De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 7 november

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u dinsdagavond zien.

Kinderen van de collaboratie. Beeld anp

Tv-tips

Brandpunt
NPO 2, 20.25 UUR

Verslaggever Tom Kleijn is in Noord-Irak om te laten zien hoe gevluchte Irakezen het heft weer in eigen hand nemen en jagen op soldaten van IS. Hij spreekt met onder anderen Wahida. Zij zint op wraak na het verlies van tien familieleden.

Verkracht of niet?
NPO 3, 20.25 UUR

Een panel van veertien jongeren moet na het zien van een waargebeurd verhaal oordelen of er sprake is van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Een advocaat, officier van justitie en ervaringsdeskundige leveren context.

Kinderen van de collaboratie
CANVAS, 21.15 UUR

Nieuwe documentaireserie over kinderen van Belgen die na de Tweede Wereldoorlog verdacht of beschuldigd werden van collaboratie. Wat deden hun ouders en waarom? En hoe hebben die verhalen over hun ouders hun leven beïnvloed?

Mag ik je tieten zien?
NPO 3, 22.15 UUR

In de themamaand van NPO3 over seksualiteit duikt Tatum Dagelet in de wereld van sexting. Dagelet - zelf moeder van een tienerdochter - praat met jongeren van wie naaktfoto's door een leeftijdgenootje online werden verspreid.

Trappen
NPO 2, 22.55 UUR

Een portret van fietsstad Amsterdam, gefilmd vanaf het zadel door regisseur Wilko Bello. Hij laat de drukte zien en de bijbehorende woordenwisselingen. Ook filmt hij de opkomst van fietssnelwegen, waar auto's alleen nog maar 'te gast' zijn.

Hotel for Refugees
BBC 1, 23.45 UUR

Twee werelden komen samen wanneer begin dit jaar honderden Syrische vluchtelingen worden opgevangen in een luxe hotel in het Ierse gehucht Ballaghaderreen. Dorpsbewoners en hun nieuwe buren vertellen hoe het hen vergaat.


Filmtips

A Perfect Murder (Andrew Davis, 1998)
SBS 9, 22.50-01.00 uur.

Toen Alfred Hitchcock in 1953 aan de slag ging met Frederick Knotts toneelstuk Dial M for Murder, zat hij vast aan een gimmick: de film werd in 3D gedraaid, en die techniek stond toen nog dermate in de kinderschoenen dat Hitchcocks normaal gesproken zo beweeglijke camera er flink door aan banden werd gelegd. Geen wonder dat de film tegenwoordig als een van de minste Hitchcocks geldt, op een enkel visueel spectaculair én spannend moment na. Hitchcock was zelf ook niet al te blij met de techniek die hem werd opgedrongen. '3D was een wonder dat negen dagen duurde, en ik mocht meedoen op de negende dag', zou hij later zeggen.

Van dergelijke technische beperkingen of een toneelmatig gevoel heeft de in ouderwets 2D geschoten A Perfect Murder geen last. De film gaat en staat waar hij wil, in de chique New Yorkse decors waar de op zijn financiële ondergang afstevenende miljonair Steven Taylor (Michael Douglas in de rol die eerder door Ray Milland werd gespeeld) de moord op zijn overspelige én rijke echtgenote Emily (Grace Kelly-opvolgster Gwyneth Paltrow) beraamt. Regisseur Andrew Davis (The Fugitive) maakt er een smeuïg geheel van en hoofdrolspeler Douglas, handig leunend op zijn eerdere schurkoptredens in Wall Street (1987) en The Game (1997), is vanaf het eerste moment angstaanjagend als het vileine hoofdpersonage.

Michael Douglas en Gwyneth Paltrow in A Perfect Murder. Beeld anp

Dawn of the Planet of the Apes (Matt Reeves, 2014)
Veronica, 20.30-23.05 uur.

Voor het tweede deel van de herstart van The Planet of the Apes-cyclus schieten we een jaar of tien vooruit in de tijd: het virus dat losbrak aan het slot van Rise of the Planet of the Apes (2011) heeft de mensheid gedecimeerd. Her en der houden plukjes overlevers stand, verstoken van elektriciteit.

Caesar, die van hoogintelligente babyaap opgroeide tot boze adolescent in het eerste deel, heeft zich met zijn apentroep teruggetrokken in het bos. Daar schaaft hij aan een egalitair ingerichte samenleving, terwijl zijn gemoedelijke kompaan en orang-oetan Maurice de apenjeugd enkele principes bijbrengt: ape not kill ape. Orang-oetan, bonobo en chimpansee leven vreedzaam samen, converserend in gebarentaal én wat woordjes Engels, tot de mens die idylle verstoort.

De openingsscène, die de kijker pal in de apengemeenschap plaatst, is sensationeel, maar het script blijkt vervolgens opgehangen aan een clichématig debatje over leiderschap en preventieve oorlogsvoering.

Regisseur Reeves (onder meer van Cloverfield, uit 2008) voert wat voorspelbare goede en kwade menselijke personages op voor de noodzakelijke interactie tussen mens en dier, maar nagelt de acteurs van die mensenrollen (Gary Oldman, Jason Clarke) vast met stramme, zwaarwichtige dialoog. Maar de aap (Andy Serkis, digitaal aangekleed), die sprankelt.

Bridget Jones's Baby (Sharon Maguire, 2016)
Film 1 Family, 0.20-2.17 uur.

Na jaren afwezigheid was Bridget Jones (Renee Zellweger) opeens terug als veertiger en het bleek een verrassend aangenaam weerzien met de door het leven struikelende antiheldin.

In deel 3 is ze zwanger, maar van wie? Is het die spannende anonieme Amerikaan (Patrick Dempsey)? Of de oude vertrouwde en stijve Mr. Darcy (Colin Firth)? En van wie zou Bridget willen dat de baby was?

Haar eeuwige andere minnaar Daniel Cleaver (Hugh Grant) doet niet mee; de reden waarom levert een ontzettend geestige scène op. Daar zijn er veel van, vooral in de eerste helft van de film. Bovendien is Zellweger in vorm en dit is geen vervelend grapje over de controverse rondom haar gezicht, dat compleet getransformeerd zou zijn door plastische chirurgie.

Renee Zellweger Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden