De Volkskrant tv-selectie voor 6 september

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Lies Visschedijk is Soof. Beeld YouTube

Che: leven en erfenis van een revolutionair, NPO 2, 20.25 uur

Vijftig jaar geleden werd Che Guevara geëxecuteerd. Voor sommigen is hij een held, voor anderen een moordenaar. Erik Dijkstra reist in Che's voetsporen om meer over de revolutionair te weten te komen.

Agatha Christie gegen Hercule Poirot, Arte, 21.40 uur

Documentaire over detectiveschrijfster Agatha Christie, die beroemd werd met haar roman The Murder of Roger Ackroyd. Na publicatie in 1926 verdween de Britse auteur op mysterieuze wijze. Pas tien dagen later werd Christie teruggevonden.

Mountain: Life at the Extreme, BBC 2, 22.00 uur

Documentaireserie over dieren en mensen die in berggebieden wonen. De hoogste bergketen ter wereld, de Himalaya, is de leefomgeving van vreemd uitziende apen, monniken in oude boeddhistische kloosters en de Tibetaanse antilope.

Louis Theroux: Transgender Kids, Canvas, 22.05 uur

De Brits-Amerikaanse documentairemaker Louis Theroux ontmoet in Los Angeles kinderen die worstelen met hun genderidentiteit. In de VS heeft 41 procent van de transgenders ooit een zelfmoordpoging ondernomen.

Documentairemaker Louis Theroux. Beeld anp

Senior stagiair, NPO 1, 22.15 uur

Twaalf 55-plussers lopen zes weken stage bij een jong bedrijf. In de eerste aflevering zien we de 80-jarige Laurens, die aan de slag gaat bij couturier Edwin Oudshoorn. De 56-jarige Carla solliciteert bij muziekzender Xite.

2Doc: Winnie, NPO 2, 22.55 uur

Documentaire over Winnie Mandela (ex-vrouw van Nelson), die van haar voetstuk viel toen schandalen over haar naar buiten kwamen, zoals de betrokkenheid bij de moord op de 14-jarige Stompie Seipei en een vermeende liefdesaffaire.

Week-end à Zuydcoote (Henri Verneuil, 1964), Arte, 14.00-16.00 uur.

Uitstekend idee van de Frans-Duitse cultuurzender Arte. Nu Christopher Nolans meesterwerk Dunkirk nog in de bioscopen draait, presenteert Arte de film van Henri Verneuil uit 1964 over dezelfde historische gebeurtenis: de in de eerste dagen van juni 1940 rond Duinkerken in het nauw gedreven Franse en Britse soldaten, die geen kant meer op konden. In enkele opzichten zijn de gelijkenissen tussen de films opmerkelijk: de op het strand ontploffende granaten, de laag overvliegende Duitse gevechtsvliegtuigen, de massascènes met de duizenden soldaten, het zinkende gebombardeerde schip. Verneuil (Le clan des Siciliens) toont zich bijna net zo'n meester in de grote actiescènes als zijn Engelse opvolger 53 jaar later.Nolan vond voor zijn Dunkirk een intelligente en geslaagde oplossing voor het feit dat er maar moeilijk een spannend filmverhaal zit in de toch dramatische gebeurtenissen. Verneuil hangt zijn film op aan een, uiteraard Frans, personage, de door Jean-Paul Belmondo gespeelde Julien Maillat, die zijn eenheid is kwijtgeraakt en doelloos ronddoolt in Zuydcoote en Bray-Dunes. Hij hoopt er te kunnen worden ingescheept voor Engeland, voert filosofische gesprekken met lotgenoten over geloof, oorlog en hoop, en heeft zowaar nog een affaire d'amour met een jonge vrouw. Dat geeft de film een surrealistische sfeer die eigenlijk niet past bij het onderwerp. Maar intrigerend blijft-ie tot het eind.

Soof (Antoinette Beumer, 2013), RTL 5, 20.30-22.35 uur.

Er is ruimte voor verbetering in het leven van Soof (Lies Visschedijk). Het runnen van haar cateringbedrijf combineert moeizaam met de zorg voor huishouding, obstinate puberdochter en jongenstweeling. En dan is er nog de langs het gezin heen levende, overwerkte echtgenoot (Fedja van Huêt). Zie daar de opeengestapelde moderne ellende in de romantische komedie Soof, losjes gebaseerd op de columns van Sylvia Witteman. De oplossing? Van rol wisselen. Hij een sabbatical, zij eindelijk tijd om haar toko uit te bouwen. Antoinette Beumer regisseert kundig. Zus Marjolein Beumer, die het script schreef, houdt de dialoog voldoende scherp en Visschedijk zorgt ervoor dat Soof een vrouw van vlees en bloed blijft.

True Lies (James Cameron, 1994) Veronica, 20.35-23.25 uur.

James Cameron heeft er een handje van peperdure films te maken die door critici aanvankelijk worden weggehoond, vervolgens door het publiek worden omarmd en in de loop der tijd aan roem winnen. Denk aan The Terminator, The Abyss en Titanic. True Lies mag er ook zijn. Zeventien jaar geleden was er weinig waardering, maar Cameron laat hier wel degelijk zien wat een geweldige actieregisseur hij is. De laatste veertig minuten bevatten twee imposante sequenties waarin helikopters, een brug, een vluchtauto, een flatgebouw en een gevechtsvliegtuig de hoofdrol spelen. En dan hebben we al een waanzinnige schietpartij in een heren-wc gehad en een ongelooflijke achtervolging, waarin Arnold Schwarzenegger op een paard een schurk op een motor achterna zit, dwars door een hotel en een overdekt winkelcentrum.Dat de film óók gaat over de komische relatieperikelen van geheim agent Arnie en zijn vrouw Jamie Lee Curtis, die aanvankelijk niets van zijn beroep weet, kostte Cameron destijds veel krediet. Maar het prettig schmierende duo zorgt voor licht verteerbaar vermaak waartegen toch niemand bezwaar zou moeten hebben. Heerlijke film.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden