De Volkskrant tv-selectie voor 6 mei

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

De hokjesman begeeft zich in de wereld van de lesbiennes. Beeld thinkstock

De hokjesman
NPO 2, 21.05 uur

Na Drentenaren, professoren en Hindoestanen, begeeft hokjesman Michael Schaap zich in de wereld van de lesbiennes. Hoe verhouden zij zich tot hetero's, homomannen en transgenders? Wat zijn de vooroordelen waartegen ze vechten?

Staying Alive
NPO 3, 21.20 uur

Filemon Wesselink treedt in de voetsporen van de Italiaanse agent Mauro Prosperi, die in 1994 meedeed aan een marathon in de Sahara, in een zandstorm belandde en verdwaalde. Hij hield zichzelf in leven met o.a. vleermuizenbloed.

Verlust der Nacht
ARTE, 21.45 uur

Mooi hoor, die straatlantaarns en verlichte gebouwen, 's nachts in de stad, maar volgens onderzoekers is dit lichtvervuiling: slecht voor mens en dier. ARTE zoekt mee naar het licht van de toekomst, dat duurzamer en slimmer zal moeten zijn.

Verlust der Nacht gaat over lichtvervuiling. Beeld Sami Karim

Swing Game
ARTE, 22.35 uur

Drie Finse filmmakers zonder enige ervaring proberen een graantje mee te pikken van de lucratieve markt voor game-apps. Geholpen door Peter Vesterbacka, een van de makers van Angry Birds, bedenken, bouwen en vermarkten ze hun eigen spel.

Music for the Film That Never Was
CANVAS, 22.40 uur

Een kijkje achter de schermen bij de Belgische singer-songwriter en componist Ozark Henry (Piet Goddaer). Voor zijn album Paramount werkte hij samen met het Nationaal Orkest van België en gebruikte hij 3D-geluidstechnologie.

The Graham Norton Show
BBC 1, 23.35 uur

Het wordt vanavond gezellig op Graham Nortons bank met acteur Tom Hiddleston (The Night Manager), acteur John Malkovich, komiek en schrijver Sara Pascoe en acteur Samuel L. Jackson. Muziek is er van synthpopband Chvrches.

Samuel L. Jackson is te gast bij Graham Norton. Beeld afp

Pan's Labyrinth (Guillermo del Toro, 2006)
NPO 2, 23.40-01.30 uur

De in Los Angeles wonende Mexicaanse regisseur Guillermo del Toro (Pacific Rim, Crimson Peak) zat jarenlang in de make-upwereld voordat hij films begon te maken. Dat is zeker af te zien aan zijn vanavond uit te zenden magistrale grotemensensprookje Pan's Labyrinth.

De film, een fraai vormgegeven mengeling van animatie en live action, sloeg in 2006 in als een bom en won tientallen prijzen, waaronder drie Oscars. Begrijpelijk, want het is onmogelijk je niet te laten meeslepen door de prachtige beelden en het wonderlijke verhaal van het 11-jarige meisje Ofelia (een hypnotiserende rol van Ivana Baquero) dat in 1944 opgaat in een beklemmende fantasiewereld. Het echte leven is overigens nog beklemmender: de nasleep van de bloederige Spaanse burgeroorlog is nog alomtegenwoordig en Ofelia's nieuwe stiefvader blijkt een fascistische legerofficier met sadistische trekjes. En dus vlucht Ofelia naar haar onderwereld vol elfen, faunen en angstaanjagende reuzenkikkers. Daar krijgt ze te horen dat haar vader, een koning, op haar wacht, maar ze moet drie gruwelijke taken vervullen voordat ze hem te zien krijgt. De echte wereld en de onderwereld lopen langzaam maar zeker in elkaar over in deze overweldigende genremix, die lang blijft nadreunen.

A Dangerous Method (David Cronenberg, 2011)
CANVAS, 21.05-22.40 uur

Degelijke, zelfs smaakvolle bewerking van het toneelstuk van Christopher Hampton. David Cronenberg, die vanwege zijn controversiele en ijzingwekkende horrorfilms bekend staat als de 'Baron of Blood', brengt de ingewikkelde driehoeksverhouding in kaart tussen Freud (Viggo Mortensen), zijn leerling Jung (Michael Fassbender) en diens patiënte Sabina Spielrein (Keira Knightley, overexpressief). Jung besluit op haar voor het eerst Freuds theoretische talking cure toe te passen: door te luisteren naar Spielreins verlangens en driften wil hij haar genezen van haar hysterische aanvallen. Vervolgens verliest hij zichzelf in een buitenechtelijke sm-relatie, al wordt er in de film vooral veel gediscussieerd over het onderdrukken van, dan wel toegeven aan impulsen.

A Dangerous Method betekende een stilistische breuk met Cronenbergs kille horrorwerken waarin de ingrijpende invloed van wetenschap en techniek op het menselijk lichaam centraal staat, zoals Videodrome en The Fly. Thematisch bleef veel hetzelfde: Cronenbergs fascinatie voor het onderbewuste kreeg zelfs zelden zo'n expliciete rol als hier.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden