De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 13 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u dinsdag zien.

Tommy Lee Jones en Wesley Snipes in U.S. Marshals.

Mensch Franziskus!
ZDF, 20.15 uur

Een documentaire over paus Franciscus, die vijf jaar geleden aantrad. Hij pakt veel zaken anders aan dan zijn voorgangers. Zo steekt hij zijn hand uit naar niet-gelovigen. Vlak na zijn aantreden zei hij dat Jezus ook stierf voor atheïsten.

Jan Terlouw: Het is zo simpel
NPO 2, 20.25 uur

Jan Terlouw (85) probeert op zijn eigen manier de mensheid aan het verstand te brengen dat we over moeten op duurzame energie. In deze documentaire een portret van Terlouw en andere duurzaamheidsambassadeurs.

Jan Terlouw. Foto anp

Ellie op patrouille
NPO 1, 21.25 uur

Ellie Lust gaat met politiecollega's uit andere landen op pad en laat op haar eigen, droogkomische wijze zien hoe die te werk gaan. Vandaag is ze in Albanië; ze gaat op patrouille in een gebied waarin veel mensensmokkelaars actief zijn.

2Doc: Hiroshima
NPO 2, 23.20 uur

Op 6 augustus 1945 gooiden de Amerikanen een atoombom op de Japanse havenstad Hiroshima. Aan de hand van archiefbeelden van de Japanse televisie, de Japanse overheid en het leger wordt verteld wat de verwoestende gevolgen waren.

Verwoest Hiroshima. Foto afp

Nooit meer slapen
NPO Radio 1, 00.00 uur

Schrijver P.F. Thomése is te gast. Sinds hij zijn beste vriend Jos Kessels opvoert als hoofdpersonage in zijn romans, is de liefde bekoeld. Thomése beloofde niet meer over Kessels te schrijven, maar in zijn nieuwe roman is hij toch weer terug.

Inside Britain's Moped Crime Gangs
BBC 1, 00.15 uur

Het is een nieuwe vorm van criminaliteit in Groot-Brittannië: berovingen vanaf scooters. In 2017 waren er in Londen 23 duizend berovingen vanaf een scooter. Verslaggever Livvy klimt achterop bij een dief, die haar op makkelijke slachtoffers wijst.

U.S. Marshals (Stuart Baird, 1998)
Veronica, 23.15-01.45 uur.

De 'verkeerde man': hij was dikwijls simpelweg op het verkeerde moment op de verkeerde plaats en wordt nu op de hielen gezeten vanwege een misdaad die hij nooit heeft begaan, al is het uiteraard extra spannend als dat laatste voor de kijker zo lang mogelijk in twijfel wordt getrokken. Het was een thema waarmee vooral Alfred Hitchcock goed uit de voeten kon in films als North by Northwest en The Wrong Man, maar ook andere filmmakers weten er mee te scoren. Een persoon die ten onrechte van een misdaad wordt beschuldigd, ziet geen andere uitweg dan vluchten, waarna een lange achtervolging ontstaat: zo zat ook het uitstekend geconserveerde The Fugitive (1993) met Harrison Ford in elkaar, waarin Ford de politie van Chicago ervan moet zien te overtuigen dat hij zijn echtgenote níét heeft vermoord.

Ook het vanavond uit te zenden vervolg hierop, U.S. Marshals, verloopt volgens deze formule. Deze keer wordt Wesley Snipes aangezien voor een moordenaar, van een dubbele moord zelfs. Hoewel een beveiligingscamera de moord zou hebben vastgelegd, is uiteraard niets wat het lijkt. Dat resulteert onder meer in een spectaculaire ontsnappingspoging uit een al opgestegen vliegtuig, gevolgd door de ontrafeling van een complex samenzweringsplot. De ster van beide films is opnieuw U.S. Marshal Tommy Lee Jones, die voor zijn vertolking van hetzelfde personage in The Fugitive met een Oscar werd bekroond.

La La Land (Damien Chazelle, 2016)
Film 1 Premiere, 13.55-15.57 uur.

Zo maken ze ze niet meer, kon je altijd denken over de klassieke Hollywoodmusical. Tot 2016, toen Damien Chazelle (Whiplash) een onvervalst nostalgische technicolordroomwereld optrok, gevuld met afwisselend wervelende en intieme liedjes en dansnummers rond het aanvankelijk zo zonnige liefdespaar Mia (Emma Stone) en Sebastian (Ryan Gosling). En toch, kun je stellen, is het met Oscars overladen La La Land een film van deze tijd, waarin ambitieuze dertigers hun persoonlijke ontwikkeling verkiezen boven de routine van een relatie: Mia wil actrice worden, Sebastian wil een jazzclub. Hun ambities drijven hen steeds verder uit elkaar. Maar heeft Chazelle dat melancholieke verloop van de film dan weer niet afgekeken van de kleurige maar droeve musicals die idool Jacques Demy maakte in de jaren zestig? Probeert hij op die manier niet een laagje diepgang te geven aan een verder oppervlakkige film? Kortom, de helepro- en anti-La La Land-discussie kan vandaag in de huiskamer opnieuw losbarsten.

Suzanne (Katell Quillévéré, 2013)
Arte, 13.35-15.25 uur.

Suzanne is een losgeslagen vrouw, die zich door niemand laat vertellen wat ze moet doen. Niet door haar zus en ook niet door haar vader, of ze nu 15, 20 of achter in de 30 is. Telkens als ze de volgende manke stap in haar leven heeft gezet een onvoorziene zwangerschap, een romance met een crimineel springt regisseur en scenarist Katell Quillévéré (Réparer les vivants) resoluut vooruit in de tijd. Jarentachtigdecors maken rap plaats voor grunge en mobieltjes, terwijl Suzannes vader elke scène kaler wordt. Een interessant experiment, en hoofdrolspeelster Sara Forestier kan die gewaagde en haastige verteltrant prima aan. De vertelstructuur is wat plompverloren, waardoor je nooit volledig bij Suzannes relaas wordt betrokken, maar aangrijpende momenten zijn voldoende aanwezig.