De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 30 mei

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Keira Knightley in Anna Karenina

Brandpunt
NPO 2, 20.30 uur

Deze week aandacht voor de groei van burn-outs bij scholieren. Wat kunnen scholen doen om extra stress te voorkomen? Daarnaast een verslag uit New York, dat worstelt met deeldiensten als Airbnb en Uber en naar Amsterdam kijkt voor tips.

Radio GaGa
NPO 3, 21.05 uur

Presentatoren Chris Zegers en Eva Koreman parkeren hun mobiele radiostudio bij de Piet Roordakliniek en ontmoeten ex-verslaafden die er werken aan hun herstel. De bewoners vertellen hun verhaal en kiezen plaatjes, van hardcore tot chanson.

3Doc: Genderbende
NPO 3, 21.50 uur

Voor Lashawn, Selm, Dennis en tweeling Anne en Lisa is hun geslacht niet bepalend voor hun identiteit. Ze voelen zich man noch vrouw en bepleiten in de documentaire van Sophie Dros (My Silicone Love) een hokjesvrije samenleving.

The Chillenden Murders
BBC 2, 22.00 uur

Twintig jaar na de moord op Lin Russell en haar dochter Megan bekijkt een team onafhankelijke experts opnieuw naar het beschikbare bewijsmateriaal. De in 1998 veroordeelde Michael Stone hield altijd zijn onschuld vol: zit hij onterecht vast?

Gezond Verstand
NPO 1, 21.25 uur

Huis-tuin-en-keukenmiddeltjes leveren omroep Max opnieuw een hit: 1.2 miljoen kijkers zagen vorige week dat een didgeridoo helpt bij snurkproblemen. Deze aflevering gaat over de geneeskracht van bananenschil en het plantje stinkende gouwe.

Martine van Os

Later live
BBC 2, 23.00 uur

In deze laatste aflevering van dit seizoen muziek van electropoptrio The XX, van wie onlangs het album I See You verscheen. Verder optredens van de zusjesband Haim en Trombone Shorty, een muzikant en brassbandleider uit New Orleans.

Anna Karenina (Joe Wright, 2012)
SBS 9, 20.30-23.05 uur

De wereld is één groot theater in Joe Wrights Anna Karenina. In de openingsscène gaat het doek omhoog. 'Tsaristisch Rusland, 1874' staat erop. Vervolgens voltrekt de tragische liefdesgeschiedenis, naar de klassieke roman uit 1877 van Lev Tolstoj, zich vrijwel geheel op het podium en in de coulissen. Het decor wordt opgebouwd waar je bij zit, zodat een kantoor rits-rats verandert in een chic restaurant, dat transformeert tot een volle balzaal of het huis van heldin Anna Karenina. De poorten van de schouwburg slaan open naar een weids winterlandschap en via een zijdeurtje lopen de personages zo het station van Moskou binnen. Dit met alle mogelijke filmtrucs in elkaar gezette theater kent geen logistieke beperkingen: bezoekt Anna een paardenrace waaraan haar minnaar deelneemt, dan stuiven tientallen paarden over de bühne.

De boodschap is snel duidelijk: in het decadente milieu van de 19de-eeuwse Russische aristocratie voert iedereen een show op. Een verhaal heeft Wright (Atonement, Pride & Prejudice) eigenlijk niet nodig om zijn punt te maken. Het scenario van

Tom Stoppard schakelt niettemin tussen twee plotlijnen: Anna's affaire met legerofficier Vronski en de veel puurdere relatie tussen haar schoonzus Kitty en dier aanbidder Levin. De gefabriceerde indruk die Anna Karenina tot in de kleinste details maakt, schept ook afstand. De personages blijven poppetjes die mooi kunnen dansen, smachten en instorten. Misschien dat iemand anders dan hoofdrolspeler Keira Knightley dan nog steeds kans had gezien om Karenina's innerlijke verscheurdheid zichtbaar te maken, maar Knightley is te zeer een lichtgewicht om te midden van alle bombast en opzettelijke kunstmatigheid een mens van vlees en bloed neer te zetten. Deze versie van Anna Karenina, de zoveelste in een lange reeks verfilmingen, is er dan ook een voor het oog, niet voor het hart. Als je dat eenmaal accepteert, valt er veel te genieten.

Captain Phillips (Paul Greengrass, 2013)
RTL 7, 20.30-23.15 uur

Tom Hanks is sterk als kapitein van het vrachtschip Maersk Alabama, dat in 2009 door Somalische piraten werd overmeesterd. Hij, regisseur Greengrass (United 93, Jason Bourne) en scenarist Billy Ray maken van Phillips een man die zijn vak verstaat, maar het soms niet meer weet wanneer een op qat trippende piratenbende, aangevoerd door de stoutmoedige Muse (een uitstekende en voor een Oscar genomineerde rol van debutant Barkhad Abdi), zijn schip kaapt.

Burma Storybook (Petr Lom en Corinne van Egeraat, 2017)
NPO 2, 22.55-00.05 uur

Na tientallen jaren militaire onderdrukking en een nog langere geschiedenis van koloniale overheersing verandert Myanmar (het vroegere Birma) moeizaam in een democratie. Met het verwerken van de trauma's van de dictatuur is nog nauwelijks een begin gemaakt. De documentaire Burma Storybook toont een land dat zichzelf opnieuw moet uitvinden. Centraal staat de 70-jarige Maung Aung Pwint, Myanmars bekendste nog levende dissidente dichter. Hij bracht jaren door in de gevangenis, veroordeeld om zijn kritiek op het bewind. Regisseurs Lom en Van Egeraat (Ana Ana) keren steeds weer terug naar de persoonlijke geschiedenis van Maung Aung Pwint, een ontroerende held, en laten zien dat poëzie voor veel Birmezen een springlevende en troostende kunstvorm is. De toon van Burma Storybook is er een van voorzichtige hoop, maar de documenataire laat ook zien dat verdriet zich ingraaft en diepe sporen achterlaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden