De Volkskrant tv-selectie voor 3 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Echte wodka smaakt naar zo weinig mogelijk, maar waarom zijn er dan toch zoveel verschillende wodka's? De Keuringsdienst gaat op onderzoek uit in Rusland. Beeld KRO-NCRV

Kunststof

NPO Radio 1, 19.00 uur
Frénk van der Linden interviewt Caroline Kesselaar, de dochter van Rudi Carrell, over haar boek Die van Carrell. Kesselaar beschrijft de moeizame, maar vaak ook tedere relatie met haar beroemde showmastervader (1934-2006).

Keuringsdienst van waarde

NPO 3, 20.25 uur
Echte wodka smaakt naar weinig. Dat hoort zo, zegt de slijter. Waarom zijn er dan zoveel soorten wodka's? De Keuringsdienst reist naar Rusland voor helderheid. Wordt er voor wodka niet vaak te veel betaald?

De Keuringsdienst reist naar Rusland om wodka te onderzoeken. Beeld KRO-NCRV

KNVB Beker: Feyenoord-AZ

SBS 6, 20.25 uur
Rechtstreeks verslag vanuit De Kuip, waar de tweede halve finale van het bekertoernooi wordt gespeeld tussen Feyenoord en AZ. Beide clubs staan bekend als echte 'cupfighters': Feyenoord won de beker al elf maal en AZ deed dat vier keer.

De wereld volgens Monsieur Khiar

NPO 2, 22.55 uur
In deze documentaire maakt bekroond oorlogsfotograaf Jeroen Robert Kramer een nieuwe start als kunstenaar. In zijn woonplaats Beiroet ontmoet hij Monsieur Khiar, een oude Libanese man met liefde voor het leven, de kunst en literatuur.

Boss

Canvas, 22.55 uur
Amerikaanse politieke dramaserie over de burgemeester van Chicago (Kelsey Grammer), die in de aanloop naar de verkiezingen om het gouverneurschap verneemt dat hij aan vroege dementie lijdt. Hij doet er alles aan om dat te verbergen.

2Doc: Narco Cultura

NPO 2, 23.55 uur
Portret uit 2013 van de Mexicaanse drugsoorlog. Forensisch onderzoeker Richard Soto werkt in grensstad Ciudad Juárez. Terwijl hij lijken raapt, heeft muzikant Edgar Quintero succes met een theatershow waarin drugsgeweld wordt verheerlijkt.

Narco Cultura: een portret van de Mexicaanse drugsoorlog. Beeld NPO

The 40 Year Old Virgin (Judd Apatow, 2005)

Veronica, 20.30-22.50 uur
De succesvolle regisseur/scenarist/producent Judd Apatow gebruikt zijn films keer op keer als uitlaatklep voor persoonlijke frustraties. Mede daarom vormen ze dikwijls zo'n scherpe, echte en herkenbare lachspiegel voor sociaal ongemak. In Knocked Up (2007) dreef hij de spot met de angst voor het stichten van een gezin. In Funny People (2009), over een door Adam Sandler gespeelde komiek die via zijn grappen allerlei angsten en neuroses hoopt te bedwingen, probeert hij korte metten te maken met zijn vrees voor ziekte en dood. En zijn doorbraakfilm The 40 Year Old Virgin (2005) is terug te voeren op Apatows vermeende onhandigheid met vrouwen.

Steve Carell, ver voor hij zich aan serieuzere rollen waagde (Foxcather, The Big Short), steelt in The 40 Year Old Virgin de show als nerd-op-leeftijd Andy. Als het op het pokeravondje met zijn collega's zijn beurt is om op te scheppen over zijn seksuele escapades, klinkt Andy opeens zo vaag en onzeker dat de anderen vermoeden dat er iets erg mis is. En inderdaad: Andy heeft nog nooit met een vrouw geslapen. Met idiote adviezen (en compromitterende situaties) wordt geprobeerd dat te verhelpen. Het resultaat is een behoorlijk aantal succesvolle grappen en een mooi slot. Na The 40 Year Old Virgin zou Apatow zich als regisseur én producer blijven bewijzen als Hollywoods hofleverancier van eigenzinnige romantische komedies. Met in elke film een penis, zoals hij ooit zwoer te zullen doen.

Fast & Furious 7 (James Wan, 2015)

HBO 3, 17.45-20.00 uur
'Auto's kunnen niet vliegen', zegt racer, autodief en huisvader Brian O'Conner (wijlen Paul Walker) aan het begin van Fast & Furious 7 tegen zijn piepjonge zoontje, wanneer die een speelgoedautootje op de grond heeft gesmeten. Wat volgt, is een film die speciaal lijkt gemaakt om deze levensles vakkundig te ontkrachten. Een film die oneindig veel frisser en vermakelijker is dan de uitgekauwde titel doet vermoeden, bovendien. Peperduur audiovisueel absurdisme, dat krijg je in dit meest recente deel van de succesvolle filmfranchise. Spektakel met een gevoel van grenzeloosheid, dat ook games als Grand Theft Auto zo goed en populair maakt.

Le dernier coup de marteau (Alix Delaporte, 2014)

TV5, 20.59-22.19 uur
De 13-jarige Victor kan heel wat hebben. Maar er zijn grenzen. Zijn moeder is ernstig ziek en betrekt hem niet bij haar plannen. Het meisje van zijn dromen ziet hem niet staan. Zijn vader, die hij nooit gekend heeft, is na jarenlange afwezigheid weer in de stad. Wanneer Victor hem uit nieuwsgierigheid opzoekt, zegt hij kortaf: 'Ik heb geen zoon.'

De Franse scenarioschrijfster en regisseusse Alix Delaporte doet in haar films geen poging het wiel opnieuw uit te vinden. Haar verhaal draait rond een bekende uiteenzetting van contrasten, haar stijl is niet opzienbarend. Terwijl Victor met zijn moeder in een oude caravan aan het strand woont, bewoont zijn vader Samuel een chic appartement in het centrum van Montpellier. Samuel is een gevierd dirigent, maar Victor heeft nog nooit naar klassieke muziek geluisterd.

Op papier klinkt het, juist door de dik aangezette tegenstellingen, behoorlijk vergezocht. De onvermijdelijke toenadering tussen vader en zoon, in werking gezet door de zesde symfonie van Mahler, lijkt ook al weinig realistisch. En toch is Le dernier coup de marteau een overtuigend drama: met haar aandacht voor details, haar grote liefde voor de personages en sterke acteursregie, weet Delaporte vrijwel alle twijfels over het scenario weg te nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden