De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 6 maart

Tv-tips

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u dinsdag zien.

Bill Murray in Groundhog Day.

PSG - Real Madrid
Veronica, 20.05 uur

Live vanuit Parijs de tweede Champions League-wedstrijd (achtste finale) tussen Paris Saint-Germain en titelverdediger Real Madrid. De Fransen moeten een 1-3 achterstand goedmaken, en dat zonder hun sterspeler Neymar.

Amazones
CANVAS, 21.15 UUR

Journalist Phara de Aguirre reist naar het Qandil-gebergte in Noord-Irak om kennis te maken met vrouwelijke strijders van de PKK. Waarom pakten deze Koerdische vrouwen de wapens op en wat verwachten ze van de toekomst?

De Monitor
NPO 2, 21.30 uur

Uitzending over intimidatie op de werkvloer. Werkgevers zijn volgens de arbowet verplicht om een veilige werkomgeving te creëren, maar uit inspecties blijkt dat slechts 25 tot 40 procent van de bedrijven goed optreedt tegen ongewenst gedrag.

Eerdere afleveringen van De Monitor kijk je hier.

Beau five days inside
RTL 4, 21.30 uur

Presentator Beau van Erven Dorens draait vijf dagen mee in tbs-kliniek De Rooyse Wissel in het Limburgse Oostrum. Hij praat met zedendelinquenten, moordenaars en gewelddadige criminelen en ontmoet hun verzorgers.

De eerste aflevering van Beau five days inside kijk je hier.

Beau van Erven Dorens Foto anp

Een nieuwe morgen
NPO 2, 22.55 uur

Een kijkje in het Utrechtse verzorgingshuis Tuindorp-Oost, waar 41 jonge woningzoekenden intrekken in de leegstaande ouderenflats. Een mooi idee, jong en oud, samen in één woongroep, maar hoe werkt dat in de praktijk?

Lees verder onder de trailer.

The Gap Year Paedophile
BBC 1, 00.15 uur

Verslaggever Bronagh Munro vertelt het verhaal van Richard Huckle, de 30-jarige Brit die in Azië jarenlang straffeloos kinderen misbruikte. Huckle deed zich voor als christen en welzijnswerker en liet een spoor van ellende achter.

Groundhog Day (Harold Ramis, 1993)
RTL 7, 22.40-00.45 uur

De heerlijke Amerikaanse komiek Bill Murray is onweerstaanbaar als de chagrijnige weerman Phil, die elk jaar op Groundhog Day (2 februari, 'bosmarmottendag') met frisse tegenzin de gebeurtenissen rondom een helderziende bosmarmot met meteorologische gaven in het gehucht Punxsutawney (in Pennsylvania, hoewel de film in Woodstock werd opgenomen) moet verslaan. Phil voelt zich veel te goed voor de kneuterige dorpstraditie, maar het is uitgerekend deze dag die hij keer op keer opnieuw moet beleven.

Steeds weer ontwaakt hij op 2 februari - wanneer wordt die film nou eindelijk eens op díé dag uitgezonden? Totdat hij de tijd van die elke dag weer terugkerende bosmarmottendag benut om zijn leven te beteren. Vooral vanwege dit originele uitgangspunt groeide Groundhog Day uit tot een klassieker, waarin hoofdrolspeler Murray knap het midden vindt tussen botte humor, onbeholpen romantiek en oprechte melancholie. En niet alleen dat: filmfilosofen dragen de film op handen, als grappige en ontroerende bespiegeling over tijd, lotsbestemming en vrije wil. Alleen al de scène waarin Phil zichzelf tot God verklaart, is er eentje waarover je eindeloos kunt bomen. Murray vatte de thematiek van Groundhog Day in The New York Times als volgt samen, nadat hij vorig jaar de Broadwaymusical-versie had bezocht: 'Het idee dat we moeten blijven proberen, telkens weer.'

Lees verder onder de trailer.

Lemon Tree (Eran Riklis, 2008)
NPO Cultura, 18.45-20.30 uur

Al generaties lang is de citroenboomgaard in de familie. Sinds het overlijden van haar man zorgt de 45-jarige Salma voor de bomen. De vruchten leveren haar een bescheiden inkomen op. De komst van nieuwe buren zet het leven van de Palestijnse weduwe op zijn kop. Haar stukje grond op de Westelijke Jordaanoever bevindt zich op de grens tussen Israël en de bezette gebieden, en de nieuwe buurman is de Israëlische minister van Defensie. De Israëlische veiligheidsdienst ziet de boomgaard als mogelijke schuilplaats voor terroristen; om de minister te beschermen moeten de citroenbomen tegen de vlakte.

Regisseur Eran Riklis schrikt er niet voor terug de benarde politieke situatie in zijn land tegen het licht te houden, in een film over strijdlust en eenzaamheid. Riklis omzeilt de valkuilen van het politieke drama door de privé beslommeringen van Salma en Mira, de vrouw van de minister, centraal te stellen. Het sober gefilmde Lemon Tree boeit vooral op de momenten dat zij in close-up hun verdriet verbijten. Sprekender dan het schematische scenario zijn de gezichten van de vrouwen.

Lees verder onder de trailer.

Die Hard (John McTiernan, 1988)
Veronica, 23.15-01.45 uur

Los van de kapsels, kleren en Bruce Willis' kwieke uiterlijk is er helemaal niets verouderd aan Die Hard, de film waarmee regisseur John McTiernan zijn plek tussen de grote actieregisseurs veroverde. De vaart zit er van begin tot einde flink in, dankzij McTiernans voor die tijd ongewoon snelle cameravoering en montage. En al weet je dat agent John McClane (Willis) het zal winnen van de in sappig Duits vloekende boeven die een complete wolkenkrabber hebben gegijzeld, hoe hij dat in zijn eentje flikt, moet je nog maar afwachten. Wat ook nog steeds uitstekend werkt, is de manier waarop McTiernan snoeiharde actiescènes afwisselt met absurde humor. Telkens is er wel weer een politieagent of terrorist die de verkeerde beslissing neemt, iets uit zijn handen laat vallen of zich op een andere manier sukkelig gedraagt, zonder dat dit de spanning om zeep helpt. Willis schakelt al net zo geolied tussen luchtigheid en stoer spierballengerol en mag zijn inmiddels klassieke kreet 'Yippee-ki-yay, motherfucker!' slaken.