De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 4 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Fons de Poel.

Fons bij de buren
NPO 2, 20.30 UUR

Fons de Poel is in Duitsland; zijn gids is taxichauffeur Jürgen Ketel. Op zoek naar de ziel van het land reizen ze langs een bierhal en het paleis van de Pruisische vorst Frederik de Grote. In Berlijn spreekt De Poel met daklozen en internetondernemers.

De zaak van je leven
NPO 2, 21.15 UUR

De moord op barman Gijsbert Dekker in 1988 is rechercheurs Bob en Gerrit altijd bijgebleven. Nu blikken ze terug op hun onderzoek, dat Baantjerachtige trekjes had en langs vele kroegen, voetafdrukken en aanwijzingen uit Spanje liep.

Cosmonauts
CANVAS, 21.15 UUR

Ze brachten de eerste man en vrouw de ruimte in en organiseerden de eerste onbemande maanlanding: niet de Amerikanen, maar de Russen waren de echte ruimtevaartpioniers. Met deze tweedelige documentaire krijgen zij uitgebreid eerherstel.

Dit waren wij
NPO 2, 22.55 UUR

Filmmaker Josefien Hendriks (1983) dacht altijd dat ze het perfecte kind was. Maar de videobeelden die haar vader maakte in de jaren tachtig en negentig tonen een ander beeld. Dit waren wij is haar reconstructie van haar leven in het jonge gezin.

1992
CANVAS, 22.55 UUR

De levens van een rechercheur, ex-miss en zakenman komen samen in deze dramaserie over 'de grote schoonmaak' van 1992, toen in Italië de rechterlijke macht de jacht opende op corruptie in Milaan. Aflevering 1 en 2 zijn achterelkaar te zien.

Horizon
BBC 2, 00.15 UUR

Een wereld vol zelfsturende auto's? 'We zijn er bijna', denkt populairwetenschappelijk programma Horizon. Naast de voordelen van al die kunstmatige intelligentie komen ook de nadelen aan bod. Want wie is er verantwoordelijk als het misgaat?

Mad Max 2: The Road Warrior (George Miller, 1981)
SBS 9, 22.35-00.35 uur.

Om de gelijkenissen aan te tonen tussen Fury Road, het in 2015 verschenen vierde deel uit de postapocalyptische Mad Max-cyclus, en het tweede deel, The Road Warrior, dat vanavond is te zien, monteerde een fan beelden uit The Road Warrior in de trailer van Fury Road. Voorzichtige conclusie: het is bijna dezelfde film, met dezelfde desolate landschappen, dezelfde leren jasjes, dezelfde spectaculaire achtervolgingen, dezelfde analoge, 'echte' special effects. Vergeleken met de eerste Mad Max, het debuut van de Australische actievernieuwer George Miller, geldt The Road Warrior in elk geval als schoolvoorbeeld van het credo bigger, bolder, better waaraan een vervolg in dit filmgenre zich doorgaans dient te houden. De zwijgzame Max Rockatansky (wederom Mel Gibson) struint in de nabije toekomst, na de dood van zijn vrouw en zoon in deel één, de zanderige Australische vlakten af, waar benzineschaarste de boel in een moderne variant van het Wilde Westen heeft gestort. Hij sluit zich aan bij de bewoners van een tot fort verbouwd dorpje dat zich verdedigt tegen een bende los-geslagen gay-punkbenzinedieven, geleid door ene Lord Humungus. Wat volgt, is heerlijk energiek, gestoord en als echt aanvoelend spektakel. Een beroemde actiescène, waarin een motorrijder wordt gelanceerd, resulteerde zelfs in een ernstige beenbreuk van de stuntman in kwestie, de scène was volgens de regisseur zo geslaagd dat ze voor de film werd behouden.

American Dreamz (Paul Weitz, 2006)
SBS 9, 20.30-22.35 uur uur.

Martin Tweed (Hugh Grant) is als de vlotgebekte host van American Dreamz, Amerika's populairste talentenjacht op televisie, op zoek naar spraakmakende kandidaten. Die vindt hij in Omer, een gezellig zingende wannabeterrorist, en Sally (Mandy Moore), een blonde girl next door met een Irakveteraan als vriendje. Voor de ultieme kijkcijfers nodigt hij ook de depressieve president (Dennis Quaid) uit. Regisseur en scenarist Weitz (American Pie, About a Boy) maakte een satire die elf jaar na dato eigenlijk weinig aan actualiteit heeft ingeboet. Met niet voor iedereen weggelegde lach-of-ik-schiethumor ridiculiseert hij het interessante schemergebied tussen politiek en entertainment. American Dreamz bestaat uit een allegaartje van ideeën. Om echt indruk te maken, had de humor best wat scherper mogen zijn, maar als luchtig tijdsbeeld werkt het prima.

Chorus (François Delisle, 2015)
Film 1 Sundance, 23.10-00.43 uur.

Hugo was 8 toen hij spoorloos verdween. De hoop dat hun zoon nog leeft, hebben veertigers Irene en Christophe inmiddels al lang opgegeven. Hun huwelijk is door Hugo's vermissing gesloopt: Christophe is naar Mexico geëmigreerd, waar hij een structuurloos leven leidt en Irene sleept zich in Montreal half verdoofd door het leven, als zangeres in een middeleeuws koor. Wanneer hij hoort dat het lijk van zijn zoon gevonden is, reist Christophe terug naar Canada om Irene bij te staan. Acteurs Fanny Mallette en Sébastien Ricard vereenzelvigen zich volledig met hun personages: magistraal zijn ze, als rouwende, vertwijfelde ex-geliefden die niet weten wat ze aan troost of liefde van elkaar kunnen verwachten. François Delisle, die de film schreef en regisseerde, als producent optrad én verantwoordelijk was voor het prachtige zwart-witcamerawerk, lijkt gepaste afstand te willen houden ten opzichte van Irene en Christophe. Kiezend voor heldere, symmetrische composities plaatst hij de twee steeds centraal in beeld, met een spaarzaam gebruik van close-ups en een camera die alleen beweegt wanneer het nodig is. Uiteindelijk dring je veel dieper tot hen door dan je voor mogelijk zou houden bij deze koele, strenge vorm.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.