De Volkskrant tv-selectie voor 28 december

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Georgina Verbaan en Jeroen van Koningsbrugge in De Suprise.

Studio Sport
NPO 1, 16.30 uur

In Thialf gaat het NK Afstanden van start. Naast nationale titels zijn hier startbewijzen voor het EK te verdienen. De eerste titel is te verkrijgen op de 5.000 meter. Sven Kramer is sinds 2013 kampioen op deze afstand. Wint hij opnieuw?

Andere Tijden
Special NPO 2, 21.10 uur

Na de Eerste Wereldoorlog breekt in Nederland een periode van economische voorspoed aan. In deze special is uit het overvloedige archiefmateriaal uit die jaren een mozaïekfilm geconstrueerd, die een treffend beeld geeft van het decennium.

Planet Earth II
Canvas, 21.10 uur

Het klimaat in woestijngebieden is zo extreem dat dieren gedurfde oplossingen moeten vinden om te overleven. Zo zien we woestijnleeuwen, die zo hongerig zijn dat ze het risico nemen de veel grotere giraf aan te vallen.

Dragons' den
BBC 2, 22.00 uur

In dit programma krijgen beginnende ondernemers 3 minuten de tijd om hun plan aan miljonairs te presenteren. De miljonairs ondervragen de kanditaten op een medogenloze manier en investeren hun geld in het beste idee.

Flamingo's in Planet Earth II.

Paulien Cornelisse: Maar ondertussen
NPO 3, 22.15 uur

Paulien Cornelisses derde cabaretprogramma gaat over zaken die onbelangrijk lijken en het misschien ook wel zijn: de 'ondertussige dingen'. Zoals combinatievoorzetsels en de radicale denkwijze van de medewerkers van Rijkswaterstaat.

David Bowie - Cracked actor
NPO 3, 23.15 uur

In deze documentaire uit 1974 volgt Alan Yentob David Bowie tijdens zijn Diamond Dogs-tournee door Amerika. Bowie is op dat moment cokeverslaafd en er mentaal en fysiek slecht aan toe, toch maakt hij een artistieke ontwikkeling door.

Paulien Cornelisse Beeld anp

De surprise (Mike van Diem, 2015)
NPO 3, 20.30-22.15 uur.

Blote voeten die tegen een bewolkte hemel de tango dansen in het zand van een Vlaams strand. Dat is niet voor niks het slotbeeld van het moeilijk te plaatsen moderne sprookje waarmee Mike van Diem achttien jaar na zijn Oscarwinnaar Karakter een verrassende comeback maakte. Bij de tango horen warmte en zwoelheid, geen kou en schurend zand. Het beeld is daarmee kenmerkend voor De Surprise, een film die zich moeilijk een genre laat opplakken en het daardoor per definitie moeilijk heeft. Bovendien vergde Van Diem van zijn acteurs, omwille van het verhaal, een afstandelijke manier van acteren, wat het ook nog eens moeilijk maakt je te identificeren met de personages. Maar ja, hoofdrol Jacob (een bewonderenswaardig ingehouden Jeroen van Koningsbrugge) is nu eenmaal een wereldvreemd sujet, kind van een schathemelrijke moeder dat op zijn 4de zijn vader verloor en sindsdien geen emoties meer kent. Daarin komt pas verandering als hij zich heeft gemeld bij een 'reisbureau naar de ultieme bestemming', oftewel een bedrijf dat mensen helpt bij hun levensbeëindiging. Hij treft er de vriendelijke Anne (Georgina Verbaan, die voor haar rol een Gouden Kalf won), ook op zoek naar een spoedig einde. Na hun ontmoeting blijven ze elkaar al dan niet toevallig zien en stilaan ontdooit de gevoelloze Jacob. Maar ja, dat contract voor levensbeëindiging is getekend.

Het lijkt materiaal voor een goedkope romantische komedie, maar Van Diem maakte van De Surprise een mooie, stijlvaste moderne vertelling over de zin en de eindigheid van het leven en wat daarmee te doen, dat leven. Met humor op juiste momenten, humor op ongemakkelijke momenten en een waaier aan elementen voor kijkers die zorgvuldige details weten te waarderen - over alle auto's die rondrijden in de film, is nagedacht. En wie niet overtuigd is van het verhaal zoals hierboven geschetst: er zit een briljante plotwending in de film, dus geef De Surprise minimaal een uur de kans en zie meteen waarom Georgina Verbaan dat Gouden Kalf echt verdiende.

‘Blijkbaar ben ik voor mijn collega's niet goed genoeg. Ook prima. Voor De Surprise ben ik drie keer afgewezen, omdat de film geen subsidie zou krijgen als ik de hoofdrol zou spelen,’ zei hoofdrolspeler Jeroen van Koningsbrugge in een interview met de Volkskrant.

Pippi zet de boel op stelten (Olle Hellbom, 1970)
NPO 3, 13.00-14.20 uur.

Derde van vier speelfilms over het eigenlijk best wel irritante meisje dat met een aap en een paard een krakkemikkige villa bewoont in het dorp waar ook de brave broer en zus Tommie en Annika leven. De verhalen van Astrid Lindgren zijn de afgelopen jaren een beetje in de verkeerde hoek beland, omdat tegen sommige zaken tegenwoordig anders wordt aangekeken dan toen Lindgren haar boeken schreef. Die gevoeligheden ontbreken in dit avontuur, waarin Taka-Tukaland en de negerkoning, Pippi's vader, afwezig zijn. In Pippi zet de boel op stelten gaat het drietal de hort op omdat Tommie en Annika genoeg hebben van hun strenge ouders. Het zwervende leven dat volgt valt hun evenwel zwaar.

Pippi Langkous.

Et dieu... créa la femme (Roger Vadim, 1956)
Arte, 20.15-21.45 uur.

Wat er wordt gezegd in de doorbraakfilm van Brigitte Bardot (28 september werd ze 80) is niet het belangrijkste, dus wellicht dat Et dieu... créa la femme in Duitse nasynchronisatie te pruimen valt. Onder regie van haar toenmalige echtgenoot, de debuterende regisseur Roger Vadim - het stel trouwde in 1952 - kaapt Bardot elke scène waarin ze verschijnt, en dat zijn er veel, want ze is de flirtende, sensuele 18-jarige hoofdpersoon Juliette die in zonnig Saint-Tropez twee broers om haar vingers windt. Dat is het begin van een beeldromannetjesverhaal vol stereotypen. Het grootste: de vrijgevochten wees Juliette die in alles wat ze doet conventies tart: van het naakt zonnen tot het uitschoppen van haar schoenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden