De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 11 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Het ruimtestation Mir in 1997.Beeld afp

The Undateables Special

NPO 3, 21.00 uur

Na drie seizoenen vol dates van jongeren met een handicap is het tijd voor een terugblik. Hoe gaat het met charmeur Wouter? Na de uitzending in 2013 kreeg hij stapels fanmail. Zat er iemand bij die hem niet in de 'vriendenzone' parkeerde?

Cosmonauts

CANVAS, 21.10 uur

In aflevering 2 (van 2) wordt duidelijk waarom de Sovjets de race naar de maan verloren en hoe ze daarna hun comeback maken met ruimtestation Mir. In 1997 gaat het spectaculair mis wanneer het station botst op een bevoorradingscapsule.

Zaak van je leven

NPO 2, 21.15 uur

Politiemannen Benno en Peter blikken terug op hun onderzoek naar de verdwijning van hobbyfotograaf Henk Peters in Arnhem in 2009, 'een moordzaak zonder lijk'. Zonder dat Peters werd teruggevonden, werd toch de dader veroordeeld.

Where the wild men are

CANVAS, 22.00 uur

Wat Floortje Dessing in Aan het einde van de wereld deed, doet avonturier Ben Fogle in Where the Wild Men Are. In deze aflevering ontmoet hij Mike en Fran Turner, een echtpaar dat in het ijskoude Alaska zijn eigen blokhut bouwde.

In the Dark

BBC 1, 22.00 uur

Start van mysterieuze misdaadserie waarin de hoogzwangere detective Helen Weeks terugkeert naar haar geboortedorp in het landelijke Derbyshire. Twee meisjes zijn ontvoerd en hoofdverdachte is de man van haar vroegere beste vriendin.

No burqas behind bars

NPO 2, 22.45 uur

Documentaire uit 2012 die twee vrouwen volgt in de Takhargevangenis in Afghanistan. Sara vluchtte voor een uithuwelijking en Najibeh verliet haar huishouden vol geweld; nu zitten ze samen vast. Woensdag is het vervolg, Prison Sisters, te zien.

Hereafter (Clint Eastwood, 2010)

SBS 9, 20.30-23.05 uur

Talloze films hebben een beeld geschetst van het leven na de dood, daarbij leunend op religieuze tradities, schilderkunst en literatuur. Alleen al de locatie en vormgeving van de hemel: vaak in brede streken geschilderd, terwijl de personages veelbetekenend omhoog kijken als ze het paradijs zoeken.

In Hereafter blijft het wat suggestiever. De personages hebben uitgebleekte visioenen van een oneindige ruimte vol stilstaande mensen; de kaft van een boek over de hemel toont een blauwe lucht met serene witte wolken. Een medium vertelt in opdracht van een overleden jongetje dat je er 'alles kunt zijn en alles tegelijk', en dat gewichtloosheid 'echt cool' is. Het leven na de dood wordt vrijwel geheel getoond vanuit de belevingswereld van de personages of besproken in hun eigen woorden. Daarmee lijken regisseur Eastwood en scenarist Peter Morgan (The Queen) een zekere afstand tot de thematiek te bewaren, maar die afstand is schijn.

De film kent drie hoofdpersonages: het achtergebleven tweelingbroertje van een doodgereden jongen, onderzoeksjournalist Marie Lelay, die tijdens een spectaculair gefilmde tsunami een bijna-doodervaring heeft, en medium George Lonegan (Matt Damon), die door zijn paranormale gaven is veroordeeld tot een eenzaam bestaan. Lijntjes die allicht mooi spiritueel samenkomen.

The Tourist/Cry-Baby (Florian Henckel von Donnersmark, 2010 / John Waters, 1990)

RTL8, 20.30-22.35 uur / Net 5, 20.30-22.15 uur

Het James Bond-achtige The Tourist is zichtbaar verzopen in concessies en compromissen, met een ongeloofwaardig resultaat. En toch en toch. Terwijl je kijkt, weet je dat het niet goed is, maar je verveelt je geen moment. Tegen het altijd spectaculaire decor van Venetië probeert een docent met een gebroken hart (Johnny Depp) over zijn liefdesverdriet heen te komen, terwijl hij wordt gebruikt door een stijlvolle, mysterieuze vrouw (Angelina Jolie).

Wilt u Depp in zijn jongere jaren zien, dan kunt u heen en weer zappen tussen The Tourist en Cry-Baby, een toegankelijke komedie van 'pope of trash' John Waters, waarin Depp een jarenvijftigtieneridool met gebroken hart speelt.

Mad Max Beyond Thunderdome (George Miller en George Ogilvie, 1985)

SBS 9, 23.05-01.10 uur uur

Nog altijd fris ogende dertig jaar oude film in de reeks rond de eenzame strijder in de post-apocalytische wereld. Het verschil in tempo tussen de rustige gedeelten en de opzwepende actiescènes, de fotografie van die actiescènes zelf en de schitterende artdirection van de film: het komt allerminst verouderd over.

De samenleving waarin de man zonder naam (voor de derde en laatste keer Mel Gibson) verzeild raakt, is er ook dit keer een geregeerd door slechteriken met aan het hoofd de in fraaie haute-couturemaliënkolder gehulde Tina Turner. Uitstekende actiefilm met minstens één historische vechtscène, die tussen Mad Max en een slechterik die bestaat uit twee mensen: een brains en een body.

Ghostbusters (Ivan Reitman, 1984)

Film 1 Premiere, 01.05-02.50 uur

Ook na de soort-van-remake van vorig jaar blijft de allereerste Ghostbusters het leukst. Wie beseft dat de cast destijds afkomstig was van het satirische tv-programma Saturday Night Live (Bill Murray, Dan Aykroyd), weet van tevoren dat in de komedie over wetenschappers die als klusjesmannen bovennatuurlijk kwaad te lijf gaan, de meligheid zegeviert; tot en met de duivels lachende reuzenspekjesman die in de finale dreunend op de helden afstapt.

Mocht u daarna de slaap verloren hebben: Film1 zendt ook Ghostbusters 2 én de door vrouwen aangevoerde remake uit 2016 uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden