De Volkskrant tv-selectie voor 5 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Maribel Verdú (midden) in Blancanieves.

Binnenstebuiten
NPO 2, 18.45 uur

De opvolger van Man Bijt Hond is een reportageserie waarin diverse experts een 'duurzame dosis huis en interieur, tuin en natuur, eten en drinken' brengen. In aflevering één trekt culinair expert Alain Caron naar een voormalig Rotterdams zwembad waar oesterzwammen worden gekweekt op koffiedik.

2Doc: Trouwen met het varken Jopie
NPO 2, 20.25 uur

Net als in de eerdere EO-documentaire Het levenswerk van kalf Jonathan 1127 wordt de levensloop van een dier van de geboorte tot de slacht gevolgd. Nu is de hoofdpersoon een varken, Jopie. Hij is van het Gasconne-ras en leidt in Frankrijk een ontspannen leven in de buitenlucht.

Streetlab
NPO 3, 21.25 uur

Voor wie zich afvraagt wie toch die vier jongens zijn die met hun onbekende programma genomineerd werden voor de Gouden Televizierring: in een nieuwe aflevering van Streetlab onderzoeken de jongens hoe het is om bij de Mediamarkt te werken en of je een onbekende zomaar kunt meevragen naar de film.

Bureau Raampoort
SBS 6, 21.25 uur

Na het succesvolle tweeluik eind 2014 begint nu het eerste volwaardige seizoen van deze politieserie, waarin ervaren rechercheur Peter van Opperdoes (Thomas Acda) en jonge hond Jacob Holm (Tim Haars) vanuit de Amsterdamse Jordaan criminaliteit bestrijden. Vanavond wordt er een lijk gevonden in het IJ.

Tim Haars en Thomas Acda Beeld anp

Wayne Rooney: The Man Behind The Goals
BBC 1, 22.00 uur

Docu over de Britse stervoetballer Wayne Rooney van Manchester United, die sinds kort ook 'all time topscorer' van het Engelse nationale team is. Om Rooney beter te leren kennen worden hij en ook zijn vrouw, (schoon-)ouders en collega's Beckham en Ronaldo geïnterviewd.

Wayne Rooney Beeld anp

RTL Late Night
RTL 4, 22.30 uur

Acteurs Peter Tuinman en Beau Schneider vertellen bij Humberto Tan over hun rollen als speurneuzen De Cock en Vledder in de theaterversie van Baantjer. Cabaretière Anne van Veen schreef de roman Wie ik aan het zijn was, over een jong meisje dat op de theaterschool een relatie krijgt met een veel oudere docent.

Blancanieves (Pablo Berger, 2012)
Arte, 21.50-23.30 uur.

Het in klassiek zwart-wit gedraaide Blancanieves (Sneeuwwitje in het Spaans), met een moderne kijk op het Grimmsprookje (stiefmoeder doet aan sm) en titelkaarten in plaats van dialoog, kon bij de première de originaliteitsprijs niet meer winnen, wonder boven wonder. The Artist, de Franse hommage aan de zwijgende cinema, kwam net iets eerder over de streep, de Oscars waren reeds vergeven, maar dat maakt de film van de Spaanse cineast Pablo Berger niet minder sterk.

Bergers arthousesprookje volgt het geplaagde bestaan van Carmen, artiestennaam Sneeuwwitje. Het meisje komt vergezeld van rampspoed ter wereld: vader raakt verlamd door toedoen van een stier, moeder sterft in het kraambed. Net als in The Artist komt veel aan op de inzet van emotieversterkende muziek, hier vanzelfsprekend wervelende flamenco, en de mimiek van de acteurs, die het zonder dialoog moeten stellen. Berger strikte enkele van Spanjes meest gerenommeerde acteurs voor zijn film, onder wie Maribel Verdú (onder meer Pan's Labyrinth en Y tu mamá también) als klassiek stiefmoederloeder. Ze won voor haar rol een van de tien Goya's (de Spaanse filmprijs) die Blancanieves werden toebedeeld. Blancanieves is meer pastiche dan een exacte kopie van de cinema uit de beginjaren, en flirt op moderne wijze met gothic-horror en stercultuur.

Georgia Rule (Garry Marshall, 2007)
RTL 8, 20.30-22.40 uur.

In Georgia Rule liet het voormalige kindsterretje Lindsay Lohan, op dat moment volwaardig getransformeerd tot poprebel, zien dat ze geen Paris Hilton is. Lohan kan echt acteren. Of speelt ze simpelweg zichzelf? Ze houdt zich in dit drama over gecompliceerde familierelaties in elk geval prima staande naast Jane Fonda en Felicity Huffman, respectievelijk haar grootmoeder en moeder. Lohan is de opstandige tiener Rachel, die tijdens een gedwongen verblijf bij oma in het saaie Idaho plotseling een zware beschuldiging uit aan het adres van haar stiefvader. Regisseur Garry Marshall, die zich doorgaans toelegt op romantische komedies (Pretty Woman, Runaway Bride), schuwt de clichés niet en lijkt blijmoediger dan het beladen onderwerp toelaat. Maar juist de luchtige toon en het weinig gedweeë karakter van Rachel - die vastbesloten is geen slachtoffer te zijn - maken van Georgia Rule een sympathieke film.

X-Men: Days of Future Past (Bryan Singer, 2014)
Film1 Premiere, 20.30-22.40 uur.

De wereld van de X-Men-films is er een van sequels, prequels, reboots en spin-offs, waardoor nauwelijks nog uit te rekenen valt hoeveel delen er sinds 2000 zijn verschenen. X-Men: Days of Future Past (even tellen leert: de zevende aflevering) maakt het nog verwarrender door de personages uit de eerste X-Men-trilogie te verbinden met die uit de laatste film, X-Men: First Class, die zich veel eerder afspeelde. Hoe? Door terug in de tijd te reizen, uiteraard. Regisseur Bryan Singer, ook verantwoordelijk voor de eerste twee delen, brengt niet alleen actiespektakel, maar besteedt zelfs wat aandacht aan psychologie en toont gevoel voor humor. Het zijn vooral losse scènes die overtuigen. De X-Men zijn nog lang niet uitgemuteerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden