De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 22 augustus

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

RTL Z zendt een documentaire uit over Tony's Chocolonely. Beeld anp

Vroege vogels
NPO 2, 19.20 uur

Het team van natuurprogramma Vroege vogels begint een nieuw seizoen in De Biesbosch. Ze krijgen gezelschap van vele muggen, gaan 's nachts op zoek naar de bever en volgen drie jonge visarenden die op het punt staan uit te vliegen.

Uefa Champions League
Veronica, 20.00 uur

Nice, de nieuwe club van recordinternational Wesley Sneijder, speelt in deze laatste voorrondewedstrijd opnieuw tegen Napoli. De Fransen moeten flink aan de bak, want vorige week verloren ze de uitwedstrijd kansloos met 2-0.

Wesley Sneijder speelt met Nice tegen Napoli. Beeld afp

Terzake docu
Canvas, 20.20 uur

In 2016 werden in Chicago meer moorden gepleegd dan in New York en Los Angeles bij elkaar. Voor CNN gaat komiek, publicist en verslaggever W. Kamau Bell terug naar de stad waarin hij opgroeide om te kijken wat daar aan de hand is.

Tony's Chocolonely
RTL Z, 20.30 uur

Documentaire over Tony's Chocolonely, de chocoladereep bedacht door een groep journalisten om aandacht te vragen voor kindslavernij in de cacao-industrie. De reep moest slaafvrij zijn, maar dat was en is nog steeds zo goed als onmogelijk.

India's Partition
BBC 2, 22.00 uur

Regisseur Gurinder Chadha (Bend It Like Beckham, Viceroy's House) reist van Southall -het Little India van Londen - naar Delhi. Ze praat met experts en getuigen over de impact van de scheiding van India en Pakistan in 1947.

2doc: Forever Pure
NPO 2, 22.45 uur

Over voetbalclub Beitar Jeruzalem, waar in 2012-2013 de pleuris uitbreekt als eigenaar en oligarch Arcadi Gaydamak twee islamitische spelers uit Tsjetsjenië aantrekt. De harde kern komt in actie en begint een racistische campagne.

Ghost (Jerry Zucker, 1990)
RTL 8, 20.30-23.05 uur

Wie Ghost zegt, zegt pottenbakken. Maar laten we het nu eens over iets anders hebben dan over de ontiegelijk vaak geparodieerde scène waarin Demi Moore en Patrick Swayze elkaar opgeilen terwijl ze lepeltje-lepeltje aan de pottenbaktafel zitten. Over het gemak bijvoorbeeld waarmee de twee acteurs ook zonder softerotische krachttoeren een alleszins geloofwaardig stel neerzetten. Zeker in de eerste twintig minuten, wanneer bankier Sam (Swayze) nog onder de levenden is en net als elke sterveling moeite heeft om met zijn geliefde Molly (Moore) te communiceren, wordt Ghost lang niet zo glad en dik aangezet als van een romantische Hollywoodfilm te verwachten valt; alleen al het opvallend spaarzame gebruik van muziek is een verademing. De grootse gebaren en tranentrekkende strijkers bewaart regisseur Jerry Zucker (Airplane!, First Knight) voor later, nadat Sam schijnbaar toevallig is vermoord en hij als dolende geest moet leren wat zijn plek op aarde is. En ook dan blijven de momenten waarop Sam probeert een limonadeblikje weg te schoppen of met een zwevend muntje aan Molly te laten zien dat hij echt bestaat indrukwekkender dan de inmiddels behoorlijk verouderde speciale effecten. Grootste huzarenstuk, dat net als Bruce Joel Rubins scenario met een Oscar werd bekroond: Whoopi Goldberg, die als medium Oda Mae moet doen alsof ze tegenspeler Swayze weliswaar hoort, maar niet ziet. Als je het zo bekijkt, is Ghost een behoorlijk geslaagde oefening in gewoonheid.

Contagion (Steven Soderbergh, 2011)
Net 5, 20.30-22.40 uur.

Ergens tijdens haar zakentripje naar Hongkong moet Beth (Gwyneth Paltrow) haar kuchje en koorts hebben opgelopen, maar waar? Als ze een dag later schokkend en schuimbekkend sterft in een Amerikaans ziekenhuis, en onderwijl alles en iedereen met wie ze in aanraking is gekomen heeft besmet, verkeren de epidemiologen in rep en roer. Ondertussen worstelt Beths echtgenoot (Matt Damon) met de verwoesting die het virus aanricht in zijn gezin én met onverwacht postuum huwelijksleed: echt genote Beth vulde haar tussenstop uit China met een bliksembezoekje aan haar ex in Chicago. Ook daar slaat de dodelijke griep inmiddels om zich heen. In Soderberghs met sterren gevulde pandemiethriller Contagion kan een personage elk moment levenloos opduiken in een dichtgeritste plastic zak. Melodrama, een standaardingrediënt in virusuitbraakfilms, is praktisch afwezig. Contagion waaiert breed uit en volgt personages die zich verspreiden over de aardbol, met als gevolg dat niet alle verhaallijnen helemaal uit de verf komen. Naarmate het dodental stijgt, lijkt de spanning opmerkelijk genoeg juist weg te zakken.

Félix et Meira (Maxime Giroux, 2014)
Arte, 00.35-02.20 uur.

Meira, die met haar echtgenoot en dochtertje een geïsoleerd leven leidt in de chassidische wijk van Montreal, gaat kopje onder in haar streng-religieuze milieu. Tot haar pad kruist met dat van de iets oudere, duidelijk in haar geïnteresseerde Félix. Wat Félix op zijn beurt van Meira wil, lijkt hij zelf niet precies te weten. Misschien dat hij als door het leven slalommende atheïst bij haar antwoorden zoekt die hij zelf niet kan vinden. Hoe vaker de twee elkaar opzoeken, hoe serieuzer hun affaire in elk geval lijkt te worden. Martin Dubreuil portretteert Félix met een warmte en sympathieke onbezonnenheid waardoor je meteen begrijpt dat Meira voor hem valt. Hadas Yaron (eerder al sterk in haar vergelijkbare rol in het Israëlische drama Fill the Void) maakt Meira even timide als levenslustig, even opstandig als radeloos. Uitgezonden met Duitse ondertitels.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden