De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 5 december

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Keira Knightly (midden) in Anna Karenina

Het Sinterklaasjournaal
NPO 3, 17.25 uur

In de laatste aflevering van Het Sinterklaasjournaal is natuurlijk het jaaroverzicht te zien. Alle hoogte- en dieptepunten rondom de intocht, het verblijf van de Sint en de verjaardag van de Goedheiligman komen langs.

Sint & De Leeuw
NPO 1, 20.35 uur

Traditiegetrouw ontvangt Paul de Leeuw op Pakjesavond Sinterklaas (Hans Kesting). Vorig jaar had Sint geen Zwarte Pieten maar kanariepieten meegenomen. De voorstanders van Zwarte Piet waardeerden dat, zoals te verwachten, niet

Volle Zalen
NPO 2, 21.20 uur

Cornald Maas neemt een kijkje in het leven van cabaretier Claudia de Breij. De kritieken op haar Oudejaarsconference vorig jaar waren lovend. Wat is haar volgende stap? Op dit moment werkt ze in elk geval aan haar voorstelling Nu.

Kinderen van de collaboratie
Canvas, 21.15 uur

Kinderen van collaborateurs in WOII vertellen hoe hun ouders hun levens hebben beïnvloed. Veel collaborateurs hoopten een zelfstandig Vlaanderen te realiseren. Veel kinderen dromen hier nog altijd van.

Flikken Rotterdam
Eén, 21.35 uur

Flikken Rotterdam is rauwer, duisterder en gewelddadiger dan grote broer Flikken Maastricht. In deze aflevering onderzoeken Dries en Esther de moord op een welgestelde Rotterdammer die vreemde afspraakjes met mannen maakte.

The A Word
BBC 1, 22.00 uur

Dramaserie over een gezin met een zoontje dat autistisch is. Vader Pauls diepste gevoelens over het autisme van zoon Joe komen naar boven als er een filmpje van zijn gedrag wordt gemaakt. Paul staat niet achter de opnamen.

Anna Karenina (Joe Wright, 2012)
SBS 9, 20.30-23.05 uur

De wereld is één groot theater in Joe Wrights Anna Karenina. In de openingsscène gaat het doek omhoog. 'Tsaristisch Rusland, 1874' staat erop. Vervolgens voltrekt zich de tragische liefdesgeschiedenis naar Lev Tolstojs romanklassieker (1877) vrijwel geheel op het podium en in de coulissen. Het decor wordt opgebouwd waar je bij zit, zodat een kantoor rits-rats verandert in een chic restaurant, dat weer transformeert tot een volle balzaal of het huis van heldin Anna Karenina. De poorten van de schouwburg slaan open naar een weids winterlandschap en via een zijdeurtje lopen de personages zo het station van Moskou binnen. Dit met alle mogelijke filmtrucs in elkaar gezette theater kent geen logistieke beperkingen: bezoekt Anna een paardenrace waaraan haar minnaar deelneemt, dan stuiven tientallen paarden over de bühne.

In het decadente milieu van de 19de-eeuwse Russische aristocratie voert iedereen een show op. Een verhaal heeft Wright (Atonement, Pride & Prejudice) eigenlijk niet nodig om zijn punt te maken. Tom Stoppards scenario schakelt niettemin tussen twee plotlijnen: Anna's affaire met legerofficier Vronski en de veel puurdere relatie tussen haar schoonzus Kitty en dier aanbidder Levin. De gefabriceerde indruk die Anna Karenina tot in de kleinste details maakt, schept ook afstand. De personages blijven poppetjes die mooi dansen, smachten en instorten. Misschien dat een andere hoofdrolspeler nog kans had gezien Karenina's innerlijke verscheurdheid zichtbaar te maken, maar Keira Knightley is te zeer een lichtgewicht om temidden van alle bombast en kunstmatigheid een mens van vlees en bloed neer te zetten. Deze versie van Anna Karenina, de zoveelste in een lange reeks verfilmingen, is er dan ook een voor het oog, niet voor het hart. Als je dat eenmaal accepteert, valt er veel te genieten.

Alles is liefde (Joram Lürsen)
NPO 3, 20.25-22.20 uur

Sprankelende, trefzekere variatie op Love Actually, met het oer-Hollandse Sinterklaasfeest als verbindende factor. De hoofdrollen worden gespeeld door topacteurs als Carice van Houten en veel bekende Nederlanders van Wendy van Dijk tot Paul de Leeuw, van Thomas Acda tot Chantal Janzen. De film won twee Gouden Kalveren (Beste film en Beste regie) en kreeg in 2012 het vervolg Alles is familie, eveneens van Lürsen en opnieuw naar een scenario van Kim van Kooten.

Lost River (Ryan Gosling, 2014)
Viceland, 22.00-00.00 uur

Ryan Goslings regiedebuut kreeg het zwaar te verduren. Lost River, luidde de kritiek, is een derivaat van de surreële cinema van David Lynch en vooral van Nicolas Winding Refn, die Gosling castte voor Drive en Only God Forgives. In een vervallen buitenwijk van Detroit probeert Gosling een allegorische vertelling op te tuigen over de geldcrisis van moeder Billy (Christina Hendricks, uit Mad Men), die in een louche nachtclub gaat werken om huisuitzetting te voorkomen; over zoon Bones, die als koperdief wat geld bijeenschraapt en zo gaat het maar door. De film lijkt iets te willen zeggen over de geïmplodeerde Amerikaanse droom en de waanzin die daaronder schuilt, maar het resultaat oogt als een verzameling losse impressies. Maar toch. Cameraman Benoît Debie (Enter the Void, Spring Breakers) leeft zich uit in neonverlichte nachtscènes. De gloeiende, dromerige synthesizerpop van Johnny Jewel (Drive) tilt enkele op zichzelf staande momenten naar grote hoogten. Lost River is naïef en ondoordacht, maar wel compromisloos naïef en ondoordacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.