De Volkskrant tv-selectie voor 25 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Brendan Mackey als Joe Simpson in Touching the Void

Bestemming Witte Huis

RTL Z, 17.15 uur
Aan de vooravond van de eerste voorverkiezingen in de VS begint correspondent Erik Mouthaan een nieuwe reportagereeks over de race naar het Witte Huis. In aflevering 1 spreekt hij oud-zakenpartners van presidentskandidaat Donald Trump.

Garage 2.0

NPO 2, 20.25 uur
Een kijkje bij het familiebedrijf Kooijman Autogroep. Directeur Ger wil de zaak klaarstomen voor de toekomst en zet vol in op 'het nieuwe werken'. Kooijman moet een beleving worden, net als Gers grote voorbeeld, de Clooney-koffie van Nespresso.

Great Continental Railway Journeys

CANVAS, 21.05 uur
Journalist Michael Portillo rijdt een deel van de route van de Orient Express, van Sofia naar Istanbul. Hij bezoekt de viering van de Bulgaarse onafhankelijkheid en de Marmaray-tunnel, die Europa met Azië verbindt.

Panorama

BBC 1, 21.30 uur
Verslaggever Richard Bilton praat met oud-ingewijden van het Kremlin die zeggen te weten waar de Russische president Poetin zijn rijkdommen heeft verstopt. Volgens critici zou Poetin met dank aan 14 jaar corruptie de rijkste man op aarde zijn.

Lauren!

NPO 3, 22.00 uur
Wat zijn de opties als je single, homo of lesbisch bent en een kinderwens hebt? Lauren Verster zoekt het uit en belandt op een speeddate met beschikbare donoren, bij speciale workshops en bij Ed uit Maastricht, vader van al 108 donorkinderen.

Lauren Verster Beeld anp

Silent Witness

BBC 1, 22.00 uur
Het forensisch team van Silent Witness krijgt de opdracht onderzoek te doen naar de dood van een Poolse jongen door een kogel van de al hevig bekritiseerde politie. Al snel duiken er meer lijken op. Aflevering 1 van 2.

Touching The Void (Kevin Macdonald, 2003)

NPO Cultura, 22.25-00.05 uur
Ze kunnen het navertellen dus ze leven nog. En ze vertellen het na. Maar als ze dat niet zouden doen, zou je er als kijker meerdere malen van overtuigd zijn dat hun laatste uur geslagen had. Wat de twee jonge Engelse avonturiers in 1985 meemaakten op de flanken van de Andesreus Siula Grande tart uw voorstellingsvermogen. Het is een ijzingwekkende opeenvolging van tegenslagen, door de twee sereen verteld in de documentaire die Engelsman Kevin Macdonald (The Last King of Scotland, Marley) maakte op basis van de bestseller die een van de twee klimmers drie jaar na hun tocht had geschreven. Het hart van de documentaire wordt dus gevormd door de tamelijk onbewogen talking heads van de twee hoofdpersonen (plus nog een een derde, die nog een cruciale rol zou spelen in de afloop) die de camera tegen een neutrale achtergrond filmt, stiekem op momenten wat extra inzoomend. Omdat er van de expeditie geen beelden of ander materiaal bestaat, koos Macdonald ervoor de helletocht over te doen als een speelfilm, met acteurs en met opnamen op echte en andere locaties. Of dat mag voor een documentaire? Zinloze vraag: Touching The Void is een geweldige, onvoorstelbare, adembenemende film.

Robin Hood (Ridley Scott, 2010)

Veronica, 20.30-23.35 uur
Met 130 miljoen dollar tot zijn beschikking kon de Engelse Hollywoodregisseur Ridley Scott (Blade Runner, Alien, Gladiator) zich heerlijk uitleven met massascènes, luchtshots en de verwoesting van imposante decorstukken, waaronder een prachtig vormgegeven kasteel. Acteur Russell Crowe is ook als hoofdpersoon Robin Hood het hem vertrouwde rauwe, bonkige type niet het soort man dat zich hult in een maillot. De vergelijking met hun eerdere samenwerking Gladiator doemt continu op. Aan dat historische spektakel kan Robin Hood niet tippen destijds blies het duo een genre nieuw leven in, nu bleef het op alle fronten stil.

Police (Maurice Pialat, 1985)

Arte, 21.45-23.35 uur
Inmiddels misschien niet zo schokkend meer, maar de felrealistische stijl waarin de politiefilm van Maurice Pialat (1925-2003) gegoten is, baarde destijds opzien. Een langharige, in zwartleren jack gestoken Gérard Depardieu speelt een afgestompte, cynische Parijse politieman die tijdens het onderzoek van een drugszaak het zichzelf lastig maakt door een liefdesrelatie te beginnen met het liefje van een crimineel, een mooie rol van Sophie Marceau. De stijl van Pialat is minstens zo rauw als de handelwijze van zijn hoofdpersonage.

Chef (Jon Favreau, 2014)

HBO (1), 22.00-23.55 uur
Feelgood op maandagavond, fijne keuze. Chef-kok Carl Casper (gespeeld door regisseur Jon Favreau zelf) is succesvol in het restaurant van een ander (Dustin Hoffman). Het bezoek van een vooraanstaand recensent wordt de katalysator voor een beslissende wending in Caspers leven. Want laten we eerlijk zijn: zat hij niet vastgeroest, gaf hij niet te weinig om zijn zoontje en werd het niet hoog tijd écht te doen waar zijn hart ligt? Zeker, dat zijn clichés en in het vervolg van de film komen er nog meer langs, maar Chef is zo'n film die open deuren in de juiste vorm en dosering weet te presenteren, met fijne acteurs, veel zon, sfeervolle opzwepende soundtrack en overal en altijd het hart op de goed plaats. Een film als de Cubanos die Casper ten slotte culinair in elkaar draait: ze druipen van het vet maar zijn zo goed bereid dat je er lichtelijk van gaat kwijlen.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden