De Volkskrant tv-selectie voor 8 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Adriaan van Dis presenteert een talkshow in aanloop naar de Boekenweek. Foto anp

Hier is... Adriaan van Dis
NPO 1, 19.00 UUR

Voor de zesde en laatste keer maakt De Wereld Draait Door in aanloop naar de Boekenweek plaats voor de talkshow van Adriaan van Dis. Te gast zijn alleskunner Stephen Fry en de Palestijns-Syrische dichter Ghayath Almadhoun.

Europa League
RTL 7, 19.00 UUR

Voormalig voetbalgrootmacht AC Milan doet weer eens mee om de prijzen en neemt het in deze kwartfinale op tegen Arsenal. Aansluitend (21.00 uur) live de wedstrijd tussen Sporting Lissabon en Viktoria Plzen.

Break Free
NPO 3, 21.00 UUR

In de eerste aflevering van dit seizoen het verhaal van avonturier Niels van der Ploeg, die op 23-jarige leeftijd om het leven kwam bij een bootongeluk. Voor zijn dood had hij het net geschopt tot kapitein op het schip van koning Willem-Alexander.

Focus
NPO 2, 21.25 UUR

Het team van Focus maakt kennis met de macht van het algoritme. Je kunt er de kans op ziekten mee voorspellen of het perfecte bod uitrekenen voor je droomhuis. Er bestaan zelfs algoritmen die muziek en schilderkunst maken.

Check-point
Canvas, 21.45 UUR

Deze week in Check-point een reportage over homoseksualiteit in het internationale voetbal (gemaakt met steun van de John Blankenstein Foundation). Waar blijft de eerste, openlijk homoseksuele topvoetballer?

Civilisations
BBC 2, 22.00 UUR

Professor Mary Beard kijkt naar hoe de mens eeuwenlang naar zichzelf heeft gekeken. Ze bespreekt en toont standbeelden uit het oude Egypte, tekeningen uit Mexico en het reusachtige Terracottaleger van de Chinese keizer.

Les affamés (Robin Aubert, 2017)
Te zien op Netflix

Als cineast kun je moeilijk een genre uitkiezen dat méér platgetreden is dan de zombiefilm. Dat geldt al helemaal sinds blockbusters als 28Days Later (2002) en World War Z (2013) en televisieserie The Walking Dead de zombie salonfähig hebben gemaakt. Iedereen weet tegenwoordig wat een zombie is, wat-ie wil en wat-ie doet en welke clichés bij dat concept horen.

Best een prestatie dus, wanneer een levende-lijkenfilm toch weet te verrassen. De Canadese productie Les affamés, die sinds kort op Netflix staat, is er zo eentje. De setting (een door een zombieplaag verwoeste wereld waarin een handvol overlevenden het met elkaar moet zien te redden) is ouwe koek, maar ze praten er tenminste wel Frans met een stevige Quebec-knauw; iets wat we nog nooit eerder in zombieland hebben gehoord.

Belangrijker dan die tongval is dat schrijver en regisseur Robin Aubert een verrassende draai weet te geven aan scènes die je als zombiefan al tig keer hebt gezien. Het begin van de opmerkelijk beheerste, vaak ook komische film, die op het filmfestival van Toronto werd bekroond als Beste Canadese speelfilm van 2017, is een uitstekend voorbeeld: een van de personages rent voorbij de camera het bos in, op de vlucht voor een horde ondoden. In plaats van met hem mee te rennen, zwenkt de camera naar rechts, zodat we de zombies zien, maar de door hen achtervolgde man uit het oog verliezen. Wat dan nog, denkt u wellicht wanneer u geen zwak voor het genre heeft, maar het is dankzij zulke eigenzinnigheden dat de film veel spannender en interessanter wordt dan zoveel andere genreoefeningen. Komt natuurlijk ook doordat de personages zo normaal, alledaags en sympathiek zijn: dit is nou eens een zombiefilm waarbij het je wél kan schelen of iemand wordt opgegeten of niet. Fijn dat Aubert ook wat dat betreft geïnspireerd met de regels speelt, en de ene dood lekker goor in beeld brengt, en de andere juist heel suggestief.

Zombies in Les affamés.

Magic Mike XXL (Gregory Jacobs, 2015)
Net 5, 20.30-22.45 uur

Twee keer Channing Tatum. Later op de avond zijn doorbraakhit Step Up (2006) en daarvoor het vervolg op Steven Soderberghs Magic Mike (2012). Die film, rond meester-stripper Mike (Channing Tatum), was een duistere komedie, waarmee regisseur Steven Soderbergh van alles wilde zeggen over de Amerikaanse droom en seksisme. Tegelijkertijd kon je je nooit eerder zo schaamteloos verlustigen aan het mannenlijf in de keurige omgeving van de bioscoop: het was een parade van overbodig naakt, wasbordjes en strakke billen. Op die lijn gaat het vervolg, geregisseerd door Soderberghs rechterhand Jacobs, gewiekst verder. 'We willen mannen als lustobject neerzetten, omdat dat al genoeg is gebeurd met vrouwen', beloofde hoofdrolspeler Channing Tatum van tevoren; verdere ambities lijkt de vervolgfilm niet te hebben. Een plot van betekenis ontbreekt; daar kwam het publiek de eerste keer immers ook niet voor. Mike, die in de eerste film nog stript om zijn eigen meubellijn op te zetten en tot slot afscheid neemt van de cynische stripperswereld, keert terug dankzij Spotify: 'zijn' stripnummer wordt gedraaid, hij doet een sexy dansje in zijn werkplaats en laat vervolgens vrijwel meteen het gereedschap vallen voor een laatste weekend met de ex-collega's. Het strippersbloed kruipt waar het niet gaan kan.