De Volkskrant tv-selectie voor 4 november

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Ronit Elkabetz in Gett, The Divorce Trial of Viviane Amsalem.

The Graham Norton Show, BBC 1, 23.35 uur

Sir David Attenborough schuift aan om te komen vertellen over de tweede reeks van natuurserie Planet Earth, die zondag begint. Ook acteurs Ben Affleck, Matt Smith en Claire Foy zijn te gast. Sting verzorgt de muziek.

Maestro - Eén voor kinderen, NPO 1, 20.30 uur

Oud-winnaars en nieuwkomersbeklimmen nog één keer de bok. In deze uitzending wordt geld ingezameld voor goede doelen als Unicef Nederland en Edukans. Onder anderen Karin Bloemen en Carlo Boszhard pakken het dirigeerstokje op.

Verhoeven vs Verhoeven, CANVAS, 21.05 uur

In Parijs, tijdens de opnames van zijn nieuwste film Elle, blikt Paul Verhoeven terug op zijn bijna 50-jarige carrière als regisseur. Van Floris (1969) tot Zwartboek (2006) en alle Amerikaanse avonturen die hij tussendoor beleefde. Wat kenmerkt zijn werk?

Paul Verhoeven. Beeld ANP

Room 237, ARTE, 21.45 uur

Welke diepere betekenissen gaan er schuil in Stanley Kubricks filmklassieker The Shining? Documentaire Room 237 belicht een aantal populaire theorieën. Zo zou Kubrick met deze film samen met NASA de maanlanding in scène hebben gezet.

Top Gear, Veronica, 22.00 uur

De Nederlandse première van het vernieuwde Top Gear. Met onder anderen Friends-acteur Matt LeBlanc als een van de zes nieuwe presentatoren. Hecht u niet te veel aan Chris Evans. Die is alweer de laan uitgestuurd.

Chris Evans is bij Top Gear alweer de laan uitgestuurd. Beeld EPA

Victoria, EEN, 22.35 uur

Terwijl op Netflix The Crown in première gaat, over het leven van de jonge Elizabeth II, begint in België deze Britse serie over koningin Victoria. 18 jaar is ze, als ze in 1837 de troon bestijgt. Met Lord Melbourne maakt ze er het beste van.

Gett, The Divorce Trial of Viviane Amsalem, NPO 2, 22.55-00.40 uur

De sprongen in de tijd, weliswaar keurig aangeduid met tussentitels ('Drie maanden later', 'Zes maanden later') zijn zo frequent dat de kijker na een kwartier al nauwelijks meer weet hoeveel tijd er is verstreken. Wat hij wel weet: hij zit met de hoofdpersonen van het Israëlische rechtbankdrama Gett gevangen. De camera zal de joodse rechtbank een van de lelijkste decors waarin een film zich ooit afspeelde gedurende de bijna twee uur die de film duurt, niet verlaten. En meer dan dat zit de kijker met hoofdpersoon Viviane (regisseur Ronit Elkabetz zelf) gevangen in de tamelijk mensonterende regels van de joodse rechtspraak. De situatie: Viviane en haar man Elisha leven al drie jaar gescheiden, Viviane wil daadwerkelijk scheiden, Elisha weigert haar die scheiding 'te schenken'. Dat laatste is conditio sine qua non: stemt de man niet in, dan komt er geen scheiding.

Wat volgt is een lange reeks pleidooien, getuigenverhoren en, vooral, herhalingen van zetten. Met telkens hetzelfde resultaat: als het erop aankomt, weigert de man, stoïcijns. De stijlmiddelen die de makers inzetten lijken vooral bedoeld om niet af te leiden: op de laatste shots na beweegt de camera niet en is er nooit enig verschil in scherptediepte. Elke overgang van totaal naar close-up en elk verschil in perspectief komt louter tot stand door montage. Die middelen, in de vroege jaren van de speelfilm een noodzaak, nu een welbewuste keuze, maken het gevoel van gevangen zitten bijna ondraaglijk. Zodat, midden in de film, de minuten durende close-up van Viviane waarin zij niets zegt, niet schreeuwt maar de wanhoop haar ogen uitgulpt, geen potsierlijk effectbejag is, maar een volkomen begrijpelijk hoogtepunt in een in veel opzichten extreme, bijzondere film.

Bloedlink, NPO 3, 21.50-23.30 uur

Vakkundige remake van The Disappearance of Alice Creed, waarin de Engelse regisseur J. Blakeson zijn eigen spannende verhaal verfilmde met een paar geniale én een paar te onwaarschijnlijke plotwendingen. Marwan Kenzari en Tygo Gernandt tonen zich waardige vervangers van de Engelse Martin Compston en Eddie Marsan.

De twee mannen ontvoeren de dochter van een miljonair. Met haar (Sarah Chronis) belanden ze vervolgens in een gevaarlijk psychologisch spel. Meer vertellen zou afbreuk doen aan het plezier van het kijken naar deze thriller, waarin de kijker mooi klassiek voordurend een informatievoorsprong heeft ten opzichte van de personages.

The Ides of March, Canvas, 22.00-23.40 uur

Kroniek van een aangekondigde deceptie, zo valt dit uitstekende politiek drama van en met alleskunner George Clooney samen te vatten. Het is het verhaal over de ambitieuze persvoorlichter Stephen Meyers (Ryan Gosling), die samen met de Democratische presidentskandidaat Mike Morris (Clooney zelf) verkiezingscampagne voert. Stephen gelooft in Morris' oprechtheid en integriteit, hoe naïef dat ook klinkt in ogen en oren van zijn omgeving.

Ondanks alle peptalk en mooie praatjes is de politiek, zeker op dit niveau, geen zaak voor idealisten. Bovendien is Stephen zelf ook geen heilige; hij is ambitieus en heeft er veel voor over om de top te bereiken. Dat het mis moet gaan, is duidelijk. Maar de manier waarop kent wel een paar verrassingen. Klinkt als House of Cards? Dat kan kloppen. The Ides of March is gebaseerd op het toneelstuk Farragut North van Beau Willimon, producent van de serie in kwestie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.