De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 24 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Katie Jarvis in Fish Tank.

Re: Schüler fur afghanistan
Arte, 19.40 uur
Veel internationale hulporganisaties vertrekken uit Afghanistan omdat het er niet meer veilig is. Ontwikkelingswerkers Peter en Annemarie Schwittek runnen er al decennialang meisjesscholen, maar ook hun project wordt stopgezet.

Das Gift der Maffia
Arte, 20.15 uur
Reportage over de Zuid-Italiaanse maffia, die zich ook bezighoudt met het illegaal dumpen van giftig afval. In 1989 kwamen de eerste schandalen aan het licht; sinds 2013 zetten de staat, activisten, journalisten en experts zich in om het tij te keren.

Dokters van morgen
NPO 1, 21.25 uur
Aandacht voor spraakmakende zorginnovaties en baanbrekende inzichten. Vandaag het overvloedige gebruik van antibiotica, waardoor een aantal bacteriën resistent is geworden. In Georgië zijn experimenten met virussen die bacteriën bestrijden.

Onschuldig?!
RTL 4, 21.30 uur
Serie over mensen die ten onrechte vastzaten voor moord. Zoals de destijds 39-jarige Dick, die trouwde met de 72-jarige Dorothea. Zes weken later was ze dood, Dick werd schuldig bevonden, maar jaren later bleek ze een natuurlijke dood gestorven.

De Toekomstbouwers
NPO 2, 22.55 uur

Wilfried de Jong spreekt talenten van de Dutch Design Week 2017. De jury, onder leiding van Dutch Design Foundation-directeur Martijn Paulen, kiest elke week één finalist. Een van hen krijgt het VPRO Toekomst Bouwdepot van 10 duizend euro.

40 jaar Bijlmerbajes
NPO 3, 23.00 uur

Documentaire over de roemruchte zogenoemde Bijlmerbajes, die vorig jaar de deuren sloot. De Heineken-ontvoerders zaten er, Volkert van der G. en Klaas Bruinsma. Hoe konden hier zo'n honderd ontsnappingen plaatsvinden?

Wilfried de Jong Beeld anp

Fish Tank (Andrea Arnold, 2009)
Viceland, 19.00-21.15 uur

De 15-jarige Mia heeft in het verpletterende Engelse drama Fish Tank niets anders te doen dan wat rond te slenteren door haar troosteloze nieuwbouwwijk, danspassen te oefenen op hiphopliedjes en ruzie te zoeken met de meiden in de buurt. Tot ze zich openstelt voor mama's nieuwe vriendje Connor (Michael Fassbender, toen nog niet de beroemdheid die hij nu is). Fantastisch, zo subtiel als regisseur Andrea Arnold in het midden houdt wat er dan precies door Mia heen gaat. Het kan zijn dat ze verliefd is op Connor, maar het kan ook de behoefte zijn aan een maatje of vaderfiguur.

Die dubbelzinnigheid wordt tot in de finesses volgehouden in Fish Tank, dat op het filmfestival van Cannes werd bekroond met de juryprijs. Neem de even verontrustende als zwoele scène waarin Mia voor Connor danst en bij hem op de bank gaat liggen alles badend in een onwerkelijk licht, dat het midden houdt tussen dat van een straatlantaarn en een zonsondergang. De destijds 17-jarige Katie Jarvis, door Arnold (Red Road, American Honey) ontdekt toen ze in een treinstation met haar vriendje stond te ruziën, is magistraal als Mia. Het beeldformaat van de film is door Arnold op Jarvis' lengte toegesneden: Fish Tank is gedraaid in de ouderwetse verhouding van 4:3. Wat Arnold betreft is dat een meer 'mens-gecentreerde' verhouding dan breedbeeld, dat geschikter is voor landschappen en spektakel. Deze keuze heeft in de film, ook door zijn vele close-ups, het uitgekiende gebruik van slow motion en een precies uitgewerkte soundtrack, vaak een uiterst zinnelijk effect.

No Escape (John Erick Dowdle, 2015)
Film 1 Premiere, 20.30-22.08 uur

Bravoure hebben ze zeker, de makers van de politiek zeer incorrecte thriller No Escape. Neem de patstelling waarin de hoofdpersonages zich na een half uur bevinden. Hun hotel, in een niet nader genoemd Aziatisch land, wordt door rebellen kapotgeschoten. Ze verschansen zich op het dak, maar helaas: de opstandelingen hebben helikopters. De enige uitweg, voor waterbouwkundig ingenieur Jack Dwyer (Owen Wilson), echtgenote Annie (Lake Bell) en dochters Beeze en Lucy is het gebouw aan de overkant. Als de meisjes niet durven springen, moet papa ze maar gooien.

Compleet gestoord, maar blijf bij al die vreselijke net-over-de-dakrand-shots maar eens denken dat het allemaal nergens op slaat. Ook stoutmoedig van regisseur John Erick Dowdle en broer en scenarist Drew dat ze Owen Wilson kozen voor de rol van actieheld. Ergens past Wilsons kenmerkende sukkeligheid wel bij de rol. De onlangs in Azië gearriveerde Dwyer heeft immers geen idee wat er speelt in het land. Er valt veel aan te merken op No Escape: Pierce Brosnan als de karaokende huurling, de rammelende plot, de lachwekkende finale, seksisme hier, racisme daar. En toch laat je je als toeschouwer meeslepen.

Rise of the Planet of the Apes (Rupert Wyatt, 2011)
Veronica, 21.00-23.05 uur

Prequel op de klassieke apenplaneet-sf-serie, die verklaart hoe die duivelse apen zo intelligent zijn geworden. Dat blijkt bovenal te wijten aan de jonge wetenschapper Will (James Franco), die nogal vrijelijk experimenteert in zijn onderzoek naar een geneesmiddel voor alzheimer, met de aap als proefdier. Het scenario is rommelig, de personages zijn slecht uitgewerkt, maar de aapeffecten zijn indrukwekkend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden