De Volkskrant tv-selectie voor 30 augustus

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Jon Heder midden) als Napoleon in Napoleon Dynamite.

Louis Theroux
Canvas, 22.00 uur

Louis Theroux bezoekt psychiatrische instellingen in de Amerikaanse staat Ohio, om kennis te maken met patiënten die vreselijke misdaden hebben begaan. Ze werden nooit veroordeeld en in plaats daarvan ontoerekeningsvatbaar verklaard.

The Week the Landlords Moved In
BBC 1, 22.00 uur

De BBC brengt huisjesmelkers en huurders nader tot elkaar: verhuurder Ben ervaart hoe het is als student te leven en miljonair Paul moet na een logeerpartij in een van zijn panden toegeven de realiteit uit het oog te zijn verloren.

Life at the Extreme
BBC 2, 22.00 uur

Begin van een nieuwe natuurserie over het leven op extreme plekken. Zoals hoog in de Rocky Mountains, waar grizzlyberen jagen en wolven in de metershoge sneeuw eten zoeken. Waaghalzen in wingsuits maken de spectaculaire beelden.

Chapeau! 30 jaar Clouseau
EEN, 22.05 uur

De Vlaamse popgroep Clouseau bestaat dertig jaar en dat wordt gevierd met een terugblik door leden Koen en Kris Wauters en bijzondere geïnterviewden. Van superfan en tennisser Kim Clijsters tot journalist en tv-persoonlijkheid Jan Leyers.

Amateurs in Space
NPO 2, 22.45 uur

Peter Madsen, nu in het nieuws als hoofdverdachte in de zaak rond de dood van journalist Kim Wall, is in deze documentaire uit 2016 nog te zien als excentrieke uitvinder. Met een vriend wil hij met een zelfgebouwde raket de ruimte in.

What Makes a Psychopath?
BBC 2, 00.15 uur

Hoogleraar Uta Frith onderzoekt de psyche van seriemoordenaar Ian Brady, de man die in de jaren zestig in en om Manchester meerdere kinderen om het leven bracht. Frith heeft per brief met de eerder dit jaar overleden Brady gecorrespondeerd.

Peter Madsen in gesprek met een agent. Beeld afp

Napoleon Dynamite (Jared Hess, 2004)
NPO 3, 23.50-01.20 uur

Van een afstandje voldoet Napoleon (Jon Heder) op alle fronten aan het clichébeeld van de sociaal onaangepaste middelbareschoolnerd. Met zijn te grote bril, ongekamde rode krullenbol, monotone stemgeluid en voormalig foute jarentachtigkledingstijl vindt hij nergens aansluiting. Zielig is dat in deze fijne lowbudgetfilm (kosten ruim 350 duizend euro, opbrengst ruim 40 miljoen) allerminst, want het in zichzelf gekeerde nerdwereldje zit Napoleon als gegoten. Je mag om hem lachen, maar tegelijk is deze antiheld levensecht.

Filmmaker Jared Hess (hij was pas 24 toen hij met dit debuut voor het Sundance Filmfestival werd geselecteerd) baseerde zijn aimabele hoofdpersonage grotendeels op zijn eigen jeugd. Als lid van een mormoons gezin in Preston, Idaho, spartelde hij op school ook dikwijls verloren rond. Zijn moeder zei veel genante familiebelevenissen te herkennen toen ze de film voor het eerst zag. Voor Hess, zo vertelde hij destijds in interviews, was Napoleon Dynamite dé manier om eindelijk eens hartelijk om die jeugd te lachen. Het liefst overigens zonder geweld, naakt of scheldwoorden, daar hij zijn geloof actief praktiseert.

Braaf maakt dat de film gelukkig niet. Sterker nog: met creatieve ingrepen in het scenario geeft Hess zijn film een uniek gezicht. Het eigen taaltje waarin Napoleon communiceert ('Gosh!') is zelfs een belangrijke reden dat zich de afgelopen jaren een omvangrijk cultgevolg rond de film verzamelde.

A Good Day to Die Hard (John Moore, 2013)
Veronica, 20.30-22.25 uur

Of hij er alsjeblieft geen nóg grotere rotzooi van wil maken, vraagt de dochter van politieman John McClane (Bruce Willis) voor ze haar vader op het vliegtuig naar Moskou zet. Daar heeft pa McClane immers een handje van. Iedereen die de New Yorkse rauwdouwer sinds 1988 eerder aan het werk zag (besmeurd hemd, machinegeweer, 'Yippee-kai-yay, motherfucker!') weet waar dochterlief op doelt. In deze vijfde Die Hard vliegt hij in eerste instantie naar de Russische hoofdstad om de banden aan te snoeren met zijn zoon Jack, die is opgegroeid terwijl John als een hedendaagse Amerikaanse cowboy het kwaad bestreed. Maar dat het niet uitdraait op een beschaafde familiereünie ligt vooraf vast. Exact 25 jaar na dato blijkt McClanes karakter onveranderd, evenals zijn vijandbeeld: hier bindt hij de strijd aan met klassieke retroterroristen uit het Oostblok, met plannen die McClane en zijn zoon tot in Tsjernobyl leiden. De hoogwaardige actie uit de voorgaande delen blijft in stand, maar is wel wat vrijblijvender dan voorheen. McClane vecht niet meer uit bittere noodzaak, maar viert tegen wil en dank een schietvakantie.

Quantum of Solace (Marc Forster, 2008)
RTL 7, 20.30-22.40 uur

Twee jaar na Casino Royale is James Bond (voor de tweede maal gespeeld door Daniel Craig) nog altijd niet over de dood van dubbelspion Vesper Lynd (Eva Green) heen en jaagt hij op de betrokkenen. Ook wanneer die jacht botst met zijn nieuwe opdracht: voorkomen dat schurk Dominic Greene (Mathieu Amalric) de wereldheerschappij overneemt. Bonds conflict tussen werk en, nu ja, privé, brengt niet alleen hemzelf, maar ook de te korte film in gevaar. De nasleep van het vorige avontuur knaagt aan de filmtijd en gaat ten koste van de introductie van alle nieuwe, verse Bond-liefjes en boeven, die zo haastig geschetst nooit tot volle wasdom kunnen komen. Toch is de 22ste Bond verre van mislukt. Met tal van weergaloos gechoreografeerde actiescènes en de fijn vileine Judi Dench als M, die Bond als een strenge juf bij de les houdt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden