De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 19 april

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Jools Holland opent vanavond een nieuw seizoen van zijn muziekprogramma.Beeld anp

DFB Beker

ARD, 20.15 uur

Geen Champions League deze week, maar wel een liveverslag van de bekerwedstrijd tussen Bayern München en Werder Bremen. Gevallen reus Bremen bungelt in de competitie ergens onderaan en kan een succesje goed gebruiken.

Brandpunt

NPO 2, 20.30 uur

Aart Zeeman doet verslag vanuit het grensgebied tussen Eritrea en Ethiopië, vanwaaruit steeds meer mensen naar Europa vluchten. Ook is er aandacht voor Next Step, een initiatief waarmee prostituees aan een nieuw leven geholpen worden.

Viktor Skripnik, coach van Werder Bremen.Beeld afp

Apocalyps Stalin

Canvas, 21.05 uur

Begin van driedelige documentaireserie over Jozef Stalin. In 1917 helpt hij Lenin aan de macht, om hem een paar jaar later op te volgen als nietsontziende 'Rode Tsaar' van de Sovjet-Unie. Van Stalins ideologische veren is dan al weinig meer over.

Europe: Them or Us

BBC 2, 22.00 uur

In aanloop naar het referendum over een eventuele Brexit, bekijkt de BBC de roerige geschiedenis tussen 'hen en ons'. In 1975 gaf 67,2 procent van het Britse volk het Europese project zijn zegen, maar echt enthousiast is het land nooit geweest.

Molenbeek

NPO 2, 23.00 uur

In de tweede aflevering van deze reeks spreekt journalist Eric Goens met de ouders van een jongen, die naar Syrië vertrok om oorlog te voeren. Ook bezoekt hij de plaatselijke supermarkt met een vrouw die niet meer alleen over straat durft.

Later live

BBC 2, 23.00 uur

Jools Holland opent een nieuw seizoen met de oude meester Paul Simon. Deze speelt een klassieker en een lied van zijn nieuwe soloalbum. Ook zangeres Laura Mvula, MC Kano, singer-songwriter Jason Isbell en rockband The Coral zijn te gast.

Mad Max Beyond Thunderdome (George Miller en George Ogilvie, 1985)

Veronica, 22.35-00.40 uur

Het is voorstelbaar dat Mad Max Beyond Thunderdome, als derde spektakelstuk in zes jaar, dertig jaar geleden wat veel van het goede was. Maar tegenwoordig oogt deze aflevering uit de actieserie opvallend fris en modern. George Miller, geestelijk vader, producer en regisseur van de serie, was er vanwege een verongelukte vriend wat minder met zijn hoofd bij (vandaar ook de tweede regisseur), maar in alle opzichten is de regie geïnspireerd. Het verschil in tempo tussen de rustige gedeelten en de opzwepende actiescènes, de fotografie van die actiescènes zelf en de schitterende artdirection van de film: het is allemaal gedaan op een manier die nu nog allerminst verouderd voorkomt.

Misschien is het enige verwijt dat je deze Mad Max kunt maken, dat er eigenlijk te veel verhaal in zit. Vertrouwd is het element van de man zonder naam (Mel Gibson), die in een post-apocalyptische wereld zijn vehikel verliest en zo verzeild raakt in een laatste oord waar mensen nog kunnen voortbestaan. Dat is ook hier een samenleving geregeerd door slechteriken, met aan het hoofd de in fraaie haute-couturemaliënkolder gehulde Tina Turner. Zij wil af van degene die de 'onderwereld' bestuurt, verantwoordelijk voor de energievoorziening. Enfin, allemaal vertrouwd, effectief en gepast. Minder geldt dat voor een zoekend volk waar de held later bij terechtkomt en dat in hem een verlosser ziet. Dan worden het verhaal en de symboliek wat te veel van het goede.

Het laat onverlet dat Mad Max Beyond Thunderdome een uitstekende actiefilm is met minstens één historische vechtscène: die tussen Mad Max en Master Blaster, de heerser over de onderwereld, die bestaat uit twee mensen: een brains en een body. Het idee van de uit ijzeren tralies gebouwde kaasstolp Thunderdome is: twee man gaan erin, slechts één komt eruit. De strijders in deze futuristische arena - met Tina Turner als keizerin hoog boven hen en het publiek - worden bovendien aan grote elastieken gebonden, zodat ze her en der allerlei wapens vandaan kunnen plukken. Het is bizar, het is onmogelijk, maar het is geweldig gedaan.

Invictus (Clint Eastwood, 2009)

Vooraf werd in Afrika nog even geprotesteerd tegen de casting van deze Mandela-biopic, want waarom toch altijd een Amerikaanse acteur vragen voor de rol van Zuid-Afrika's eerste zwarte president? Maar Morgan Freeman heeft maar één enkele scène nodig om de critici te ontwapenen: trek hem zo'n oversized lawaaihemd aan en hij ís Mandela, met die karakteristieke mengeling van trots, bescheidenheid en charisma. Freeman is de belangrijkste troef van deze Eastwood, die een wat gelaagder scenario goed had kunnen gebruiken.

Dragon: The Bruce Lee Story (Rob Cohen, 1993)

SBS 9, 23.10-01.30 uur.

Drugsgebruik is vaak geopperd als verklaring voor de plotselinge dood van kungfu-ster Bruce Lee, die in 1973 op het hoogtepunt van zijn roem overleed. Maar van drugs wil de filmbiografie van Rob Cohen, gebaseerd op het boek dat Linda Lee Cadwell over haar echtgenoot schreef, niets weten. De actieheld werd in haar ogen gekweld door een demon: een kwaadaardige krijger met wie hij in zijn nachtmerries een niet te winnen strijd aanging. De gedroomde, gechoreografeerde gevechten zijn de beste scènes in de film. In die fragmenten weet de als danser geschoolde Jason Scott Lee (geen familie) in de hoofdrol de acrobatiek en de snelheid van Bruce Lee te benaderen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden