De Volkskrant tv-selectie voor 24 en 25 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u dit weekend kijken.

Beeld uit de film Arriety. Beeld
Beeld uit de film Arriety.Beeld

Spookhuis
Zaterdag, NPO Doc, 17.25, 18.15, 19.05 uur

Wonderlijk én fascinerend docu-drieluik van Frans Bromet over spookhuizen. Miep hoort getik achter het bed. Lidy durft niet meer naar de zolder, omdat daar alsmaar voetstappen klinken. Ze heeft een fietspomp op de trap gezet om de plaaggeest tegen te houden, 'maar 'hij of het' springt er gewoon over heen.' Bromet probeert niet sceptisch te zijn en gaat met energetisch huizenreiniger Ilse Schimmel op huisgeestenjacht.

De grote bijbelquiz
Zaterdag, NPO 2, 20.20 uur

Spindoctor Jack de Vries zal met zijn moeder Coby de christendemocratische eer verdedigen in de Grote Bijbelquiz. Andere kandidaten: Ruud de Wild (uit een streng gelovig gezin), Abdelkader Benali (bijbel als inspiratiebron) en zangeres/ actrice Carolina Dijkhuizen (ging als kind naar de zondagsschool).

Focus: alles over calorieën
Zondag, NPO 2, 19.15 uur

De Britse arts en presentator Chris van Tulleken vraagt zich af of het goede oude calorieën tellen, basis van de Weight Watchers en andere diëten, ergens goed voor is. Hij ontdekt dat een rode biefstuk minder calorieën bevat dan een doorbakken stuk en dat je voor calorieverbranding beter de vaatwasser kunt uitruimen dan naar de sportschool gaan.

Grensland: Oost-Oekraïne
Zondag, NPO 2, 20.15 uur

Jelle Brandt Corstius reist in de zevende aflevering van Grensland naar het oorlogsgebied in Oost-Oekraïne. Hij ontmoet bij Donetsk een ex-loodgieter die zegt: 'Ik ben een Rus. Ik bezag het circus, de oorlog, en dacht, ik ga hier niet weg. Ik bescherm mijn kinderen en vrienden tot de laatste snik met hulp van knapperd Poetin.' Er is nog een pro-Russische rebel, een meisje van 23 dat Katja heet, met een machinegeweer op haar schouder. 'Nee, mijn ouders zijn het er zeker niet mee eens dat ik hier sta.'

Jelle Brandt Cortius Beeld
Jelle Brandt CortiusBeeld

Tegenlicht: de slimme staat
Zondag, NPO 2, 21.05 uur

Econome Mariana Mazzucato verzet zich tegen het idee dat innovaties en technologische revoluties altijd komen van 'out of the box-denkende, Silicon Valley-achtige bedrijfjes' en dat de staat daarentegen een log, bureaucratisch apparaat is, waar nooit vernieuwing vandaan komt. De publieke sector is belangrijker dan je denkt, zegt ze. Kijk maar naar je iPhone. GPS, touchscreen, microchips, WIFI, allemaal overheidsinnovaties. 'Apple heeft technologisch enorm geprofiteerd van de Amerikaanse overheid. En wat krijgt die terug? Belastingontwijking.'

Captain America: The First Avenger (Joe Johnston, 2011)
Zaterdag, RTL 5, 20.00 uur

Captain America heeft in eigen land een volwaardige comic-status, al sinds de eerste strip verscheen in 1941. De film begint als de Amerikanen zijn ingestapt in WOII en de van strijdlust overlopende maar zwakke en astmatische Steve Rogers (Chris Evans) er maar niet in slaagt door de legerkeuring te komen. Dan is daar plots een zonderlinge wetenschapper die hem selecteert voor een speciaal programma om supersoldaten te creëren. De actie is knap gefilmd en wordt niet oeverloos gerekt.

Live and Let Die (Guy Hamilton, 1973)
Zaterdag, RTL 7, 20.00 uur

De achtste Bondfilm liet zien dat ook 007 met zijn tijd kon meegaan. Live and Let Die, waarin Roger Moore debuteerde als de Britse geheim agent 007, werd gemaakt in de hoogtijdagen van het blaxploitation-genre: B-films waarin zwarte Amerikanen de hoofdrol speelden. Veel elementen uit die films komen hier terug. Het verhaal speelt in Harlem, New Orleans en op Caribische locaties. Net als in het merendeel van de Blaxploitation-films draait alles om drugs: Yaphet Kotto is te zien als dealer én voodoopriester. Maar er is ook een verschil: blaxploitation maakte van de zwarte Amerikanen helden. In deze film is dat niet het geval: het zijn allemaal schurken.

Sideways (Alexander Payne, 2004)
Zaterdag, Canvas, 23.50 uur

Twee vrienden een depressieve schrijver/leraar en een opportunistische lichtvoetige B-acteur brengen een week lanterfantend door in het Californische wijngebied omdat een van hen gaat trouwen. De aanstaande ex-vrijgezel ziet het als een mooie gelegenheid nog even met zoveel mogelijk vrouwen het bed in te duiken. De film werd overladen met prijzen, inclusief Oscar voor het beste bewerkte scenario, wat tamelijk ongekend is voor een film als Sideways. Want het is, aldus de maker in een interview, een ouderwetse film. 'Een goed verhaal, goed acteren en geen special effects.' Dat is minder eenvoudig dan het lijkt. Payne reisde vijf maanden door Californië en bemoeide zich met alles, tot en met de wijnkeuze. Alleen zo kon hij een treffend portret maken van twee 'echte' mensen want dat is wat hij wilde. Hij slaagde glansrijk.

Arrietty (Hiromasa Yonebayashi, 2010)
Zondag, NPO 3, 15.35 uur

In Arrietty, gebaseerd op het al vaker verfilmde boek The Borrowers van Mary Norton uit 1957, ontdekt een ernstig zieke jongen dat er onder het huis van zijn tante zogenoemde leners wonen. De jongen heeft geen kwaad in de zin, maar zijn ontdekking leidt er toch toe dat het lenersgezinnetje onder wie het 14-jarige meisje Arrietty in gevaar komt. Arrietty ziet er fraai uit, zoals verwacht mag worden van een film uit de vermaarde Japanse animatiestudio Ghibli. Wel is de film, in tegenstelling tot het werk van Ghibli's (voormalige) stuurlui Hayao Miyazaki (Spirited Away) en Isao Takahata (Grave of the Fireflies), vooral gericht op jonge kinderen en ontbreken de vreemde, scherpe kantjes die het beste van Ghibli zo bijzonder maakt.

The World According to Garp (George Roy Hill, 1982)
Zondag, Arte, 20.15 uur

De tweede filmrol van wijlen Robin Williams is nog altijd een van zijn beste. Nadat de later vaak verguisde acteur op tv ervaring had opgedaan en in zijn bioscoopdebuut stripfiguur Popeye had vertolkt, leverde hij een fenomenale prestatie als T.S.Garp in de onverfilmbaar geachte John Irving-roman. Waar Williams naarmate zijn carrière vorderde vaker de clown uithing, maakt hij hier indruk als normale man met serieuze schrijversambities, die aan alle kanten wordt overvleugeld door zijn moeder (Glenn Close), die doorbreekt met een feministisch manifest. De film viel ook bij de Academy in goede aarde, al gingen de twee Oscarnominaties die de film kreeg niet naar Williams, maar naar Close en John Lithgow, ook onvergetelijk overigens, als transseksueel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden