De Volkskrant tv-selectie voor donderdag 1 februari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Leonardo DiCaprio in The Revenant (Alejandro González Iñárritu, 2015).

Herdenking Watersnoodramp 1953
NPO 1, 10.30 uur

Rechtstreeks verslag van de herdenking van de Watersnoodramp, bij het Nationaal Monument in Ouwer-kerk. Om 21.25 uur spreekt Herman van der Zandt op NPO 2 met watergezant Henk Ovink.

De Vrienden van Amstel LIVE!
RTL 4, 20.30 uur

Registratie van het jaarlijkse Nederpopspektakel vanuit Ahoy Rotterdam. Met de bands Kensington, Bløf en Di-rect, rappers Lil' Kleine, Typhoon en Mr. Probz en zangers Paul de Leeuw en André Hazes Jr. Nick & Simon presenteren.

De brug
NPO 2, 20.45 uur

Het slotdeel van dit vierluik over bruggen met historische betekenis speelt zich af op de grens van Congo en Rwanda. Tijdens de genocide in Rwanda zijn veel mensen via een brug over de rivier de Rusizi naar Bukavu in Congo gevlucht.

Floortje
NPO 1, 21.30 uur

De Nederlandse Mike is helemaal in zijn eentje op een besneeuwde berg in Californië gaan wonen, in een piepklein huisje zonder luxe. Floortje Dessing gaat bij hem op bezoek en samen snowboarden ze van zijn berg af.

Floortje Dessing. Beeld ANP Kippa

The Greenaway Alphabet
NPO 2, 22.55 uur

Een portret van cineast en kunstenaar Peter Greenaway (75). Nu hij ouder wordt, maakt hij voor zijn 16-jarige dochter Pip een alfabet waarin zijn grootste fascinaties aan bod komen. Zijn vrouw Saskia Boddeke regisseerde de documentaire.

Keuringsdienst van Waarde
NPO 3, 20.30 uur

In de openingsaflevering van een nieuwe reeks van het altijd opzienbarende consumentenprogramma staat de olijf centraal, en dan in het bijzonder zijn kleur. Je hebt zwarte, groene, paarse en bruine olijven, maar hoe komen ze aan die kleur?

Peter Greenaway. Beeld ANP Kippa

The Revenant (Alejandro González Iñárritu, 2015)
Net 5, 20.30-23.55 uur

Het is 1823, we zijn in het noorden van Amerika. Pelsjager Hugo Glass (Leonardo DiCaprio) is op zijn hoede als hij, afgezonderd van zijn groep, door het dichtbegroeide bos stapt. Dan begint de even magistraal gefilmde als weerzinwekkende scène die ruim voor de première van The Revenant al zo veel aandacht opeiste: twee berenwelpjes scharrelen achter een struik vandaan, nauwelijks een tel later stort de beschermende moederbeer zich boven op Glass. De aanval beslaat drie etappes, duurt zo'n 6 minuten en oogt volkomen echt. De vloeiende opname wekt de illusie dat de slachtpartij in één ononderbroken take is gefilmd. De berin snuift haar adem op de lens. Het geluid van haar klappende kaken en Glass' scheurende vlees blijft tot na afloop van de film hangen. Er is geen ontsnappen aan. De scène is niet alleen de belangrijkste gebeurtenis in de film, maar ook een nieuwe stap op het gebied van special effects: de trucage is onzichtbaar. Alsof Leonardo DiCaprio tijdens het maken van een natuurdocumentaire per ongeluk aan gort wordt gereten. Een meesterstuk is het.

Wat volgt, is een overlevingsdrama van het hoogste niveau, waarvoor de grommende, schreeuwende, spugende, gillende, piepende, sissende en kreunende DiCaprio eindelijk zijn eerste Oscar won. Wie niet afhaakt door het expliciete geweld, raakt vermoedelijk snel volledig met DiCaprio's personage vergroeid. Overlevingsdrang, wraakzucht en een superieure make-upafdeling transformeren hem in een beest. Het is soms meer performancekunst dan acteren, maar het werkt. DiCaprio maakt van The Revenant ervaringscinema in de zuiverste zin van het woord.

Lees verder onder de trailer.

Janis: Little Girl Blue (Amy Berg, 2015)
Canvas, 23.20-01.00 uur

'Freedom's just another word for nothin' left to lose.' Rocklegende Janis Joplin (1943-1970) verzon de tekst van haar klassieke hit Me and Bobby McGee niet zelf, dat deed Kris Kristofferson, maar hij was haar op het lijf geschreven. Joplins carrière was gestut op die zo gepassioneerd bezongen vrijheidszucht, blijkt uit de documentaire Janis: Little Girl Blue. De wil haar leven in te richten zoals zij het wilde, compromisloos en oprecht, dreef Joplin uit haar benauwende Texaanse geboortestadje en van muziekparadijs Austin naar San Francisco. Regisseur Amy Berg (Deliver Us From Evil) koppelt Joplins ambities en haar rampzalige drugsgebruik overtuigend aan haar traumatische schooljaren, waar ze een weinig sierlijk, eigenzinnig en stoer meisje was dat werd gepest. Joplins muzikale ontwikkeling komt zijdelings ter sprake, wat de film ook interessant maakt voor wie geen liefhebber van haar muziek is.

Lees verder onder de trailer.

Showgirls (Paul Verhoeven, 1995)
Arte, 00.25-02.25 uur

'Heel zelden kijk ik mijn eigen films terug. Gek genoeg beleef ik juist aan Showgirls het meeste plezier.' Een opvallende uitspraak van regisseur Paul Verhoeven in de Volkskrant. Showgirls is het destijds verguisde epos over een meisje (Elizabeth Berkley) dat zich als stripper opwerkt tot de decadentste entertainmentclubs in Las Vegas. 'Mijn perverse genoegen indertijd: niet eerder verscheen een film van 40 miljoen dollar waarin werkelijk iedereen volstrekt amoreel is', zei Verhoeven. Showgirls werd niet gesmaakt door pers (The New York Times schreef dat Verhoeven als Europeaan nooit iets van Amerika zou begrijpen) en publiek, al deed de film het prima op dvd, met een opbrengst van ongeveer 100 miljoen dollar. In de loop der jaren vergaarde de film een zekere cultstatus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden