De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 5 september

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Leonardo DiCaprio in The Beach van Danny Boyle.

Kunststof
NPO Radio 1, 19.00 uur

Jellie Brouwer gaat in gesprek met Hein Janssen, die dit voorjaar afscheid nam als theaterredacteur van de Volkskrant. Er wordt teruggeblikt op dertig jaar theater in Nederland en Janssens recensies daarover: wat waren de hoogte- en dieptepunten?

Brandpunt
NPO 2, 20.25 uur

Als het aan de Chinese president ligt, wint China het WK voetbal van 2030. Dat blijkt uit de reis die Brandpunt maakt langs Chinese 'voetbalfabrieken'. Hier worden kosten noch moeite gespaard om miljoenen kinderen aan het voetballen te krijgen.

Het geheim van de meester
NPO 2, 21.15 uur

Ook in de tweede reeks poogt Jasper Krabbé meesterwerken na te maken. Aflevering één draait om Stilleven met akkerbloemen en rozen, dat Vincent van Gogh schilderde op een doek waarop hij eerder twee worstelaars had afgebeeld.

Misbruikt
NPO 3, 21.20 uur

Reportageserie van Geraldine Kemper over misbruikte vrouwen. Met vier slachtoffers duikt Kemper in hun verleden, geïnspireerd op een therapievorm om seksueel misbruik te verwerken. Durven de vrouwen hun angsten onder ogen te komen?

Spreekrecht
RTL 4, 21.30 uur

Angela Groothuizen volgt in deze nieuwe serie mensen die gebruikmaken van het spreekrecht: tijdens een strafzaak, in het bijzijn van verdachten, rechters en advocaten, vertellen zij wat de gevolgen zijn van het misdrijf dat hen is overkomen.

2Doc: Élian
NPO 2, 22.55 uur

Documentaire over het Cubaanse jongetje Elián González, die de verhoudingen tussen Cuba en de VS voorgoed veranderde. Nadat Elián in 1999 voor de kust van Florida was gered, streden familie uit Miami en zijn Cubaanse vader om de voogdij.

Tekst gaat verder onder de video.

The Beach (Danny Boyle, 2000)
Net 5, 20.35-23.00 uur.

Gedrieën hadden ze een gedenkwaardige samenwerking achter de rug met de films Shallow Grave (1994), Trainspotting (1996) en A Life Less Ordinary (1997): regisseur Danny Boyle, scenarioschrijver John Hodge en producent Andrew MacDonald. En gedrieën zetten ze zich ook aan de verfilming van de culthippieroman The Beach van Alex Garland (1996). Leonardo DiCaprio is de avonturenzoeker Richard, een Amerikaanse rugzaktoerist die op zijn eerste nacht in Bangkok van een doorgedraaide Engelsman (Robert Carlyle, de geweldsmaniak uit Trainspotting) visioenen doorgespeeld krijgt over een paradijselijk eiland. Richard, alleen op reis, maakt de bewoners van zijn belendende hotelkamer, een Frans stelletje, enthousiast de reis aan te vangen naar dit geheime paradijsje. Ai, hij is vooral onder de indruk van de vrouwelijke helft en dan als driemanschap op pad gaan, dat is vragen om moeilijkheden. Als ze de plek gevonden hebben, duurt het niet lang voordat Richard erachter komt dat de nadelen van deze stek minstens zo groot zijn als de geneugten. Liefde en leugens zijn de traditionele hoofdingrediënten al doet een haai ook een duit in het zakje.

Veel visuele virtuositeit, een effectieve score (Angelo Badalamenti) en goede vertolkingen van DiCaprio, Virginie Ledoyen als het meisje op wie hij smoorverliefd wordt en Tilda Swinton als hippie-opperhoofd, doen het rammelen van het scenario met moeite vergeten.

Tekst gaat verder onder de video.

I, Robot (Alex Proyas, 2004)
Veronica, 20.30-22.50 uur.

In het hypertechnologische Chicago anno 2035 onderzoekt rechercheur Del Spooner (Will Smith) de tragische dood van wetenschapper Alfred Lanning, die werkte voor megarobotfabrikant USR. Zou er een robot achter de moord kunnen zitten? Daarnaast heeft Spooner last van nachtmerries over verongelukte auto's en verdrinkende meisjes. Smiths guitige mimiek geeft je aanvankelijk het gevoel dat je eigenlijk naar een aflevering van Men in Black zit te kijken. Toch grijpt I, Robot, naar Isaac Asimovs gelijknamige verhalenbundel, hoger dan de gemiddelde futuristische kassamagneet. Interessante bespiegelingen over de relatie tussen mens en machine, tussen individu en samenleving, vooruitgang en revolutie blijven tussen de strapatsen van Smith en alle actietumult nog net overeind.

Tekst gaat verder onder de video.

Hitch (Andy Tennant, 2005)
RTL 8, 20.30-23.00 uur.

Als een soort superheld waart hij door New York. De afsprakendokter, in te schakelen door alle mannen die niet weten hoe ze aan de vrouw moeten komen. Door hem laten ze zich door hun eerste drie afspraakjes loodsen, en met succes: Hitch (hé, daar is-ie weer, Will Smith) weet wat vrouwen willen, dus dat je naar ze moet luisteren en op welk moment je met een attent gebaar of goed glas wijn moet komen. Smith is het hoofdpersonage waar regisseur Andy Tennant zijn fijne romantische komedie aan ophangt, Eva Mendes is de vrouwelijke heldin. Zij speelt roddel-journaliste Sarah, die al jaren droogstaat, maar door toeval Hitch op haar pad krijgt en dan onvermijdelijk ontdooit. Het klikt tussen Smith en Mendes, maar ze krijgen dan ook leuk materiaal aangereikt door scenarioschrijver Kevin Bish. Hij bewerkstelligt dat Hitch voldoet aan alle regels van de romantische komedie, zonder te voorspelbaar of routineus te zijn, en legt de acteurs dialogen in de mond die niet overdreven klef bekken. De situaties die in sentimentaliteiten dreigen te ontsporen, maken net op tijd een ironische draai. Door de enthousiaste enscenering lijkt Hitch bovendien soms een musical waarin niemand zingt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden