De Volkskrant tv-selectie voor 28 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Paul Giamatti (links) en Thomas Haden Church in Sideways.

Klassiek viert de zomer
NPO 2, 19.30 uur

Presentator Floris Kortie reist deze zomer langs klassieke muziekfestivals in Europa. Aflevering 1 gaat naar het Aldeburgh Festival in Engeland, waar onder meer de opera A Midsummer Night's Dream van Benjamin Britten wordt opgevoerd.

Tekst gaat verder onder de video.

De keuzen van...

Hij begon als programmeur, maar haalt tegenwoordig meer voldoening uit klassieke muziek naar de beeldbuis brengen. Wat zijn dit voor vragen? met Floris Kortie (+).

Binnen bij de vrouwengevangenis
RTL 5, 20.30 uur

In deze tweedelige documentaire bezoekt journalist Trevor McDonald vrouwengevangenissen in de Amerikaanse staat Indiana. Hij ontmoet de voor moord veroordeelde Sarah Jo Pender, die ooit ontsnapte en nu 22 uur per dag alleen in een cel zit.

Kleine helden
CANVAS, 21.05 uur

Journalist Rudi Vranckx is in het noorden van Irak, waar op dat moment de strijd met IS nog in volle gang is. Hij ontmoet er zakenman Sirwan Barzani, hoofd van zijn eigen privéleger, en arts Chansa Shamdin Ali, die levens redt op de Sinjarberg.

Midsomer Murders
EEN, 20.35 uur

Wanneer de lokale wijnboer van Midsomer de nieuwe oogst presenteert, gaan meerdere drinkers onderuit. Hun wijn blijkt vergiftigd. Detective Barnaby gaat op onderzoek uit: heeft de vereniging van boze boerenvrouwen er iets mee te maken?

Parade's End
EEN, 22.05 uur

Begin van de vijfdelige miniserie uit 2013 met Benedict Cumberbatch en Rebecca Hall. Cumberbatch speelt een aristocraat die trouwt met de verkeerde vrouw (Hall) en verliefd wordt op een suffragette. Naar het boek van Ford Madox Ford.

Tekst gaat verder onder de video.

De vloer op
NPO 2, 22.45 uur

De opdracht voor actrice Saskia Temmink: speel een vrouw die bij een boer is ingetrokken en daarvan na twee jaar spijt krijgt. Gaite Jansen en Teun Luijkx improviseren een scène waarin een stel op hun derde date verbeterpunten oplepelt.

Sideways (Alexander Payne, 2004)
NPO 3, 23.40-01.45 uur

Een film die je om de paar minuten in lachen doet uitbarsten en die na afloop een deken van melancholie om je heen blijkt te hebben gelegd. De in Omaha, Nebraska, geboren Amerikaan Alexander Payne is er een meester in. Of zeg, denkend aan About Schmidt (2002) en Nebraska (2013), maar gewoon grootmeester. Niet overtuigd? Kijk dan naar het vanavond uitgezonden Sideways, het verhaal over de twee vrienden Miles (Paul Giamatti) en Jack (Thomas Haden Church), die een week lanterfantend doorbrengen in de Californische wijnstreek. De een, Miles, een falende, licht alcoholistische auteur die rondzeult met een autobiografische roman van zevenhonderd pagina's, de ander, Jack, een falende acteur die vooral nog voice-overs van reclamespotjes doet. Aanleiding is Jacks aanstaande huwelijk. Hij ziet het tripje als een mooie gelegenheid nog even met zo veel mogelijk vrouwen het bed in te duiken. Zijn tegenovergestelde vriend had zich de week anders voorgesteld en probeert dienovereenkomstig te handelen. Maar zijn sociale onhandigheid zit hem daarbij dwars. Hoogtepunt wordt zodoende een gezamenlijk avondje met twee bereidwillige vrouwen (Virgina Madsen en Sandra Oh), dat de twee gevormde stelletjes nogal verschillend doorbrengen.

Sideways ontbeert visuele krachtpatserij en andere cinematografische virtuositeit. De minutieuze voorbereiding van de maker blijkt juist uit een quasi-verbeelding van het alledaagse. Daarin is de balans tussen licht en zwaar perfect; Payne slaagt erin je hard om zijn personages te laten lachen zonder hen belachelijk te maken. Het maakt van Sideways zo'n mooi schurende komedie die je tevreden maar met een onbestemd gevoel achterlaat. Melancholie, inderdaad.

Tekst gaat verder onder de video.

Magnolia / The Master (Paul Thomas Anderson, 1999 / 2012)
Canvas / NPO 2, 22.15-01.20 uur / 23.15-01.20 uur

Drie films deze week van Paul Thomas Anderson. Maandag was er al Boogie Nights, vanavond volgen, overlappend, nog twee meesterwerken. Net als Boogie Nights, de satire over de pornofilmindustrie, speelt Magnolia, de film die hij erna maakte, in en rond Los Angeles, Andersons geboortestad en woonplaats. Magnolia, beslist ook op te vatten als een satire, is een zogeheten mozaïekfilm over de levens van negen personages wier levens ergens verweven zijn. Onder hen trophy wife Julianne Moore, politieagent John C. Reilly, verpleger Philip Seymour Hoffman en seksgoeroe Tom Cruise. 'Ik heb geprobeerd de film zo kort mogelijk te maken', zei Anderson over zijn ruim drie uur durende epos, dat nog twee beroemde elementen in zich draagt: de muziek van Aimee Mann en de kikkers die in de finale uit de lucht komen vallen wat naar verluidt echt kan gebeuren na een wervelstorm.

The Master is aanmerkelijk grimmiger. Of nóg grimmiger, zo u wilt. En een wijd uitwaaierende vertelling over de uit de Tweede Wereldoorlog teruggekeerde Freddie Quell (Joaquin Phoenix), die akelig dicht bij de goot is aanbeland als hij de kans krijgt aan te monsteren bij ene Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman), een charismatische leider van iets wat veel weg heeft van een sekte. De vriendschap die eruit ontstaat, verwordt stilaan tot een duel, dat gelijk opgaat met het acteerduel dat de twee heel grote jongens Phoenix en Hoffman uitvechten. Misschien meer een verzameling adembenemende scènes dan een coherente film, maar indruk maken ze, die scènes. En let tussen de bedrijven vooral ook op Amy Adams, die onvergetelijk is als mevrouw Dodd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden