De Volkskrant tv-selectie voor 26 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Brandpunt gaat op zoek naar het ware gezicht van presidentskandidaat en zakenman Donald Trump. Beeld afp

Brandpunt

NPO 2, 20.30 uur
Henk van der Aa portretteert de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump. Wat is het ware gezicht van deze omstreden politicus die zich presenteert als aartsconservatieve en eigenwijze selfmade zakenman zonder kleerscheuren?

Apocalyps, de Eerste Wereldoorlog

CANVAS, 21.05 uur
Een terugblik op oorlogsjaar 1917. Het Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk wankelt, de tsaar treedt af, Amerika verklaart Duitsland de oorlog en de slag om Ieper maakt aan Britse zijde een half miljoen slachtoffers.

Derde aflevering van de documentairereeks over de Eerste Wereldoorlog. Beeld CANVAS

Koopziek

RTL 5, 21.30 uur
In een nieuw hulpprogramma van RTL staat Angela Groothuizen mensen bij met een shopverslaving. De 45-jarige Misja kan ondanks uitpuilende kasten niet ophouden met het kopen van kleding. Psycholoog Bjarne Timonen geeft advies.

The Real Marigold Hotel

BBC 2, 22.00 uur
Geïnspireerd door de komedie The Best Marigold Hotel verhuist een groep semi-bekende Britse pensionado's naar Jaipur, India. Het leven blijkt minder feelgood dan in de film, maar met ongeleid projectiel Miriam Margolyes maken ze er wat van.

In The Real Marigold Hotel gaat een groep Britse pensionado's naar India. Beeld BBC

Zag je het maar

NPO 2, 22.55 uur
Documentaire over de dilemma's rond jonge mensen met een lichte verstandelijke beperking. Filmmakers Diederick Helder (26) en Rick Kluskens (22) werken in de zorg. Ze volgden jongeren die tussen wal en schip, zorg en maatschappij vallen.

RTL Late Night

RTL 4, 22.30 uur
George Clooney is in Nederland voor een bezoek aan het Goed Geld Gala in Carré. Aansluitend schuift hij aan bij Humberto Tan. Die mag hem alles vragen op één voorwaarde: Clooneys eigen goede doel Not On Our Watch komt ook even aan bod.

Acteur George Clooney schuift hij aan bij Humberto Tan in RTL Late Night. Beeld epa

Where the Wild Things Are (Spike Jonze, 2009)

SBS 9, 20.30-22.30 uur
Wat blijft hangen van het inleidende, nog realistische begin van Where the Wild Things Are, zijn niet de vele emoties die de gevoelige Max te verwerken krijgt. Het is het lege huis waarin hij belandt, zonder vader of moeder die hem kan troosten of met wie hij die emoties kan delen. Alleen in bed ligt hij daar, met de blik op troosteloos oneindig. Logisch dat hij even later de benen neemt, ver weg, naar een eiland waar hij zich onderdompelt in het gezelschap van een groep curieuze, grappige, ruziënde monsters die als een hippiekolonie anarchistisch leeft, maar eigenlijk dringend behoefte heeft aan sturing en visie om hun doelloze leven richting te geven, anders dan onderling gekibbel om alles en niets.

Dat het uiteindelijk de fantasievolle filmmaker Spike Jonze (Being John Malkovich, Her) was die na dertig jaar - er waren al plannen sinds 1980 - het klassiek geworden kinderboek van Maurice Sendak uit 1963 verfilmde, is een zegen. Hij gaf ruim baan aan de wilde en prettig destructieve feesten waaraan de monsters zich wellustig overgeven en maakte van hen geen door de computer gegenereerde wezens, maar daadwerkelijk rondstappende creaturen in een even werkelijke als sprookjesachtige omgeving waar bos, strand en woestijn elkaars buren zijn. Natuurlijk laat hij de morele lessen van zijn bron, in Nederland uitgegeven als Max en de Maximonsters, niet onbesproken, maar ze krijgen niet de overhand. En bovendien kenden we die al uit het begin: het is allemaal niet eenvoudig om samen te leven, maar goed gezelschap op het juiste moment is cruciaal.

Wild (Jean-Marc Vallée, 2014)

Film 1 , 20.30-22.25 uur
Cheryl Strayed (Reese Witherspoon) is niet het type dat zaken rustig overdenkt. Als ze het in haar hoofd haalt een 1.700 kilometer lange wandelroute te gaan lopen in het bergachtige westen van Amerika, pakt ze een rugzak in en vertrekt ze. Getraind heeft ze niet, van de natuur heeft ze weinig verstand, maar ze gaat, omdat ze, uh, ja, met zichzelf in het reine moet komen na een reeks tegenslagen en stommiteiten in haar leven.

Een weinig origineel gegeven, maar Wild is verre van clichématig en saai. Deels door het humoristische en nuchtere scenario (van Nick Hornby) dat de hoofdpersoon niet leuker maakt dan ze is. En dat kan Reese Witherspoon dan weer uitstekend spelen. Waarmee de puzzelstukjes mooi op hun plaats vallen in deze film die afwisselend geestig, beangstigend en ontroerend is en meer gaat over vergeving en introspectie dan over het opzoeken van fysieke grenzen of de helende werking van de natuur.

Die Fälscher (Stefan Ruzowitzky, 2007)

ZDF, 00.20-01.50 uur
In het concentratiekamp Sachsenhausen moesten tijdens WOII honderden gevangenen Engelse ponden namaken. Die hadden massaal Engeland binnengesmokkeld moeten worden en een enorme inflatie moeten veroorzaken. Deze historische gebeurtenissen werden door regisseur Ruzowitkzy in de vorm van een (fictieve) raamvertelling gegoten.

In een documentaire stijl - met een schokkende, zoekende camera - stelt hij tal van morele dilemma's aan de orde. Zo ondersteunen de vervalsers met hun inspanningen niet alleen het naziregime, de oorlog wordt er mogelijkerwijs door verlengd of misschien zelfs wel door Duitsland gewonnen. Tegen welke prijs mogen zij overleven in hun gouden kooi, waar ze een pingpongtafel cadeau krijgen nadat het pond naar tevredenheid is vervalst? Het is dit soort vragen dat Die Fälscher interessant maakt, ondanks de raamvertelling, dramatiseringen en zijlijntjes.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden