De Volkskrant tv-selectie voor 29 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Matt Damon in Good Will Hunting, vanavond te zien Beeld afp

De Bureau Sport Test

NPO 3, 20.30 UUR

Gewapend met 25 vragen over de Nederlandse sportgeschiedenis gaan Erik Dijkstra en Frank Evenblij op zoek naar de grootste sportkenner in de studio. Oud-sporters als Ronald de Boer, Michael Boogerd en Nicolien Sauerbreij spelen mee.

The Voice of Holland

RTL 4, 20.30 UUR

De grote finale van een seizoen waarin de juryleden, en dan met name nieuwkomer Anouk, spraakmakender waren dan de kandidaten. Wie volgt de vorige winnaar, zussenzanggroep O'G3NE, op: Jennie, Brace, Maan of Dave?

Brace tijdens een liveshow van The Voice of Holland. Beeld anp

Derby County - Man United

BBC 1, 20.30 UUR

Rechtstreeks verslag van deze wedstrijd uit de 4de ronde van de FA Cup. United-trainer Louis van Gaal zit op de schopstoel en kan wel een overwinning gebruiken. De laatste keer dat Derby County de FA Cup won, is precies 70 jaar geleden.

Beeld afp

Andere Tijden

NPO 2, 21.05 UUR

Met een collage van tv-beelden vangt Andere Tijden de tijdgeest van de jaren tachtig. We zien de eerste journaalberichten over aids, een cursus computeren, het vliegtuigje van Mathias Rust op het Rode Plein en Op goed geluk met Carry Tefsen.

The Graham Norton Show

BBC 1, 23.35 UUR

Talkshow met deze week een bank vol filmsterren. Will Smith komt vertellen over sportdrama Concussion, Ryan Reynolds plugt superheldenfilm Deadpool en Catherine Zeta-Jones en Toby Jones spelen in de remake van tv-serie Dad's Army.

Graham Norton Beeld afp

Soundbreaking

CANVAS, 23.20 UUR

Een terugblik op de evolutie van de geluidsdrager. Had Sinatra dezelfde platen gemaakt als platen geen platen waren, maar mp3's? En wie zou er allemaal hebben geluisterd naar Miles Davis, Marvin Gaye en Bob Dylan als Spotify al had bestaan?

Monsieur Lazhar (Philippe Falardeau, 2011)

NPO 2, 23.30-00.56 uur.

Gisteren begon ook voor het publiek het Rotterdamse filmfestival, naar eigen zeggen de plek voor grensverleggende cinema. Traditioneel kiest dat publiek er zijn favoriet, en die is vaak minder grensverleggend dan het Rotterdamse gemiddelde. Zo won vier jaar geleden het vanavond door de NPO uitgezonden Canadese drama Monsieur Lazhar. Dat is in al zijn conventionaliteit een prachtige film. Hij vertelt een aangrijpend verhaal, maar doet dat juist door de aangrijpendste momenten zo goed als weg te laten danwel terloops te behandelen.

Het titelpersonage is een geboren Algerijn die zich meldt bij een school waar een klas jonge kinderen na een traumatische gebeurtenis een nieuwe leerkracht nodig heeft. De directrice geeft hem een kans, de interactie met de klas verloopt aanvankelijk stroef en privé heeft Lazhard ook nog wat problemen. Maar stilaan ontdooit alles en iedereen, en blijkt de nieuwe leerkracht helemaal op zijn plaats. Razend knap hoe regisseur Falardeau een fors aantal zware maatschappelijke thema's - de traumatische gebeurtenis van de klas is bepaald niet het enige probleem dat langskomt - bijna achteloos in zijn film verwerkt, de film luchtig van toon houdt en toch diep weet te ontroeren. Aan dat laatste dragen de ogen van acteur Mohamed Fellag overigens wel in belangrijke mate bij.

Shutter Island (Martin Scorsese, 2010)

Canvas, 21.05-23.20 uur.

Aan alles is het onheil af te lezen in het begin van de film. De veerboot die eenzaam uit de mist opdoemt, het eiland waarop de boot twee U.S. Marshals afzet; een eiland waar de gevaarlijkste geestelijk gestoorde gevangenen van Amerika worden vastgehouden. En de spoed waartoe wordt gemaand, omdat er zwaar noodweer op komst is. Geen geruststellende setting voor Ted Daniels (Leonardio DiCaprio) om de verdwijning van een gevangene te onderzoeken. Ook al omdat hij zelf niet in de sterkste fase van zijn leven zit. Met de van hem bekende, altijd aangrijpende en enerverende bombast loodst regisseur Scorsese de kijker naar de omslag aan het eind van de film; een omslag die het ongemak van de toeschouwer eindelijk een plaats geeft.

Good Will Hunting (Gus Van Sant, 1997)

NPO 3, 22.25-00.30 uur.

Grote jongens zijn ze inmiddels, kaskoe én Oscarwaardig. Matt Damon maakt dit jaar met The Martian kans op zijn tweede, Ben Affleck heeft er al twee. Twintig jaar geleden moesten ze nog leuren met hun script over een achterbuurtjongen (Damon) met een baan als schoonmaker op de universiteit, die akelig slim is maar tegelijk behept met wat lastige pantsers. Eén docent lukt het de jongen open te breken en hem te voeden met wijze levenslessen. Gus Van Sant verfilmde uiteindelijk het script, waarvoor Damon en Affleck een Oscar zouden winnen. Van Sant stelde zich dienstbaar op, wat hoofdrolspelers Damon en Robin Williams (als docent) alle gelegenheid biedt te schitteren.

La Guerre du Feu (Jean-Jacques Annaud, 1981)

Eén, 23.25-01.00 uur.

Het neanderthalerdrama La guerre du feu (Quest for Fire) bergt het risico in zich afgedaan te worden als een mislukte Monty Python-sketch tekenen daarvan zijn op internet waarneembaar. Maar daarmee doe je de film tekort. Het is een bij vlagen ontroerende film over een stam die vuur bezit maar niet weet hoe je het maakt. Wie bereid is mee te gaan in de romantische fantasie van de filmmaker, waarvoor schrijver Anthony Burgess een primitieve taal ontwierp, gaat stilaan meeleven met de groep oermensen, hun ontdekkingen, strijd (want het vuur wordt door een vijandige stam gedoofd), lust, liefde, angsten en avonturen. Niet voor cynici.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.