De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 9 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Charlie Chaplin in Modern Times.

De eerste vakantie van...
NPO 3, 21.15 uur

BN'ers beleven hun eerste vakantie opnieuw. Maik de Boer gaat met zijn broer terug naar Benidorm, waar zij zonder ouders, in een bloedhete tent naast de snelweg, de zomer van 1979 doorbrachten. Welke herinneringen drijven bij de stylist boven?

House of Saud: A family at war
BBC 2, 22.00 uur

Documentaireserie over de nieuwe kroonprins van Saoedi-Arabië. De 32-jarige Mohammed bin Salman belooft het land te veranderen en wil de gematigde islam terugbrengen. Zo mogen vrouwen binnenkort autorijden en worden bioscopen heropend.

5 jaar later
RTL 4, 22.30 uur

Beau van Erven Dorens spreekt met Susan Smit over de uitspraken die ze vijf jaar geleden deed. Hij bezoekt de schrijver thuis en krijgt antwoord op de vraag of Smit, die werd verlaten door haar man, weer in de liefde gelooft.

2Doc: Green Gold
NPO 2, 22.45 uur

Biobrandstoffen, gemaakt van soja- en palmolie, worden gepresenteerd als milieuvriendelijk alternatief voor fossiele brandstoffen als kolen en aardgas. Maar is biobrandstof wel zo milieuvriendelijk? Regisseur Sergio Ghizzardi zoekt het uit.

In vijf jaar later zoekt Beau van Erven Dorens Susan Smit thuis op. Foto anp

Keuringsdienst van Waarde: Terug naar de basis
NPO 3, 22.50 uur

In deze reeks pluist het KvW-team de geschiedenis van ons eten uit. We eten 400 miljoen frikandellen per jaar. Wie heeft deze snack bedacht? En klopt het gerucht dat er koeienogen in verwerkt zijn?

Gomorra
Canvas, 23.10 uur

Misdaadserie over het reilen en zeilen van de maffia in Napels. Maffiabaas Pietro Savastano zit achter de tralies en verzet zich tegen de wreedheid van de directeur. Ciro en Genny proberen ondertussen de clan in het gareel te houden.

Marco Damore en Salvatore Esposito, twee acteurs uit Gomorra. Foto epa

Modern Times (Charles Chaplin, 1936)
Arte, 23.35-01.00 uur

'In de manufactuur zijn de arbeiders ledematen van een levend mechanisme. In de fabriek existeert, onafhankelijk van hen, een dood mechanisme, en de arbeiders worden daar als een levend aanhangsel bij ingelijfd.' Karl Marx schreef het in 1867, in zijn magnum opus Das Kapital; Charles Chaplin liet het 69 jaar later zien, in zijn meesterwerk Modern Times.

Weinig momenten uit de slapstick-cinema zijn zo scherp en cynisch als het moment waarop fabrieksarbeider Charlie in Modern Times midden in een machine belandt. Tollend en beklemd tussen de raderen wordt hij letterlijk onderdeel van de machinerie, en dat doet het nodige met zijn verstand: eenmaal terug onder zijn collega's ziet hij alles en iedereen voor een schroefje aan dat moet worden aangedraaid. De mens, door de machinerie ontmenselijkt, daar komt deze klassieke versmelting van film en filosofie op neer. En dankzij Chaplins perfecte mime, regie én muziek is het, o zo anders dan bij Marx, ook nog eens heel grappig.

Knight and Day (James Mangold, 2010)
Veronica, 20.30-22.40 uur

Charmante vent, die Roy Miller (Tom Cruise). Dat vindt althans June Havens (Cameron Diaz) wanneer ze hem in een vliegtuig ontmoet. Zelden heeft ze zo'n eloquente, romantische, goed luisterende man ontmoet die óók nog eens weet hoe hij de dag moet plukken. Als een blok valt ze voor hem, natuurlijk zonder te weten dat hij een geheim agent is die achterna wordt gezeten. Geweldig, de scène waarin ze zichzelf op het toilet van het vliegtuig moed inspreekt, terwijl hij op de maat van zomerse tangomuziek de ene na de andere aanvaller uitschakelt. Regisseur James Mangold (Cop Land, Identity, Walk the Line) heeft er duidelijk zin in: soepel en inventief laat hij de camera buiten langs de patrijspoorten van het vliegtuig zweven, waardoor de van toeval en acrobatiek aan elkaar hangende schermutselingen iets theatraals krijgen. Een vrolijke actiescène om een cocktail bij te drinken, zoiets ondanks de vele lijken waarmee de cabine bezaaid is tegen de tijd dat June van het toilet komt; ook de piloten zijn gesneuveld. Misschien dat Roy zelfs weet hoe hij een vliegtuig moet besturen? Zo stijlvol en komisch als deze eerste knalscène wordt Knight and Day niet meer. Schietend van de ene locatie naar de andere Amerika, Spanje, Salzburg, Jamaica gaat geleidelijk aan de rek er een beetje uit. Gelukkig zit het zó goed tussen de enthousiaste, voor hun leeftijd opvallend kwieke hoofdrolspelers, dat de tijd omvliegt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.