De Volkskrant tv-selectie voor 7 augustus

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Klassiek licht en dito schaduwen in The Third Man van Carol Reed.

Rio Live
NPO 1, 04.24 uur

Zwemmen in Rio, met de 4 x 100 meter vrije slag estafette bij de vrouwen. Nederlanders Ranomi Kromowidjojo, Femke Heemskerk, Marrit Steenbergen en Maud van der Meer maken kans op een plek het podium, al zijn de Australische vrouwen grote favoriet voor het goud.

City folk
NPO 2, 17.05 uur

Nieuwe reeks van de NTR-serie waarin bewoners van multiculturele steden worden geportretteerd. In aflevering één zien we drie Amsterdammers: kickbokser en aspriant-zanger Jeroen Weerdenburg, voormalig prostituee Metje Blaak en rapper Negativ (Maurits Delchot).

Rio Live
NPO 1, 17.15 uur

Op dag twee is er kans op Nederlandse medailles bij het wielrennen: bij de wegwedstrijd voor de vrouwen, over een parcours van 130 kilometer met start én finish in Flamengo Park, worden titelverdedigster Marianne Vos en Anna van der Breggen tot de favorieten gerekend.

Zomergasten
NPO 2, 20.20 uur

Cabaretier, schrijver en tv-maker Arjen Lubach (1979) won dit jaar de Zilveren Nipkowschijf voor zijn Zondag met Lubach. Op zijn Zomergasten-avond laat hij onder meer fragmenten zien uit documentaire The Aristocrats, Wegmisbruikers en Hotel Chevalier van Wes Anderson.

Arjen Lubach. Beeld anp

Slow train through Africa
Eén, 22.25 uur

Tijdens zijn treinreis dwars door Afrika doet de Britse tv-presentator Griff Rhys Jones Kenia en Tanzania aan. Van de Keniase hoofdstad Nairobi reist hij naar Makindu, waar hij een Indische tempel bezoekt. In Tanzania geeft hij babyolifantjes de fles en bezoekt hij de Masai.

The Polgar Variant
Canvas, 23.45 uur

Documentaire uit 2014 over drie Hongaars-Joodse zussen die opgroeiden in het communistische Boedapest van de jaren zeventig en schaakkampioenen moesten worden. Dat moest van hun vader László Polgár, die zijn dochters isoleerde en drilde tot meesterschakers.

The Third Man (Carol Reed, 1949)
BBC 2, 14.00-15.40 uur

De alom gelauwerde klassieker The Third Man (1949) is, als we eerlijk mogen zijn, een best wel lastig te volgen film. Schimmen vertolken een hoofdrol in het scenario van Grahame Green, die na The Fallen Idol (1948) opnieuw samenwerkte met regisseur Carol Reed. Maar weergaloos blijft-ie, niet in de laatste plaats dankzij de übercharismatische verschijning van Orson Welles én vooral het moment waarop die plaatsheeft en het betoverende camerawerk van Robert Krasker, die eerder met een andere klassieker, Brief Encounter (1945) ook al zo getoverd had met licht, schaduwen, camerastandpunten en scherptedieptevariaties. En dan hebben we de muziek met dat bijna irritant bekende deuntje, gespeeld door componist Anton Karas zelf op een citer, nog niet eens genoemd.

Kraskers sfeerbepaling doet het goed in het naoorlogse, in vier zones verdeelde Wenen, waarheen pulpschrijver Holly Martins (Joseph Cotten) reist omdat zijn vriend Harry Lime (Orson Welles) er een klus voor hem heeft. Bij aankomst blijkt Lime onder zeer verdachte omstandigheden te zijn gestorven, waarna Martins op onderzoek gaat. Al snel ontdekt hij gruwelijke feiten rond de zakenpraktijken van zijn vriend, die dan opeens spoiler alert voor wie de 66 jaar oude film nog nooit gezien heeft als de film al een uur bezig is, in levenden lijve tegenover hem staat. Dat moment blijft een verbijsterend gave introductie. Lime die als een fantoom in een duister portiekje staat, zijn gezicht dat plots zichtbaar wordt in aanflitsend lamplicht, en dan Welles' subtiele mimiek: hier de fractie van een glimlach, daar een guitig opgetrokken wenkbrauw. Alsof Lime opschept met zijn verrijzenis en zich tegelijkertijd ervoor verontschuldigt. En weg is hij weer, de duisternis in, op naar de vele andere scènes.

Body of Evidence (Uli Edel, 1993)
Film 1 Action, 11.40-13.20 uur

Bedoeld als broeierige thriller werd de tweede Hollywoodfilm van de Duitser Uli Edel (Christiane F., Last Exit to Brooklyn) het mikpunt van criticasters die vooral inhakten op Madonna's hoofdrol als weinig verhullende femme fatale. Ook had de film nogal last van het succes van Paul Verhoevens Basic Instinct, waarvan volgens diezelfde criticasters Body of Evidence opvallend veel weghad (al begonnen de opnamen van de film in werkelijkheid twee weken nadat Basic Instinct in première was gegaan). Een slecht gesternte derhalve voor dit noir-verhaal over een advocaat (Willem Defoe) die in de ban raakt van de vrouw die hij moet verdedigen (Madonna). Deze Rebecca Carlson wordt verdachtvan het doden van een vermogende man, die met handboeien om dood in zijn bed wordt gevonden. De film ontspoort aan het einde, wat deels de slechte kritieken verklaart, maar bevat toch een paar historisch te noemen erotische scènes, zoals die waarin Rebecca haar advocaat op bed vastbindt en met gloeiend kaarsvet bedruppelt.

Falkenberg Farewell (Jesper Ganslandt, 2006)
NPO 2, 23.25-00.59 uur

Door Arjen Lubach gekozen speelfilm om de aflevering van Zomergasten deze avond te besluiten. Paradijselijk én benauwend is het Zweedse plaatsje uit de titel, waar vijf twintigers hun laatste zomer doorbrengen voor ze de échte wereld in trekken. Met deze dromerige, melancholische coming-of-age-film verbeeldden regisseur Jesper Ganslandt en cameraman Frederik Wenzel hun eigen ervaringen. Een film dus over mannenvriendschap, die het moment tussen adolescentie en volwassenheid natuurlijk weet te vangen documentair bijna. Het handheld camerawerk is versneden met familiefilmpjes en shots van tijdloze natuur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden