christelijk gezang, een geheime oproep tot ontsnappen bevatte. Wanneer Northup (Chiwetel Ejiofor) zich in de film bij het koor voegt - aanvankelijk schoorvoetend maar steeds krachtiger en meer verbeten zingend - lijkt hij ondanks de helse om standigheden waarin hij verkeert, in de woorden dan ook iets van kracht te hervinden.

Doordat de Britse beeldend kunstenaar en filmer Steve McQueen de scène grotendeels in één lang shot heeft gegoten, de camera gericht op Northups gepijnigde gezicht, kun je alles ook precies andersom interpreteren. Terwijl hij in het slaafvrije Noorden van Amerika een respectabel burgerbestaan leidde, maakt Northup zichzelf al zingend duidelijk dat zijn oude leven helemaal voorbij is; dat hij ook het laatste restje hoop op hereniging met zijn gezin moeten laten varen. Het is een van de vele scènes die bewerkstelligen dat de film zo'n verpletterende indruk maakt.

Margin Call (J.C. Chandor, 2011)
Fox, 22.00-00.10 uur.

De eer van de eerste echte kredietcrisisfilm gaat naar Margin Call. De gedeeltelijke ontmanteling van een Lehmann Brothers-achtige investeringsbank die op het punt staat failliet te gaan, gedurende een doorwaakte periode van 36 uur, wordt geserveerd als stijlvolle en razendspannende thriller. Het gebouw waarin onder anderen Kevin Spacey en Jeremy Irons discussiëren over wat er te redden valt en hoe, lijkt in enkele scènes mooi overgeleverd aan ongrijpbare machten. Zeker wanneer hoog boven het hoofd van de jonge werknemer die de reusachtige verliespost ontdekte, de opperbazen hun helikopter laten landen op het dak.

American History X (Tony Kaye, 1998)
Net 5, 23.15-01.35 uur.

Een jongen ligt in bed en hoort zijn broer en diens vriendin druk bezig in de aangrenzende slaapkamer; wij krijgen het te zien. Maar ook hoort hij hoe buiten iemand hun auto probeert te stelen. Dat laatste laat hij zijn broer weten. Die pakt een pistool en gaat in onderbroek zodat we duidelijk het getatoeëerde hakenkruis op zijn borst kunnen zien naar buiten. Daar schiet hij twee van de drie zwarte dieven met weinig tegenzin neer. Deze openingsflashback van American History X blijkt een typerende scène voor de film die soms verzuipt in (beeld)retoriek. Maar evenzo grijpt het drama met Edward Norton als tot inkeer gekomen neonazi die zijn idolate broertje op het rechte pad tracht te houden, je vanaf het begin bij de keel. Bovendien heeft de in zwart-wit gedraaide film een minder eenduidige boodschap dan op het eerste gezicht lijkt en een bijzonder treurig stemmend, on-Amerikaans eind.

De film groeide uit tot cultklassieker, maar kwam ook symbool te staan voor een van de donkerste perioden in het leven van regisseur Tony Kaye. Een conflict tussen de filmmaker, hoofdrolspeler Edward Norton en studio New Line Cinema had als resultaat dat Kaye geen zeggenschap meer had over de laatst gemonteerde versie van de film. Tevergeefs probeerde hij zijn naam van de credits te verwijderen. Een naamsverandering (Alan Smithee, Humpty Dumpty) werd geweigerd, Kaye raakte in een depressie en klom pas in 2011 uit het dal met zijn fraaie docentendrama Detachment.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden