De Volkskrant tv-selectie voor 22 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Orson Welles in The Third Man van Carol Reed.

Puberruil
NPO 3, 19.55 uur

Joshua woont in de Bijlmer, waar hij in contact komt met veel culturen. Zijn Nigeriaanse vader is dominee van de Pinkstergemeente. Etienne woont met zijn vader en zus in het Achterhoekse Borculo. Naast drinken in een keet en zo nu en dan een tentfeest is er weinig te beleven. De twee wisselen een paar dagen van leven.

Keuringsdienst van Waarde
NPO 3, 20.30 uur

Teun van de Keuken, Marijn Frank en Ersin Kiris laten zien hoe kippen worden geslacht. Na vele afwijzingen lukt het de drie om in een slachterij te kijken. Stap voor stap wordt in beeld gebracht hoe de kippen aan hun einde komen. Zo worden ze voor de slacht bedwelmd in een CO2-kamer.

SynDROOM
RTL 4, 20.30 uur

In dit vorige week met een Televizier-Ring bekroonde programma maakt Johnny de Mol de dromen waar van mensen met het syndroom van Down. In deze aflevering zien we Jeroen, Nina en Pieter, die alle drie graag een liefdespartner zouden willen. De Mol helpt ze met de zoektocht naar de ware.

Johnny de Mol vorige week tijdens het Televizier-gala. Beeld anp

The Last Kingdom
BBC 2, 22.00 uur

Achtdelige historische dramaserie gebaseerd op The Saxon Stories van Bernard Cornwell. In de eerste aflevering zien we de Saksische jongen Uthred, die zijn vader verliest in een gevecht met Vikingen. Hij wordt gevangengenomen door de moordenaars van zijn pa en opgevoed door de Deense krijgsheer Ragnar.

Alles voor je kind
NPO 1, 22.15 uur

Katja Schuurman volgt deze keer de 14-jarige breakdancer Justen Beer. Hij is een van de beste breakdancers van Nederland en doet als jongste deelnemer ooit mee aan de prestigieuze wedstrijd BC One. Hij zet alles op alles om de finale te halen, iets waar zijn schoolresultaten behoorlijk onder lijden.

Born to Fly
NPO 2, 23.00 uur

Mooi portret van de gepassioneerde choreografe Elizabeth Streb. In haar voorstellingen geen frêle danseressen, maar gespierde vrouwen in strakke pakken. Dansers nemen bij haar grote risico's, door bijvoorbeeld van de Millennium Bridge te bungeejumpen. Een danseres brak tijdens een voorstelling eens haar rug.

The Third Man (Carol Reed, 1949)
Arte, 14.05-15.50 uur.

Na The Fallen Idol (1948) werd de Britse auteur Graham Greene gevraagd opnieuw samen te werken met regisseur Carol Reed. Greene had niet direct een goed idee, maar herinnerde zich een zin die hij ooit op de achterkant van een envelop had geschreven: 'Een week geleden, toen zijn kist werd neergelaten in de aarde, had ik voorgoed afscheid genomen van Harry Lime, zodat ik ongelovig zijn kant uit staarde toen hij, zonder enig teken van herkenning te geven, tussen de talloze onbekenden op The Strand langs me heen liep.'

Producent Alexander Korda vond die ene zin veelbelovend genoeg. Met 10 duizend pond op zak werd Greene naar Rome en Wenen gestuurd om te zien of hij in een van die steden het spoor van Harry Lime weer kon oppikken. Het werd Wenen; verwoest door de oorlog, verdeeld in vier Geallieerden-zones, bleek de Oostenrijkse hoofdstad het volmaakte spookdecor voor Harry Limes wederopstanding.

Pulpschrijver Holly Martins (Joseph Cotten) reist naar Wenen omdat zijn vriend Harry Lime (Orson Welles) daar een klus voor hem heeft. Bij aankomst blijkt Lime onder zeer verdachte omstandigheden te zijn gestorven, en Martins gaat op onderzoek. Al snel ontdekt hij gruwelijke feiten rond de zakenpraktijken van zijn vriend die opeens, als de film al een uur bezig is, in levenden lijve tegenover hem staat. Dat moment blijft een verbijsterend gave introductie. Lime die als een fantoom in een duister portiekje staat, zijn gezicht dat plots zichtbaar wordt in aanflitsend lamplicht, en dan Welles' subtiele mimiek: hier de fractie van een glimlach, daar een guitig opgetrokken wenkbrauw. Alsof Lime opschept met zijn verrijzenis en zich tegelijkertijd ervoor verontschuldigt. En weg is hij weer, de duisternis in, op naar de vele andere scènes (het reuzenrad, de finale in het riool) die van The Third Man een hoogtepunt in de filmgeschiedenis maken.

Million Dollar Baby (Clint Eastwood, 2004)
SBS 9, 20.30-23.10 uur.

Simplistisch denken is nooit de sleutel tot een oplossing, had Clint Eastwood de personages van zijn drama Mystic River (2003) laten ontdekken. En zo vergaat het ook zijn protagonisten in deze boksfilm, met Eastwood zelf als de oude nurkse boksleraar die eigenlijk geen les wil geven aan de door Hilary Swank vertolkte serveerster. Boksen is niets voor vrouwen, vindt de oude mopperpot, zoals hij wel meer vooringenomen meningen heeft. Maar een voor een worden die onderuit gehaald wanneer de film zich eerst voorspelbaar en uiteindelijk in een totaal onverwachte richting ontwikkelt. Verzilverde in 2005 vier van de zeven Oscarnominaties, waaronder die voor Beste Film.

Blind(Eskil Vogt, 2014)
Film 1 Premiere, 20.30-22.02 uur.

Ingrid (Ellen Dorrit Petersen) is plotseling blind geworden en trekt zich daarom al gauw diep terug in haar hoofd. 'In mijn dromen kan ik nog zien', zegt ze als de vertelstem van de film. Terwijl ze in haar steriele appartement haar dagen slijt, vermoedt Ingrid dat haar man overdag stiekem terugkeert van zijn werk om haar te bespieden. Noor Vogt, die zijn aangrijpende filmdebuut schreef en regisseerde, speelt vanaf het begin een spel met de buitenwereld tegenover Ingrids gedachtestroom. Daarbij raakt hij aan een pijnlijk vraagstuk: in hoeverre is een liefdesrelatie mogelijk wanneer een van de geliefden blind wordt, wanneer de een de ander niet meer ziet en de ander niet meer wordt gezien?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden